Samen op weg naar een nieuw curriculum: hoe ga je om met al die stakeholders?
Tijd: 13.00-17.00 uur
Kosten: € 110,-
Aantal deelnemers: 24
NVMO Werkgroep: Curriculumontwerp en -Onderhoud
Bij de ontwikkeling van een curriculum zijn veel stakeholders betrokken. Hoe hou je hen allemaal geïnformeerd? Hoe zorg je ervoor dat ‘iedereen’ zich gehoord voelt? Hoe kom je tot consensus op lastige onderdelen? Hoe creëer je draagvlak? Hoe ga je om met conflicterende belangen/agenda’s?
In deze sessie, georganiseerd door werkgroep Curriculumontwerp en -onderhoud (COO), onderzoeken we hoe de verschillende stakeholders die betrokken zijn bij curriculumontwikkeling, invloed uitoefenen op het proces en het curriculumontwerp. Door middel van verschillende werkvormen en vanuit specifieke situaties van de deelnemers, zullen we dit belangrijke aspect van curriculumontwikkeling ontleden.
In het tweede deel van de bijeenkomst is er ruimte voor intervisie over dit thema en andere aan curriculumontwerp gerelateerde onderwerpen. Deelnemers gaan met elkaar in gesprek over situaties in de eigen verandersetting, en gaan samen op zoek naar oplossingen.
Leerdoelen leefstijl: wat doen, wat willen en kunnen we ermee?
Tijd: 14.00-17.30 uur
Kosten: € 110,-
Aantal deelnemers: 30
NVMO Werkgroep: Preventie en Leefstijl
Afgelopen jaar zijn de landelijke leerdoelen Voeding en Leefstijl opgesteld ism de Coalitie Leefstijl in de zorg, de Alliantie voeding in de zorg, NFU, NVMO, Student en Leefstijl, NVD, OCG en vele andere stakeholders.
Graag presenteren we deze leerdoelen aan docenten die betrokken zijn bij het (para)medisch onderwijs. We delen goede voorbeelden hoe leerdoelen voeding en leefstijl worden geïmplementeerd in de praktijk ter inspiratie. Daarnaast bespreken gezamenlijk kansen, beperkingen hoe deze (verder) in te bedden in eigen onderwijs/eigen opleiding. Hierbij zetten we aan tot concrete actiepunten voor de implementatie van deze leerdoelen in eigen onderwijs/opleiding.
Planetary Health in het onderwijs: Design yourself or copy proudly!
Tijd: 14.00-17.00 uur
Kosten: € 110,-
Aantal deelnemers: 50
NVMO Werkgroep: Planetary Health
Onze volksgezondheid wordt steeds meer beïnvloed en bedreigd door ecologische veranderingen, zoals klimaatverandering, luchtvervuiling en verlies van biodiversiteit. Medische professionals moeten worden voorbereid op hun rol in de ecologische- en gezondheidscrisis en leren hoe klimaatgerelateerde en klimaatvriendelijke zorg kan worden geboden. Uit verschillende enquêtes binnen meerdere medische opleidingen blijkt dat studenten en aios behoefte hebben aan onderwijs over Planetary health en zij geven aan ook te verwachten dat zij hierin worden onderwezen.
Daarom is het van belang dat Planetary health wordt geïntegreerd in de medische opleidingen, niet alleen gericht op het genezen van ziekten, maar gezien de toenemende vergrijzing en personeelstekorten, ook op het bevorderen van een duurzaam en toekomstbestendig zorgsysteem.
Maar hoe doe je dat? Planetary health is een complex vakgebied, want het vereist een integrale benadering die kennis uit verschillende disciplines combineert, zoals geneeskunde, ecologie, economie en sociologie. Weinig onderwijsprofessionals zijn zo breed opgeleid, wat maakt dat ook docenten soms kampen met onzekerheid en een gebrek aan kennis en ervaring. Hoe kunnen docenten, zonder ‘boven de stof te staan’, toch adequaat, onderbouwd en transformatief onderwijs bieden? Dat willen we deze middag samen uitzoeken!
We nodigen alle onderwijsprofessionals, studenten en andere geïnteresseerden van harte uit die zich bezighouden met Planetary health in hun opleiding, dit van plan zijn of hier interesse in hebben om deel te nemen aan de pre-conference “Planetary health in het onderwijs: Design yourself or copy proudly!”
Tijdens deze pre-conference delen verschillende leden van de werkgroep Planetary health vanuit hun eigen vakgebied een aantal voorbeelden van onderwijsmodules en werkvormen, die zij in de afgelopen tijd hebben ontwikkeld en hebben geïmplementeerd in hun opleidingssetting. Aansluitend nodigen we jullie van harte uit om eigen onderwijsvraagstukken rondom Planetary health in te brengen en samen met collega’s te brainstormen over mogelijke onderwijsvormen en implementaties in uw eigen opleiding. Dit is een unieke gelegenheid om ervaringen uit te wisselen, ideeën te ontwikkelen, te leren van elkaar in een collaboratieve omgeving en om je docentennetwerk uit te breiden.
‘Copy proudly’ is ons motto, want we hebben geen tijd meer om naast elkaar het wiel uit te vinden!