Abstracts

Omdat abstractboeken al jaren niet meer gedrukt worden, blijkt het toch af en toe nuttig om terug te kunnen zoeken naar onderwerpen die op eerdere congressen aan de orde zijn geweest. Op deze pagina is het mogelijk om gestructureerd naar onderwerpen te zoeken van abstracts die vanaf 2020 zijn gepubliceerd.

De abstracts van 2016 t/m 2019 kunnen via de onderstaande links teruggezocht worden in de PDF abstractboeken van congressen uit:

Filter abstracts

Congres

Congres

Categorie

Categorie

Zoeken

Zoeken
927 abstracts
De ‘educational roadmap’ van de ABCDE-methode
  • Congres2025
  • Auteurs K. Stegers-Jager, L.J. Bruinink, M. Hogeveen, W. Bregman, W.P. de Boode,
Opleiden in endoscopie, nu en in de toekomst: een mixed-methods studie naar het perspectief van endoscopie-opleiders
  • Congres2025
  • Auteurs A.D. Diemers, A.M.J. . Langers, J. P. E. N. Pierie, P.L.P. Brand, R.A. Mousset, W.H. de Vos tot Nederveen Cappel,
Streven naar een ‘merged identity’ tussen onderwijs-, gezondheidszorg- en onderzoeksactiviteiten van gezondheidszorgprofessionals. Een rich picture studie.
  • Congres2025
  • Auteurs B.C.M. Compen, D. H. J. M. Dolmans, H. Roebertsen, L.M. Loosveld,
Toekomstbestendige zorg: Planetaire geneeskunde en Leefstijlinterventies, binnen het onderwijs Master Physician Assistant
  • Congres2025
  • Auteurs E.M. Weibel-Rodenburg, F. Meurs,
De competentieradar
  • Congres2025
  • Auteurs A.G. Lovink, M. Groenier, N.S. Cramer Bornemann, R.J. Lambers,
‘Nothing about us, without us’: de eerste uitkomsten van het internationaal onderzoeksconsortium naar onderzoek naar actieve patiëntparticipatie in Interprofessioneel bacheloronderwijs
  • Congres2025
  • Auteurs D.N. Mulder, M.A. van Bokhoven, M.H. Bosveld,
Video-observaties in de klinische praktijk: veel bekeken, weinig onderzocht?
  • Congres2025
  • Auteurs M. Embo, M. Robbrecht, M. van Winckel, S. Weyers,
Klimaat urgency en klimaat agency in gezondheidsonderwijs en -onderzoek: hoop en actie voor een gezondere planeet!
  • Congres2025
  • Auteurs J.A. Boogaard, L. De Jonge, M. Dam, M. Veen,
Feedback geven maar ook ontvangen voor de pro!
  • Congres2025
  • Auteurs S. Klinkenberg, S.A. Pronk,
Methoden van evaluatie van ethiekonderwijs in het geneeskundecurriculum en de relevantie voor de (door)ontwikkeling van het onderwijs: een scoping review
  • Congres2025
  • Auteurs E.M. Doedes, G.A.M. Widdershoven, M. Diepeveen, M. van den Hoven, S. Gerritsen, Y. Voskes,
Interprofessioneel onderwijs van de toekomst: Een handreiking voor geïntegreerd interprofessioneel onderwijs
  • Congres2025
  • Auteurs H.W.H. Smeets, N. Romein-Winthagen, S.E.A. Stans,
Klaar om te snijden! Een veterinaire module in de UMCG AnatomyGym app als studiehulp bij de voorbereiding op de anatomiepractica diergeneeskunde.
  • Congres2025
  • Auteurs B.P. Hierck, B.S. van Leeuwen, C.F. Wolschrijn, C.J. Haven, D.C.F. Salvatori, J.C.M. Vernooij, J.R. Georgiadis, S.F. Raaijmakers,
Virtuele internationale mobiliteit: een inclusieve benadering om geneeskundestudenten optimaal voor te bereiden op de hedendaagse en toekomstige beroepspraktijk
  • Congres2025
  • Auteurs E. Sulkers, M.J. de Boer, N. Bos-Veneman,
Van individueel naar interprofessioneel: Richtlijnen voor toetsing van interprofessionele competenties in het hoger onderwijs.
  • Congres2025
  • Auteurs H.W.H. Smeets,
Flexibel Opleiden in de Zorg: afstemmen van leeraanbod, leerbehoefte en zorgpraktijk.
  • Congres2025
  • Auteurs M. Wildeboer,
Samen sterker: evaluatie van een innovatieve module gericht op interprofessioneel samenwerken tussen mbo-v en hbo-v studenten omtrent klinisch redeneren.
  • Congres2025
  • Auteurs H. Theelen, I.I.H. Hofman-Haest, M.J.M. Smeets, N. Notermans,
Leren interprofessioneel samenwerken – gisteren fysiek, morgen online? Evaluatie van een interprofessionele onderwijsmodule
  • Congres2025
  • Auteurs F.M. Mertens, P.P. Pype, Y.D. D' Hooge,
Belemmerende en bevorderende factoren voor studentbetrokkenheid bij het geven en gebruiken van de peerevaluatie in Team-Based Learning (TBL)
  • Congres2025
  • Auteurs G.W.G. Spaai, L. Roossien, R. de Vos,
Stageverslag als toetsingsonderdeel van een stage: zinvol of achterhaald?
  • Congres2024
  • Auteurs F. Wassink, J. Hilhorst,
Verplicht stoppen met de studie: moet het Iudicium Abeundi herzien worden?
  • Congres2024
  • Auteurs J. de Vries, M. Mak – Van der Vossen, P.C. Barnhoorn, R. Goorden, S.A. Pronk, W. N. K. A. van Mook,
Wat moet/kan ik met die feedback? Hoe studentenevaluaties kunnen bijdragen aan de professionele ontwikkeling van docenten
  • Congres2024
  • Auteurs C. Sehlbach, D. Dolmans, J.R.D. Whittingham, N. van der Baan, R. E. Stalmeijer,
Hoe schrijf ik een succesvol Veni of Vidi onderzoeksvoorstel?
  • Congres2024
  • Auteurs A.B.H. de Bruin, K.M. Stegers-Jager, L. . Zwaan,
Adaptive expertise in teaching: when is it needed?
  • Congres2024
  • Auteurs D. . Georgiou, H.J.M. Pennings, J.M.E. van Bruggen, M.L.C. van der Horn-Meijners,
Waar naartoe? Vind jouw pad in het onderzoek naar onderwijs en opleiden voor de gezondheidszorg
  • Congres2024
  • Auteurs A. de la Croix, A. Moser, C. Sehlbach, E. W. Driessen, L. Teheux, L.I.A. Ruczynski, R.A. Kusurkar,
Is jouw (vervolg-)opleiding zo divers en inclusief als je denkt?
  • Congres2024
  • Auteurs B. Golchehr, B. P. A. Thoonen,
Educational Design Research: Verbinden van onderwijspraktijk en -onderzoek rondom docentprofessionalisering
  • Congres2024
  • Auteurs B. Compen, D. H. J. M. Dolmans, K. Stegers-Jager,
Bodystorming: hoe je door het probleem te worden, oplossingen genereert en het probleem beter definieert
  • Congres2024
  • Auteurs D.C.A. Erkelens, H.M.J.J. Snelders, M. Delissen, P. Melo Signerez,
Van bang, banger, bangst naar vrij-van-coschapangst!
  • Congres2024
  • Auteurs G.L. van Leeuwen, L.A. Huisman, R. Zuidema,
Hoe draag je zorg voor een gezonde reflectiecultuur in het onderwijs voor gezondheidsberoepen en de praktijk?
  • Congres2024
  • Auteurs A. de la Croix, M. van Braak, S.P.C. Schaepkens,
Virtual Reality: onderdompeling in de leefwereld van je patient.
  • Congres2024
  • Auteurs F. Slond, L. van der Plank, M.B. Berk, M.C. Seeleman,
Een positieve kijk op generatie verschillen tussen de zorgprofessionals.
  • Congres2024
  • Auteurs A.L. . Kist, B. Tanis, J. Damen, J.J.P. . Buteijn-Geuze,
Klaar voor de werkvorm? Actie!
  • Congres2024
  • Auteurs A.L. . Kist, C. Schuivens-Brenninkmeijer, J. Damen, J.J.P. . Buteijn-Geuze,
Cross-boundary teaming in leerwerkomgevingen gericht opom wendbaarheid van professionals te bevorderen
  • Congres2024
  • Auteurs C.L. Bus, J. Engel, W. Kuijer-Siebelink,
Lesson Study; een praktijkgerichte onderzoekscyclus om je onderwijs te verbeteren
  • Congres2024
  • Auteurs A.D. Diemers, E.S. Schaafsma, P. P. M. Bakker,
  • Categorie Innovatie
Betrokkenheid van ervaringsdelers in onderwijs.
  • Congres2024
  • Auteurs A. de la Croix, M. Bosveld, P. van Gurp, R.R. de Jonge,
Collaborative Learning in de nieuwe ‘Bachelorproef Communicatie Geneeskunde’.
  • Congres2024
  • Auteurs -. Communicatieteam, -. Studenten, B.B. Breebaart, C.L. Loos, K.B. Bombeke, K.V.D.B. van der Bogerd,
Case Based Learning bij het Erasmus MC; ervaringen in de OPTAMICE studie
  • Congres2024
  • Auteurs D. Schilperoord, D.C. van Gent, E. Spierenburg, K. Stegers-Jager,
De inbedding van een verdiepend en toekomstgericht keuzecurriculum naast een kerncurriculum op basisartsniveau
  • Congres2024
  • Auteurs G.V. Vanderlinden,
Ontwikkeling van een internationaliseringsprogramma in een bestaand medisch curriculum: een iteratieve en participatieve aanpak.
  • Congres2024
  • Auteurs E.J.A.J. Beune, G. ten Asbroek, J.A.M. Bramer, J.H. Ravesloot, M. van Vugt, S.M. Peerdeman,
Omgaan met diversiteit: ervaringsgericht navigeren
  • Congres2024
  • Auteurs K. Bombeke, L.V. Verpooten, Winny Ang,
De inzet van taalambassadeurs in het geneeskunde-onderwijs
  • Congres2024
  • Auteurs F.J.M. Grosfeld, J.J. van Wijngaarden, M. Kok, W.E.S. van den Broek,
PASKON-project: ruimte geven aan het verhaal achter de patiënt:
  • Congres2024
  • Auteurs K. Bombeke, L.V. Verpooten, Winny Ang,
Voorschrijfvaardigheden van geneeskundestudenten in een elektronisch voorschrijfsysteem: een prospectieve, gerandomiseerde pilotstudie
  • Congres2024
  • Auteurs F.V.R. van Rosse, L.K. Kalfsvel, S.E.A. El Abdouni,
Co in the lead – Een pilot in longitudinaal leiderschapsonderwijs
  • Congres2024
  • Auteurs A. Wenisch, F.I. Ormel, J. J. S. van de Kreeke, M.V. . Matulewicz,
Het bevorderen van academische & sociale integratie in online onderwijs om kansengelijkheid te bevorderen: een mixed method studie naar studiesucces
  • Congres2024
  • Auteurs G.W.G. Spaai, J. Suurmond, L. Blok, M.J. Oudbier, S.K. Javaid,
Introspectie ontwikkelen bij onprofessioneel gedrag
  • Congres2024
  • Auteurs J.A. Godschalx-Dekker, M.C. Mak-Van der Vossen, P.C. Barnhoorn, S.A. Pronk, W. N. K. A. van Mook,
  • Categorie Communicatie
Je kleur mag schijnen! Je kleur moet schijnen!Hoe kunnen ervoor zorgen dat het leerklimaat binnen het (para)medische onderwijs inclusiever wordt?
  • Congres2024
  • Auteurs C. Fichtner, G.N. Panneflek,
  • Categorie Communicatie
De waarde van zij-instroomprogramma’s geneeskunde en arts-onderzoeker opleidingen
  • Congres2024
  • Auteurs A. J. de Beaufort, A.E. van Ede, C.M.P. Vos, H.G.M. Arets, I.J. van Wijk, J. van Tilburg, J.R. Boucher-Zonjee, M.C. de Ruiter, M.J.T. Gerhardus, P. de Laat, R. Bakels,
Het DocProf Debat – In gesprek over uitdagingen in docentprofessionalisering.
  • Congres2024
  • Auteurs H. Roebertsen, J. Beuken, L.M. Loosveld, P.W.M. van Gerven,
Hoe kunnen zelfregulatievaardigheden in het hoger onderwijs systematisch worden ondersteund?
  • Congres2024
  • Auteurs A.B.H. de Bruin, F. Biwer, J. Sieben,
Banner
Banner
Banner

Toekomstbestendig onderwijs: op naar een duurzame planeet

28 en 29 mei 2026