Samen leren, samen werken

11 en 12 mei in Maastricht

NVMO Congres brochure 2023

Het NVMO Congres vond plaats op 11 en 12 mei 2023 in het MECC in Maastricht. Meer dan 1100 bezoekers genoten van hoofdlezingen van Jet Bussemaker, Paul van Royen en Marieke Schuurmans die het thema ‘Samen leren, samen werken’ van verschillende kanten belichtten. In de laatste plenaire sessie namen Albine Moser, Simone Gorter en Jascha de Nooijer ons mee ‘Hitchhiking into the professional galaxy’.

In parallelsessies kwamen allerlei onderwerpen aan bod in onderzoekspapers, praktijkpapers, posters, workshops en rondetafelsessies. Op donderdagavond gingen de voetjes van de vloer tijdens het feest in de Muziekgieterij met ‘Cherry and the Sugarstuds’.

In deze lustrumeditie was er speciaal aandacht voor het 50-jarig bestaan van de NVMO en het afscheid van Marijke Sterman, die er vanaf het eerste begin bij was. Samen stonden we daarbij stil met een video-moment, dat later zal worden gepubliceerd. Ook konden onze bezoekers nieuwe contacten leggen via de groeipost. Zo genieten we van onze groeiende en bloeiende gemeenschap.

Nieuw dit jaar was de aanwezigheid van ervaringsdelers. NVMO-bezoekers konden op vrijdagmiddag op consult bij mensen die vanuit hun eigen ervaringen met zorg meedenken. Daarnaast brachten zij als referent en jurylid hun perspectief naar voren.

Ook om het congres heen gebeurde van alles. Voorafgaand aan het congres was er de Student Challenge op woensdag 10 mei waarin studenten nadachten over hoe zij vanaf dag één van hun opleiding willen leren samenwerken. Andere bezoekers bezochten op de dag voor het congres de afsluiting van het project Making clinical Sense of gingen na afloop meteen door naar symposium ‘Nurses on the move, the next step’.

Het NVMO Congres 2023 werd georganiseerd door Daniëlle Verstegen en Juliët Beuken (Universiteit Maastricht) in samenwerking met Zuyd Hogeschool en Maastricht UMC+. Foto’s van het congres kunnen worden bekeken via de link: Foto’s NVMO Congres 2023

Abstracts

Best practices en verbeterpunten van de toepassing van zelf regulatie in het onderwijs in academische vorming in Epicurus zullen worden besproken. Aanbevelingen die op basis van de best practices zijn geformuleerd worden gepresenteerd.

Conversatie Analyse als onderzoeksmethode binnen medisch onderwijs
Naar een kwalificatie voor klinisch onderwijs – Opleiden en kwalificeren voor onderwijs op de klinisch werkplek
Breng sociale aspecten tot leven: de meerwaarde van een ervaringsdeskundige sociaal domein in het medisch onderwijs
Werkplekleren: Hoe bereik je de juiste leerresultaten in de praktijk?
“Vake be’j te bange!” Samen op weg naar inclusie door te dóen!
Feedbacktraining voor werkplekleren: wat werkt in welke context?
Samen leren klinisch redeneren: The Power of Peers
Learning in the wild: Taking medical education out of context?
Dos and don’ts voor curriculumherziening: samen ontwerpen, samen implementeren!
Positieve communicatie: meer comfort tijdens kleine invasieve procedures.
‘Over grenzen heen’ – een leertraject met VR voor artsen met een migratie-achtergrond
Flexibel leren binnen de kaders van een raamplan: Hoe kan het, en wat is ervoor nodig?
Samenwerken onder druk – hoe een gedeeld brein het halve werk is
From Disney to Daily Practice. In gesprek over het implementeren van onderwijskundige initiatieven in een dynamische klinische omgeving.
Zelfsturend leren: wat is een optimale balans tussen autonomie en begeleiding?
Theorie in Onderwijsonderzoek: Waarom is dat belangrijk en hoe doe je dat?
In de geest van de kunst: verbeeldingskracht in het medisch onderwijs
Co-creatie van onderwijs met actieve studentbetrokkenheid: aanpak, uitdagingen en handvatten om het sámen te doen!
Samen leren, samen inspireren
Dementievriendelijke zorg in het onderwijs
Een 360 gradenvideo in docent professionalisering, bekijk de werkplek met een Virtual Reality-bril
Diversiteit en Inclusiviteit: implicaties voor toetsing
Raamplan artsopleiding 2020: de kunst van het integreren – Palliatieve zorg & andere onderbelichte thema’s
Interprofessionele scholing en opleiding in Samen Beslissen: zo doet je dat!
Interprofessioneel onderwijs voor een interprofessionele kennismaking/intake in het HU GEZOND&WEL Centrum
Groen onderwijs: ter bescherming van de menselijke gezondheid en de planeet
Boundary crossing: collectief leren in complexe gezondheidsvraagstukken.
Lastige situaties in samenwerken: in drie stappen naar een effectieve en authentieke interventie.
Samen Bouwen met studenten: inzicht verkrijgen in teamprocessen en het eigen aandeel daarin
Meer en beter extramuraal opleiden; public health als casus
Diversiteit als realiteit in het (para)medisch onderwijs: wat kunnen we leren van ervaringen met Diversiteit&Inclusiviteit?
Hoe maak ik mijn casuïstiek divers maar niet stereotype?
Feedback van patiënten gebruiken in het werkplekleren
Wat kun je als docent leren van je studenten? Hoe studentevaluaties zouden kunnen bijdragen aan de continue ontwikkeling van docentcompetenties
Consultmodellen in communicatie-onderwijs; vloek of zegen?
What’s next? Hoe “Een Leven Lang leren” een belangrijke en zichtbare schakel binnen het opleidingscontinuüm kan worden
Interprofessioneel opleiden en samenwerken: The magic bullet?
Intervisiebijeenkomsten voor zorgprofessionals in opleiding: Samen leren wat werkt op persoonlijk en professioneel vlak
Mentor ik zoals ik ben, zoals ik wil of zoals ik moet?
Rubrics als feedbackinstrument voor ontwikkeling van docenten
Hoe kan ‘integrated care’ voor ouderen in het (para)medisch en verpleegkundig onderwijs vorm krijgen?
Ongewenst gedrag: oplossing gewenst- ongewenst gedrag op de werkvloer: naar een veilige leeromgeving in de zorg
‘Nothing about us without us’: patiëntenparticipatie bekeken vanuit de patiënt
“Hoe heurt het eigenlijk”? Stimulerend gedrag voor het bevorderen van Academische Vrijheid.
‘Interprofessioneel onderwijs, het verschil tussen theorie en praktijk’, lessen over implementatie op de werkvloer
‘In my head, this drawing was about me’: using rich pictures to understand interprofessional collaboration
Hoe schrijf je een goede Very Short Answer Question (en waarom zou je dit vraagtype willen toepassen?)
Digitale hackathon: transmuraal en inter-professioneel opleiden
De rode draad casus, een inspirerende manier om de relatie tussen leerdoelen meer inzichtelijk te maken.
Draai de driehoek; de optimale verhouding tussen artsen, verpleegkundigen en leidinggevenden
Escape IT: Blended escapespellen in het onderwijs
Interprofessioneel onderwijs voor wijkgericht werken aan gezondheid en gezond gedrag. 
toegepaste filosofie in onderwijs: onlosmakelijk verbonden
Toezichthouder of hulpverlener? Een debat over kwaliteitszorg binnen vervolgopleidingen
Upgrade teamdynamiek, samenwerking en creativiteit. Een interactieve improvisatietheaterworkshop over samenwerken.
“Zwijgen is oud, spreken is goud!”
Hoe maken we van opleiden in de coschappen een interprofessionele teamsport?
Inclusief schrijven in medisch onderwijsonderzoek
Samen weet je meer: ervaar studieloopbaanbegeleiding met de CenteringZorg methode
De waanzinnige dokter: (zelf)compassie in de zorg.
Omgaan met de spanningen van portfoliogebruik: zijn de doelen van beoordeling en begeleiding verenigbaar in één portfolio?
Building equitable partnerships for international medical electives
Hoe doe jij dat nou, reflecteren? Een workshop over reflectiegesprekken
Bewust worden van je interprofessionele netwerk: wie is er nodig om de klus voor de patiënt te klaren?
Het SCAFFOLD ePortfolio: een inkijk in de resultaten van een multidisciplinair onderzoeksproject in Vlaanderen (2020-2023)
Adaptieve expertiseontwikkeling in het hoger onderwijs.
De implementatie van programmatisch toetsen in drie verschillende opleidingen: uitdagingen, kansen en ervaringen
Hoe behoud je de bevlogen zorgmedewerkers voor de toekomst?
bekijk alle abstracts
Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee