Abstracts

Omdat abstractboeken al jaren niet meer gedrukt worden, blijkt het toch af en toe nuttig om terug te kunnen zoeken naar onderwerpen die op eerdere congressen aan de orde zijn geweest. Op deze pagina is het mogelijk om gestructureerd naar onderwerpen te zoeken van abstracts die vanaf 2020 zijn gepubliceerd.

De abstracts van 2016 t/m 2019 kunnen via de onderstaande links teruggezocht worden in de PDF abstractboeken van congressen uit:

Filter abstracts

Congres

Congres

Categorie

Categorie

Zoeken

Zoeken
927 abstracts
Hoe ervaren geneeskundestudenten in transitie naar arts de ontwikkeling van hun voorschrijfcompetenties?
  • Congres2025
  • Auteurs A.M. Woltman, F.V.R. van Rosse, J. Versmissen, M.L.A. Heijkoop, P.H.M. van der Kuy,
Ontwikkeling kennisniveau van studenten in Zij-instroomprogramma’s Geneeskunde door benchmarking met behulp van de interuniversitaire voortgangstoets
  • Congres2025
  • Auteurs H.H.L.M. Donkers, I.J. van Wijk, J.H.O. van Tilburg, M.J.T. Gerhardus, R. Bakels,
Verpleegkundigen in medische besluitvorming; Het verpleegkundige aandeel en perspectieven van artsen en verpleegkundigen
  • Congres2025
  • Auteurs B.W. Veeger-Nuijens, M. Akkerman, M. Stoffels, M.S.M. Bakker, R.A. Kusurkar, S.M. Peerdeman, W.H. Schreurs,
Medische informatiekunde studenten en GenAI: Gebruik, behoeften en ethische standpunten in het onderwijs
  • Congres2025
  • Auteurs J.G. Meinema, R.C. Jongkind, T.H.F. Broens,
Percepties van arts-assistenten over wat feedback waardevol maakt in werkplekleren: een discreet keuze-experiment
  • Congres2025
  • Auteurs K.W. Eva, M. Hiligsmann, N.H. Bouwmeester, P. W. Teunissen, R.M. van der Leeuw,
Vertaling en validatie van de Student Satisfaction and Self-Confidence in Learning Scale (SCLC) voor apothekersassistenten in Nederland
  • Congres2025
  • Auteurs F.V.R. van Rosse, H.S. van der Sijs, N.A. Akrawi, W.R. Rietdijk,
De zoektocht van AIOS Jeugdgezondheidszorg: hoe is die verlopen en hoe hebben ze deze opleiding ontdekt?
  • Congres2025
  • Auteurs A. van Eijk, J. Kiefte-de Jonge, J.Z. Muyselaar-Jellema, K.D. Könings, V. Nierkens,
Etniciteit en Rechtvaardige Coschapbeoordeling vanuit Antideficit Perspectief
  • Congres2025
  • Auteurs F. van Kooten, I.H. van der Sijs, J.W. Meerstra, L.K.J. . Baartman,
Op zoek naar de beste ‘match’: de relatie tussen selectie-instrumenten, studiesucces en diversiteit onder geneeskundestudenten
  • Congres2025
  • Auteurs A.M. Woltman, D. Cecilio-Fernandes, H.P.A. Driessen, M.F.C.M. Knapen,
Keuzecoschap Onderwijs & Opleiden: de toekomstige arts als opleider
  • Congres2025
  • Auteurs C. R. M. G. Fluit, J.H. Schieving, J.J. van Dillen, M.H.M. Verkooijen, P.J. Van Gurp, S.L. de Vreede,
Competentiedomein maatschappelijke handelen; een onderwijsvoorbeeld uit de opleiding Tandheelkunde Groningen
  • Congres2025
  • Auteurs H.A. Spil, J. Hoekstra,
AI-chatbots in medisch onderwijs – trend of toekomst?
  • Congres2025
  • Auteurs F.L.H. Muntinghe, J.C.J. de Wilde, K.Y. Ma, L.M. Cayres Ribeiro, W.W. de Weger,
Groeipijn: Virtueel transformeren van leren
  • Congres2025
  • Auteurs A. Timman, M.J.C.M. Magnee,
Samen Beslissen met (aanstaande) ouders afgestemd op gezondheidsvaardigheden
  • Congres2025
  • Auteurs E.M.E. Nonhebel-Vlassak, J.K.J. Keulen, M.J. Nieuwenhuijze, M.J.C. Hendrix, M.P. Fransen, O.C. Damman, S.N.M.M. Harmsen,
Waarom landelijk gecoördineerd maar lokaal uitgevoerd vaardigheidsonderwijs niet succesvol is gebleken. Tien jaar ervaring met het Urologische Vaardigheids Onderwijs (UVO).
  • Congres2025
  • Auteurs H.J.M. Pennings, W.M. Brinkman,
Hoe ondersteun je studenten in het leren reflecteren?
  • Congres2025
  • Auteurs I. de Lijser, J.B.N. de Best,
Melden aspirant-studenten zich aan voor de opleiding Geneeskunde die ongewogen loot?
  • Congres2025
  • Auteurs F. van der Steijle, G.W.G. Spaai, J.A. Vos, L.M. Barmentloo, N.W. Schrofer, S. Zwanenburg, W.M. Homan,
Het ontrafelen van communicatie uitdagingen tijdens de ontwikkeling van vaardige arts-patiënt communicatie in de klinische praktijk: een longitudinaal kwalitatief onderzoek
  • Congres2025
  • Auteurs A.D.B. de Bruin, A.T. Timmerman, E.G. Giroldi, M.J.H. Verheijden,
VR implementatie in (bio)medisch onderwijs: Lessons learned van 3 pilots.
  • Congres2025
  • Auteurs D.P. Zwart, F. Slond, H.J.M. Pennings, L.B. de Vreugd, M. Lesterhuis,
Hoe gebruiken docenten in het hoger onderwijs feedbackinteracties om zich te ontwikkelen?
  • Congres2025
  • Auteurs A.I. Levert, C.J.M. Tielemans, H.H. Veenhoven, M.E. Sakkers,
Docenten voorbereiden op kleinschalig activerend onderwijs: een design-based research studie
  • Congres2025
  • Auteurs A. de la Croix, J.W. Grijpma, L. Broeksma, M. Meeter, R.A. Kusurkar, S. Ramdas,
Learning needs assessment of evidence-based practice among Indonesian dental faculty members to guide a nation-wide development training program
  • Congres2025
  • Auteurs D.R. Firman, F. W. Dekker, P. G. M. de Jong,
Het belang van botsingen in reflectieonderwijs – over theoretische idealen en de discursieve onderwijsrealiteit
  • Congres2025
  • Auteurs A. de la Croix, E. De Groot, M. Veen, R.A.M.J. Damoiseaux, S.P.C. Schaepkens,
Belemmerende en bevorderende factoren voor studentbetrokkenheid bij het geven en gebruiken van de peerevaluatie in Team-Based Learning (TBL)
  • Congres2025
  • Auteurs G.W.G. Spaai, L. Roossien, R. de Vos,
‘Opleiden in netwerken’ – master geneeskunde VU
  • Congres2025
  • Auteurs A. van Schaik, F. Kleinen Hammans, I. .M. Markusse, L.S. Schrevel,
Impact van online module rond grensoverschrijdend gedrag op studenten geneeskunde
  • Congres2025
  • Auteurs A.M.M. Deketelaere, M. Beullens,
Rapportage van ethische toetsing en ethische aspecten in gepubliceerd gezondheidszorgonderwijsonderzoek – een literatuurstudie
  • Congres2025
  • Auteurs A. Wouters, J.T. Fokkens, M.E. Fasel, T. Schutte,
  • Categorie Innovatie
Van bachelorstudent naar burgerwetenschapper – studentparticipatie in burgerwetenschap brengt onderzoek en maatschappij dichterbij.
  • Congres2025
  • Auteurs A. de la Croix, B. Brundel, E.D. van Deel, S. Kersten,
Overbruggen van kennislacunes voor milieubewust voorschrijven: de rol van onderwijzers
  • Congres2025
  • Auteurs E. PlanED Prescribing Consortium, E.D. Donker, J. Tichelaar,
Verder kijken dan je neus lang is: een frisse blik op maatschappelijk handelen.
  • Congres2025
  • Auteurs J.M.T. Draaisma, P. . Bot, S.L. de Vreede,
Ontwikkeling van ‘The escape room that saves lives’: Crew Resource Management training in de acute zorg
  • Congres2025
  • Auteurs G.J. Jaspers, J. Lemson, S. Borsci, W. Kuijer-Siebelink,
Welkom nieuwe verpleegkundige en voel je zekerder! Een inwerkprogramma waarbij redeneren en handelen bij vitaal bedreigde patiënten centraal staat.
  • Congres2025
  • Auteurs M. Wever, M.J. Feijen,
Keuzecursus Beleid & Organisatie van de zorg voor studenten Klinische Gezondheidswetenschappen: samenwerking met het werkveld
  • Congres2025
  • Auteurs E.S. Koster, M.V. Roskam,
Just-in-time oefening lichamelijk onderzoek (JOLO): je leeft maar één keer, dus evalueer uw studenten goed!
  • Congres2025
  • Auteurs C.L. Kruydenberg, H.J. Punt, I. .M. Markusse, K.E. Ebels,
Measuring Self-Regulating Learning in the clinical workplace
  • Congres2025
  • Auteurs A.M. Woltman, D. Bransen, D. Cecilio-Fernandes, H.H.L.M. Donkers, J.W. Meerstra,
Interprofessionele Identiteit als Ingrediënt voor de Samenwerking van Morgen: Ontwerpprincipes voor Interprofessioneel Onderwijs
  • Congres2025
  • Auteurs A.B. Sänger, J. de Nooijer, R. E. Stalmeijer, S. Beausaert,
How do students and teachers perceive online interaction in medical education: results from a pilot study into facilitators, barriers, and solutions
  • Congres2025
  • Auteurs A. Lupascu, C.E. Serlie, J.A. van der Hage, P. G. M. de Jong,
Context doet ertoe: de inbedding van academische vorming in bachelorjaar 1 en 2 van de geneeskundeopleiding
  • Congres2025
  • Auteurs I.J. van Wijk, M. Diepeveen, S. Gerritsen, T. Pattij,
Je moeder als studieobject: leren van patiëntverhalen uit je eigen omgeving
  • Congres2025
  • Auteurs C.J. Teuwen, J. van der Weide,
Interprofessional Education (IPE) in zorgonderwijs in Indonesië: how to practice what you teach
  • Congres2025
  • Auteurs P.J.W.M. de Jonge, S. Pieters,
Hoe kunnen docenten studentbetrokkenheid in activerend onderwijs optimaliseren?
  • Congres2025
  • Auteurs J.W. Grijpma,
Begeleide groepsreflectie en professionele identiteitsvorming: een scoping review
  • Congres2025
  • Auteurs A. Timmerman, F. . van Oorschot, M. Brouwers, S. van Dulmen,
Van individueel naar interprofessioneel: Richtlijnen voor toetsing van interprofessionele competenties in het hoger onderwijs.
  • Congres2025
  • Auteurs H.W.H. Smeets,
Hoe leren verpleegkunde studenten in theoretisch en praktijkonderwijs over het ondersteunen van de autonomie van oudere cliënten?
  • Congres2025
  • Auteurs H.J.L. van Rossum, M.M.C.J. Knibbeler, P.M.G. Erkens, S. Vluggen, S. Zwakhalen,
  • Categorie Innovatie
Augmedicine: Ultrasound. Training van echografie in XR
  • Congres2025
  • Auteurs A. . Sramek, A.M.J. . Langers, B.P. Hierck, M.P. . Bauer, T.A. . Mulder,
“Ik ben een spons en een kameleon tegelijk”: een kwalitatief onderzoek naar de betekenis van adaptieve expertise in masteropleiding geneeskunde
  • Congres2025
  • Auteurs D.V. Verstegen, E.B. Brouwer, M.T. Theys,
De “strijd” der vraagtypes: een vergelijkende studie naar retrieval practice met very short answer questions en meerkeuzevragen.
  • Congres2025
  • Auteurs A.M.J. . Langers, E.V. van Wijk, F.M. van Floris, M. de Jonge, R.J. Janse,
De ervaringen van gezondheidszorgstudenten op een Interprofessionele Educatie (IPE) unit: een kwalitatieve studie naar invloed op interprofessionele identiteitsontwikkeling
  • Congres2025
  • Auteurs A. de la Croix, S.C.M. Oosterbaan-Lodder,
Streven naar een ‘merged identity’ tussen onderwijs-, gezondheidszorg- en onderzoeksactiviteiten van gezondheidszorgprofessionals. Een rich picture studie.
  • Congres2025
  • Auteurs B.C.M. Compen, D. H. J. M. Dolmans, H. Roebertsen, L.M. Loosveld,
Leren interprofessioneel samenwerken – gisteren fysiek, morgen online? Evaluatie van een interprofessionele onderwijsmodule
  • Congres2025
  • Auteurs F.M. Mertens, P.P. Pype, Y.D. D' Hooge,
Banner
Banner
Banner

Toekomstbestendig onderwijs: op naar een duurzame planeet

28 en 29 mei 2026