Gelijke kansen in het gezondheids zorgonderwijs

16 en 17 mei in Egmond aan Zee

We kunnen gelijke kansen hebben, maar als de enige kans gelijkheid is, is het geen kans

Margaret Thatcher

Gelijke kansen binnen het onderwijs is een grondbeginsel van ons onderwijsstelsel. Daarnaast is het van belang dat de toekomstige gezondheidszorg wordt verleend door een populatie die een afspiegeling is van de samenleving. Gelijke kansen zijn niet alleen vanuit rechtvaardigheidsbeginsel van belang maar een toegenomen diversiteit zorgt er ook voor dat aan de behoeften van alle (toekomstige) patiënten wordt voldaan.

In de huidige gezondheidszorgopleidingen in Nederland en Vlaanderen is de studentpopulatie niet divers genoeg om representatief te zijn. Belangrijke oorzaak hiervan is dat er grote verschillen in kansengelijkheid voor studenten bestaan afhankelijk van gender, seksualiteit, etniciteit, beperkingen en sociaal economische status (SES). De kans op toelating tot bijvoorbeeld een opleiding geneeskunde hangt onder meer samen met de etnische achtergrond, sociale status en het opleidingsniveau van ouders (2022 Mulder).

Daarnaast is de kans op het succesvol afronden van de opleiding geneeskunde voor studenten met een migratieachtergrond kleiner (2015 Stegers-Jager) en ervaren studenten met lichamelijke of psychische beperkingen belemmeringen bij hun studievoortgang. Dit geldt ook in meer of mindere mate voor andere gezondheidszorgopleidingen zoals fysiotherapie en verpleegkunde.

De laatste jaren is veel onderzoek verricht naar deze onbedoelde kansenongelijkheid en dit heeft geleid tot een aangepaste wetgeving voor fixusopleidingen. Met de veranderde wetgeving kan de universiteit of hogeschool zelf gaan kiezen welk selectie instrument men gat inzetten met als doel de kansengelijkheid te vergroten. De gewenste grotere diversiteit aan studenten op de opleidingen vraagt ook ontwikkeling van culturele competenties en didactische strategieën van docenten om hierbij aan te kunnen sluiten.

Het congres van de NVMO dat op 16 en 17 mei 2024 wordt gehouden heeft als thema ‘Gelijke kansen in het gezondheidszorgonderwijs‘. We kijken uit naar interessante lezingen, voordrachten en gesprekken over dit onderwerp.

Met vriendelijke groet,
Namens de hoofdorganisatoren van het NVMO Congres 2024
HAN University of Applied Sciences
Geert van den Brink & Miriam Reelick

 

Abstracts

Best practices en verbeterpunten van de toepassing van zelf regulatie in het onderwijs in academische vorming in Epicurus zullen worden besproken. Aanbevelingen die op basis van de best practices zijn geformuleerd worden gepresenteerd.

Lesson Study; een praktijkgerichte onderzoekscyclus om je onderwijs te verbeteren
  • Auteurs A.D. Diemers, E.S. Schaafsma, P. P. M. Bakker,
Inzet van Virtual Reality in medisch onderwijs
  • Auteurs A.J.C.M. van Dongen, F.C.M. van Hoek, O. Coenen,
Vignetmethodologie als tool voor onderzoek binnen het onderwijs in de gezondheidszorg
  • Auteurs R. E. Stalmeijer, R.J. Duvivier, W.E. van der Goot,
De perfectie paradox
  • Auteurs D. Roosdorp, F.I. Ormel, J. Jeltes, M.V. . Matulewicz,
Klinisch redeneren als een arts of als een verpleegkundige? Een ‘systematic integrative review’
  • Auteurs C.J. Vreugdenhil, E. J. F. M. Custers, J. Ket, J.T.P. Dobber, R.A. Kusurkar, S. Somra,
Meerwaarde van de dubbele rol van docent artsen: een observatiestudie van het boundary spanning gedrag van huisartsdocenten binnen het klaslokaal
  • Auteurs E. Buurma, E. De Groot, H.J. Brouwer, M. Barry, M. Kluijtmans, R.A.M.J. Damoiseaux,
Medsyntax: Een gratis, open-source tool voor verbeterd literatuuronderzoek
  • Auteurs M.G.V. Gremmen-Verleg,
EPA’s en leeruitkomsten verbinden: de pragmatische en participatieve aanpak van de curriculumherziening Fontys MANP
  • Auteurs A.G.M.M. Marijnissen, C.P.M. de Brouwer, L.M. Pek, M.J.J. Pullens,
Training for Excellence (T4X): De Tandarts als Topsporter De ontwikkeling van mentale trainingen voor studenten van Academisch Centrum voor Tandheelkunde Amsterdam (ACTA).
  • Auteurs A. Rollman, A.P. Hulst-Waal, E.E. Verheijck, G.A. Veltman, I. Ayden, R.R.D. Oudejans,
Dynamic Lecturing in de Fysiologie
  • Auteurs D. Batenburg, E. Sietsema, H. van Duinen, J.R. Georgiadis, L. Dassen, M. de Carvalho Filho,
PASKON-project: ruimte geven aan het verhaal achter de patiënt:
  • Auteurs K. Bombeke, L.V. Verpooten, Winny Ang,
Cross-boundary teaming in leerwerkomgevingen gericht opom wendbaarheid van professionals te bevorderen
  • Auteurs C.L. Bus, J. Engel, W. Kuijer-Siebelink,
Sense of belonging in het hoger onderwijs: hebben studenten het gevoel dat ze erbij horen?
  • Auteurs A.R. Verbree, G. Dilaver, U. Isik,
Het gesprek: De juiste persoon op de juiste plek. Tips voor een persoonlijk carrière gesprek met een student.
  • Auteurs J.Z. Muyselaar-Jellema, S. Querido,
Hoe maak ik mijn digitale onderwijs toegankelijker voor studenten met een beperking? Kaders, tips en tools.
  • Auteurs E.W. Easton, H. van Eeren, J.E. Slagter,
Klinische besluitvorming door apothekers
  • Auteurs E.S. Koster, J.F. Mertens, M.L. Bouvy, T. Van Gelder, T.G.H. Kempen, V.H.M. Deneer,
Een vergelijking van het rolmodelproces van geneeskundestudenten met en zonder niet-Westerse migratieachtergrond
  • Auteurs G. Dilaver, I.M. Spaans, P.J. Groot, R. A. M. de Kleijn,
Een transmuraal longitudinaal coschap in de Achterhoek: bouwen aan geïntegreerde zorg; Ervaringen, eerste bevindingen en aanbevelingen.
  • Auteurs C.J.M. Hensens-Wijnen, D.Z.B. . van Asselt, M.H.J. van de Pol, M.T. van Wijngaarden, N.D. . Scherpbier- de Haan,
Evidence Based Practice terug aan bed
  • Auteurs B. Veeger-Nuijens, G.D. van Stralen, I. Ertugrul, J. Doodeman, M. Akkerman, M. Evers, M.S.M. Bakker, R. Koendering,
Een warm welkom voor iedereen in opleiding! De introductiedag voor verpleegkundigen in de vervolgopleiding, georganiseerd door het leerhuis.
  • Auteurs F.L. Stilma, M. Leegwater-van der Voort, M.M. Bouma,
bekijk alle abstracts

Hoofdlezingen

Voor het NVMO Congres 2024 met het thema 'Gelijke kansen in het gezondheidszorgonderwijs' heeft de congresorganisatie de volgende sprekers uitgenodigd:

Joris Luyendijk

Hebben vrouwen dezelfde gelijke kansen als mannen?

Bridget Kievits

Bridget Kievits is lid van het College van Bestuur van de HAN, hoofdorganisator van het NVMO Congres 2024.

Jamiu Busari

Jamiu Busari is binnen de NVMO mede-oprichter van de werkgroep Diversiteit en Inclusie. Hij was bestuurslid van de NVMO van 2014-2019. Busari is kinderarts en werkzaam in het Dr Horacio Oduber ziekenhuis op Aruba.

CODING - Marleen Koster

Marleen Koster is zesdejaars geneeskundestudent aan de Radboud Universiteit, doet onderzoek op de kinder-IC van het Radboudumc, en is voorzitter van CODING.

CODING - Shangrila Sewratan

Shangrila Sewratan is zesdejaars geneeskundestudent aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Banner
Banner
Banner

Toekomstbestendig onderwijs: op naar een duurzame planeet

28 en 29 mei 2026