Gelijke kansen in het gezondheids zorgonderwijs

16 en 17 mei in Egmond aan Zee

We kunnen gelijke kansen hebben, maar als de enige kans gelijkheid is, is het geen kans

Margaret Thatcher

Gelijke kansen binnen het onderwijs is een grondbeginsel van ons onderwijsstelsel. Daarnaast is het van belang dat de toekomstige gezondheidszorg wordt verleend door een populatie die een afspiegeling is van de samenleving. Gelijke kansen zijn niet alleen vanuit rechtvaardigheidsbeginsel van belang maar een toegenomen diversiteit zorgt er ook voor dat aan de behoeften van alle (toekomstige) patiënten wordt voldaan.

In de huidige gezondheidszorgopleidingen in Nederland en Vlaanderen is de studentpopulatie niet divers genoeg om representatief te zijn. Belangrijke oorzaak hiervan is dat er grote verschillen in kansengelijkheid voor studenten bestaan afhankelijk van gender, seksualiteit, etniciteit, beperkingen en sociaal economische status (SES). De kans op toelating tot bijvoorbeeld een opleiding geneeskunde hangt onder meer samen met de etnische achtergrond, sociale status en het opleidingsniveau van ouders (2022 Mulder).

Daarnaast is de kans op het succesvol afronden van de opleiding geneeskunde voor studenten met een migratieachtergrond kleiner (2015 Stegers-Jager) en ervaren studenten met lichamelijke of psychische beperkingen belemmeringen bij hun studievoortgang. Dit geldt ook in meer of mindere mate voor andere gezondheidszorgopleidingen zoals fysiotherapie en verpleegkunde.

De laatste jaren is veel onderzoek verricht naar deze onbedoelde kansenongelijkheid en dit heeft geleid tot een aangepaste wetgeving voor fixusopleidingen. Met de veranderde wetgeving kan de universiteit of hogeschool zelf gaan kiezen welk selectie instrument men gat inzetten met als doel de kansengelijkheid te vergroten. De gewenste grotere diversiteit aan studenten op de opleidingen vraagt ook ontwikkeling van culturele competenties en didactische strategieën van docenten om hierbij aan te kunnen sluiten.

Het congres van de NVMO dat op 16 en 17 mei 2024 wordt gehouden heeft als thema ‘Gelijke kansen in het gezondheidszorgonderwijs‘. We kijken uit naar interessante lezingen, voordrachten en gesprekken over dit onderwerp.

Met vriendelijke groet,
Namens de hoofdorganisatoren van het NVMO Congres 2024
HAN University of Applied Sciences
Geert van den Brink & Miriam Reelick

 

Abstracts

Best practices en verbeterpunten van de toepassing van zelf regulatie in het onderwijs in academische vorming in Epicurus zullen worden besproken. Aanbevelingen die op basis van de best practices zijn geformuleerd worden gepresenteerd.

Tussen droom en werkelijkheid voor de poort van de geneeskunde: hoe geven we studiekiezers een realistisch beeld van de geneeskunde studie en het artsenvak?
  • Auteurs A. J. de Beaufort, A. Wouters, E.V. van Wijk, F. Hofmans, J. Bustraan,
Handvatten voor autonomie-ondersteunende consultvoering in de geboortezorg: een kwantitatieve observatiestudie
  • Auteurs C.J. Verhoeven, J.M. Kors, L. Martin, R.A. Kusurkar, S.M. Peerdeman,
Leren intraprofessioneel samenwerken bij arts assistenten die werken in ad hoc team in het zorgpad heupfractuur op de spoedeisende hulp, een etnografische studie
  • Auteurs C. Fluit, D. Asselt, M.J.H. van der Ven, N. Ergun-Al Afadji, N. Looman, O. Sir, S. Dalloyaux, W. Kuijer-Siebelink,
The Impact of Multivariate Innovation in Education on Sense of Belonging, and Study Success: A Comparative Analysis of Traditional and Multivariate Approach
  • Auteurs C.J. Laan, D.Y.S. Vogel, J. Hoving, S. Nissink, S.M. Thompson,
Een ‘student journey’: Een voorbeeld met metromap en blended learning in consultvoering onderwijs Geneeskunde
  • Auteurs C. Rombout, C.A.E. Reuchlin - Rietveld, H. van Eeren, J.F. Gerard - Schade,
Perceptie op (teken)papier: Geneeskundestudenten over hun ervaringen in de medische zorg voor oudere patiënten
  • Auteurs A.A.M. Meiboom-Noël, A.D. de la Croix, E.J.D. Draper, M.S. Smalbrugge, N.D. van Dijk, R.A.K. Kusurkar,
Het ontwikkelen van een leerlijn samen beslissen voor de huisartsopleiding: wat hebben we geleerd?
  • Auteurs A. Baghus, A. Timmerman, E. Giroldi, T. van der Weijden,
Acute Simulatietraining (SIM): optimaal teamwork voor optimale zorg
  • Auteurs D. Roosdorp, J. J. S. van de Kreeke, J. Jeltes, M. Erwteman, N.P.T. . Hermans, S.M. Peerdeman,
Je kleur mag schijnen! Je kleur moet schijnen!Hoe kunnen ervoor zorgen dat het leerklimaat binnen het (para)medische onderwijs inclusiever wordt?
  • Auteurs C. Fichtner, G.N. Panneflek,
Virtual Reality: onderdompeling in de leefwereld van je patient.
  • Auteurs F. Slond, L. van der Plank, M.B. Berk, M.C. Seeleman,
Vernieuwende lesmethode klinisch redeneren in de master Amsterdam UMC, locatie VUmc
  • Auteurs C. Kruydenberg, H.J. Punt, I. .M. Markusse, I. Schipper, K.E. Ebels, L. Huisman,
Leren over selecteren: het waarborgen van kansengelijkheid
  • Auteurs B. Uzunalioğlu, H. Rotbi, S. Amiri Simkooei,
Naar een meer inclusieve huisartsopleiding – Participatory Action Research
  • Auteurs & M. E. T. C. van den Muijsenbergh, J. Bont, J.M. van Es, M. Nasori, M.R.M. Visser, N.M. van Moppes,
Evidence-based Dentistry in Indonesian Dental Schools: A National Survey
  • Auteurs D.R. Firman, F. W. Dekker, P. G. M. de Jong,
Longitudinaal onderwijs interprofessioneel samenwerken (LOIS)
  • Auteurs A.C. Drenth-van Maanen, A.M. . Veldhorst, K.L. Klerk-Bos, R.A. van Gestel, S.M. Bax,
Een farmacotherapie studentenpoli ingebed in het curriculum; wat is het effect op zelfvertrouwen, kennis en vaardigheden?
  • Auteurs F. van Rosse, J. Versmissen, L.S. Kalfsvel, M. Lafeber, P.H.M. van der Kuy, W.W. van den Broek,
Hoe bereid je een diverse groep mentoren voor op hun rol in een toetsprogramma dat nog in ontwikkeling is?
  • Auteurs F. Koens, I.E. Enschede, J.H. Kleinveld, L.S. Schrevel, S. Lankhorst,
Professional Identity Education: Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik?
  • Auteurs K. Boersma-van Nierop, K.J. Koymans, T. Moran Luengo, T.E. Voerman,
Die ene persoon of die ene gebeurtenis die je als (para)medicus heeft gevormd…..
  • Auteurs E.E.W. Belgraver,
De waarde van zij-instroomprogramma’s geneeskunde en arts-onderzoeker opleidingen
  • Auteurs A. J. de Beaufort, A.E. van Ede, C.M.P. Vos, H.G.M. Arets, I.J. van Wijk, J. van Tilburg, J.R. Boucher-Zonjee, M.C. de Ruiter, M.J.T. Gerhardus, P. de Laat, R. Bakels,
bekijk alle abstracts

Hoofdlezingen

Voor het NVMO Congres 2024 met het thema 'Gelijke kansen in het gezondheidszorgonderwijs' heeft de congresorganisatie de volgende sprekers uitgenodigd:

Joris Luyendijk

Hebben vrouwen dezelfde gelijke kansen als mannen?

Bridget Kievits

Bridget Kievits is lid van het College van Bestuur van de HAN, hoofdorganisator van het NVMO Congres 2024.

Jamiu Busari

Jamiu Busari is binnen de NVMO mede-oprichter van de werkgroep Diversiteit en Inclusie. Hij was bestuurslid van de NVMO van 2014-2019. Busari is kinderarts en werkzaam in het Dr Horacio Oduber ziekenhuis op Aruba.

CODING - Marleen Koster

Marleen Koster is zesdejaars geneeskundestudent aan de Radboud Universiteit, doet onderzoek op de kinder-IC van het Radboudumc, en is voorzitter van CODING.

CODING - Shangrila Sewratan

Shangrila Sewratan is zesdejaars geneeskundestudent aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Banner
Banner
Banner

Toekomstbestendig onderwijs: op naar een duurzame planeet

28 en 29 mei 2026