Abstracts

Omdat abstractboeken al jaren niet meer gedrukt worden, blijkt het toch af en toe nuttig om terug te kunnen zoeken naar onderwerpen die op eerdere congressen aan de orde zijn geweest. Op deze pagina is het zeer binnenkort mogelijk om gestructureerd naar onderwerpen zoeken die in abstract van de afgelopen jaren zijn gepubliceerd.

Tot die tijd kan via de onderstaande links teruggezocht worden in de PDF abstractboeken van congressen uit:

Filter abstracts

Congres

Congres

Categorie

Categorie

Zoeken

Zoeken
928 abstracts
Opleiden voor de geneeskunde van de toekomst
  • Congres2022
  • Auteurs A.E. van Ede, I.J. van Wijk, M.A. Westerhof, M.J.T. Gerhardus,
Een netwerkperspectief op samen werken en leren: bundeling van inzichten uit gezondheidszorg en onderwijs
  • Congres2022
  • Auteurs D. Vermond, E. De Groot, W.A. de Jong,
Planetary Health in het geneeskunde curriculum als onderdeel van academische vorming
  • Congres2022
  • Auteurs F. Schuit, I.J. van Wijk, M. Diepeveen, P.N.D. Elders,
De Muur van Welwillendheid
  • Congres2022
  • Auteurs F. Scheele, L.C. Barak,
Abductief redeneren: Innovatie, creativiteit en logica in onderzoek naar medisch onderwijs
  • Congres2022
  • Auteurs E. De Groot, M. Veen,
Teamleren in de applicatiefase van Team-Based Learning (TBL)
  • Congres2022
  • Auteurs G.W.G. Spaai, L. Roossien, R. de Vos, T.B.B. Boerboom,
Professioneel gedrag in de masterfase; een geïntegreerde aanpak als kracht! welke gevolgen heeft dat voor de beoordeling?
  • Congres2022
  • Auteurs E.M. Walter, R.M. Krol,
Multidisciplinair MDO studentenpoli – bevordering van samenwerking tussen (toekomstig) artsen en (toekomstig) apothekers
  • Congres2022
  • Auteurs F. van Rosse, J. Versmissen, L.S. Kalfsvel, M. Lafeber, M.B. Mulder,
“Betrek artsen al vroeg bij beleid en bestuur”
  • Congres2022
  • Auteurs R.H.A. van den Broek,
Buddies Breaking Barriers – een buddy-systeem voor diversiteitsbevordering in de geneeskundeopleiding
  • Congres2022
  • Auteurs A. Wouters, C. Boer, M. Ghiasi, R.A. Kusurkar,
Farmaciestudenten als (medicatie)maatje: implementatie maatjes-traject tijdens coschap openbare farmacie
  • Congres2022
  • Auteurs D Philbert, ES Koster, ML Bouvy,
De gesprekstool ‘Positieve Gezondheid’ en de bijdrage aan waardegedreven zorg – het perspectief van AIOS
  • Congres2022
  • Auteurs A.A.M. Masclee, B.A.B. Essers, C.Y.G. Noben, E.L.J. George, G. Yaron, L.A. Bock, W. N. K. A. van Mook,
Concept-based learning in de (bio)medische wetenschappen, nut voor studenten en docenten
  • Congres2022
  • Auteurs A.H.M.S.M van Kuppevelt, B. Wieringa, C.E.E.M. van der Zee, D.G. Wansink, G.J.C.M. Bosman, J.A.M. Fransen, M.J.W. Adjobo-Hermans, P.H.G.M. Willems, R.E. Brock, W.F. Daamen, W.J.A.J. Hendriks, W.L.L.P. Pluk,
Opleiders en AIOS verschillen in wat zij leren van COVID-19; een verkennende studie in de huisartspraktijk
  • Congres2022
  • Auteurs A. W. M. Kramer, I. Meljes, I.A. Slootweg, M.E.D. van den Bogaard, V. Nierkens,
Engelstalige geneeskundeprogramma’s & internationale carrières – een longitudinale alumnistudie
  • Congres2022
  • Auteurs E. W. Driessen, E.E. Brouwer, J.M. Frambach, T.R. van Rossum,
Een onderzoek naar de rol van persoonlijke eisen in het welzijn van studenten; een uitbreiding van het Job Demands-Resources model
  • Congres2022
  • Auteurs M.E.L. Zeijen, N.J.J.M. Mastenbroek,
Adaptieve ‘scaffolding’ in een simulatiespel voor de spoedeisende hulp
  • Congres2022
  • Auteurs J.J.G. Van Merriënboer, M. E. W. Dankbaar, R. Kickert, T.J.E. Faber, W.W. van den Broek,
Betere voorbereiding op de klinische praktijk door implementatie van multidisciplinair werken in de praktijkstages van de bachelor Geneeskunde: een pilot.
  • Congres2022
  • Auteurs Michelle Mebius, W. Zondag, Y. Raz,
Medical school programs that train medical students as teachers (MED-SATS): a scoping review.
  • Congres2022
  • Auteurs R.T. Supheert,
Student meets patient in eigen netwerk: wat levert het op?
  • Congres2022
  • Auteurs H.A.C. Van Helvoort, M.H. Brouwers, N. Van Laarhoven, P.J. Van Gurp,
Interprofessionele feedback in zorgonderwijs: Het Westerveld raamwerk voor het geven en gebruiken van feedback in interprofessionele dialogen
  • Congres2022
  • Auteurs C.J.M. Tielemans, H.E.W. Westerveld, M. F. van der Schaaf, R. A. M. de Kleijn, W.E.S. van den Broek,
The Online Medical Exhibition Seminar: Implementatie en evaluatie van een nieuwe online onderwijsvorm voor klinisch redeneren en monodisciplinair overleg.
  • Congres2022
  • Auteurs H.W.R. Schreuder, M. Wijnen-Meijer, M.J.M. Janssen,
Inzicht krijgen in de ontwikkeling van generieke vaardigheden in innovatieve cursussen.
  • Congres2022
  • Auteurs H van Ravenswaaij,
Werken aan duurzame inzetbaarheid: belangrijk onderdeel van de professionele ontwikkeling voor AIOS en medisch specialisten.
  • Congres2022
  • Auteurs K.D.G. van de Kant, M.J. Oomes, S. J. van Luijk,
Versterken van onderzoeksvaardigheden door creëren van diepere leerervaringen
  • Congres2022
  • Auteurs J.J. Geerling, K.V. Vrijsen, M.H.W. Van Mil, W.J.A.G. Dictus,
Zo geleerd, zo gedaan? Een kwalitatieve, interactieanalyse van de besluitvorming in prenatale consulten
  • Congres2022
  • Auteurs A. de la Croix, C. Verhoeven, J.M. Kors, L. Martin, S.M. Peerdeman,
Intraprofessioneel leren op de werkplek: ervaringen uit het Radboudumc Amalia Kinderziekenhuis
  • Congres2022
  • Auteurs A.A.E.M. van der Velden, E.H.A.J. Coolen, H Wollaars, J.M.T. Draaisma, L. Teheux, W. Kuijer-Siebelink,
Wetenschappelijke stages in een learning community: 1+1=3?
  • Congres2022
  • Auteurs A.E. van Ede, P.J.M. van Gurp, R.P.B. Reuzel, W.J.M.J. Gorgels,
De relatie tussen zelfcompassie en professionele voldoening van artsen en de mediërende rol van veerkracht en werk-privé balans
  • Congres2022
  • Auteurs D.G. Keuken, M.J.M.H. Lombarts, M.P. Debets, R. Bogerd, R.J. Hassink,
Besluitvorming in de spreekkamer: Doen medisch specialisten wat ze zeggen dat ze doen?
  • Congres2022
  • Auteurs A.M. Stiggelbout, E.M. Driever, P.L.P. Brand,
Klinisch redeneren door apothekers: wat houdt het in en hoe doen apothekers dat?
  • Congres2022
  • Auteurs E.S. Koster, J.F. Mertens, M.L. Bouvy, T. Van Gelder, V.H.M. Deneer,
Selectie voor medische studies heeft geleid tot verminderde diversiteit onder studenten en grotere kansenongelijkheid, maar loting biedt geen oplossing
  • Congres2022
  • Auteurs A. Wouters, A.S. Koster, E.U. Akwiwu, G. Croiset, J.H. Ravesloot, J.W.R. Twisk, L.M.A. Mulder, R.A. Kusurkar,
Initiatie van praktijkdeelname tijdens internationale stages fysiotherapie: een audiodagboek studie
  • Congres2022
  • Auteurs E. W. Driessen, M.H. Wijbenga, P. W. Teunissen, R.J. Duvivier, S.P.J. Ramaekers,
Te selectief of niet? Een multi-institutionele studie naar het effect van selectie op de diversiteit van studentencohorten van medische opleidingen
  • Congres2022
  • Auteurs A. Wouters, A.M. Woltman, A.S. Koster, J.H. Ravesloot, K.M. Stegers-Jager, M. Groenier, R.A. van Gestel, S. Fikrat-Wevers, W.W. van den Broek,
Zitten we op één lijn? Een fenomenografische studie naar de opvattingen over praktijkleren van betrokkenen bij de verpleegkundeopleiding
  • Congres2022
  • Auteurs H. E. M. Daelmans, M. Stoffels, R.A. Kusurkar, S. .M. .E. van der Burgt, S.M. Peerdeman, T. Stenfors,
Een realist review naar portfoliogebruik ter ondersteuning van zelfregulerend leren tijdens onderwijs op de klinische werkplek: Wat werkt, voor wie en in welke context?
  • Congres2022
  • Auteurs A. Timmerman, B. P. A. Thoonen, J.W.M. Muris, N.D. . Scherpbier- de Haan, R. van der Gulden, S. Heeneman,
Aanbevelingen voor het optimaliseren van docentmotivatie in verschillende zorgcontexten
  • Congres2022
  • Auteurs A.M. Landstra, G. Bouwmans, J.J. Koksma, M.J.M. Verhees, R. F. J. M. Laan, R.E. Engbers,
Doen mijn studenten mee of niet? Een Video-Stimulated Recall studie naar het gedrag van medisch studenten tijdens kleinschalig activerend onderwijs
  • Congres2022
  • Auteurs A. de la Croix, J.W. Grijpma, M. Meeter, M.C. Mak-Van der Vossen, R.A. Kusurkar,
Ontwerprichtlijnen voor de toetsing van interprofessionele competenties: een consensus studie.
  • Congres2022
  • Auteurs A. Moser, D.M.A. Sluijsmans, H.W.H. Smeets, J.J.G. Van Merriënboer,
AIOS motiveren voor het leveren van complexe ouderenzorg
  • Congres2022
  • Auteurs J. DE Lepeleire, J.W.M. Muris, K.W.J. Koetsenruijter-Brulot, P. W. Teunissen, W. Veldhuijzen,
Simpele vragen met grote impact? De effecten van oplossingsgerichte en probleemgerichte coachingvragen op affect, cognitie en gedrag van AIOS bij werk-gerelateerde stress
  • Congres2022
  • Auteurs A.E.M. van Vianen, A.P.J. de Pagter, B. Beersma, J. Koen, L. Solms, M. de Hoog, T. Theeboom,
Motivatie en strategieën van mentoren in het medisch onderwijs: Een kwalitatief onderzoek
  • Congres2022
  • Auteurs E. Papageorgiou, R.A. Kusurkar, S. Ramani, S. van Schalwyk,
De ingrediënten voor een effectieve flipped classroom in het hoger gezondheidszorgonderwijs: docentinterventies voor het versterken van de effectiviteit van een flipped classroom
  • Congres2022
  • Auteurs G.W.G. Spaai, K.R. Timmermans, M.J. Oudbier, T.B.B. Boerboom,
Het effect van de COVID-19 pandemie op stress van eerstejaars geneeskundestudenten en de relatie met sociale steun.
  • Congres2022
  • Auteurs A.M. Woltman, J. van der Waal, K.M. Stegers-Jager, V.M.A. Broks, W.W. van den Broek,
Overwegingen van werkbegeleiders om professionele activiteiten toe te vertrouwen aan gespecialiseerde verpleegkundigen in opleiding: een interviewstudie
  • Congres2022
  • Auteurs E.F.W. Kleijer, I.A. Pool, M.J. Schuurmans, T.H.J. ten Cate,
“Zullen we un-muten?” Een Conversatie Analyse van participatie in online groepsreflectie met huisartsen in opleiding
  • Congres2022
  • Auteurs M. . Huiskes, M. van Braak, M. Veen, S. Schaepkens,
Hoe arts-assistenten leren ‘hoe de hazen lopen’; het perspectief van opleiders, met Organizational Socialization als analytische lens
  • Congres2022
  • Auteurs A. D. C. Jaarsma, G. Galema, J.K.G. Wietasch, R.D. . Duvivier,
Het effect van de technisch geneeskunde op het integreren van technologie in de directe patiëntenzorg
  • Congres2022
  • Auteurs H.A.T. Miedema, J.G. Manen, K.G.P. Spijkerboer, L.P.J. Venix, L.S. Bannink, M. Groenier, Q.D. Eyck, S. Yperlaan,
Psychologische stress onder zorgverleners tijdens COVID-19 – een mixed-methods studie
  • Congres2022
  • Auteurs A. D. C. Jaarsma, A.J.J. Lammers, E. Kloeze, J. E. Tulleken, K.E. Noot, M.A. de Carvalho-Filho, N.W. van Yperen, R. Ikink, R.J. Duvivier, R.O.B. Gans, W.E. van der Goot, W.F.W. Bierman,
Introductie van patiënt perspectief in de bachelor GNK fase middels het ‘zwangerschapsproject’: van extra-curriculair innovatie naar implementatie?
  • Congres2022
  • Auteurs J.V.D. van Dillen, Y.O. Oosterlaan,
Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee