Samen leren, samen werken

11 en 12 mei in Maastricht

NVMO Congres brochure 2023

Het NVMO Congres vond plaats op 11 en 12 mei 2023 in het MECC in Maastricht. Meer dan 1100 bezoekers genoten van hoofdlezingen van Jet Bussemaker, Paul van Royen en Marieke Schuurmans die het thema ‘Samen leren, samen werken’ van verschillende kanten belichtten. In de laatste plenaire sessie namen Albine Moser, Simone Gorter en Jascha de Nooijer ons mee ‘Hitchhiking into the professional galaxy’.

In parallelsessies kwamen allerlei onderwerpen aan bod in onderzoekspapers, praktijkpapers, posters, workshops en rondetafelsessies. Op donderdagavond gingen de voetjes van de vloer tijdens het feest in de Muziekgieterij met ‘Cherry and the Sugarstuds’.

In deze lustrumeditie was er speciaal aandacht voor het 50-jarig bestaan van de NVMO en het afscheid van Marijke Sterman, die er vanaf het eerste begin bij was. Samen stonden we daarbij stil met een video-moment, dat later zal worden gepubliceerd. Ook konden onze bezoekers nieuwe contacten leggen via de groeipost. Zo genieten we van onze groeiende en bloeiende gemeenschap.

Nieuw dit jaar was de aanwezigheid van ervaringsdelers. NVMO-bezoekers konden op vrijdagmiddag op consult bij mensen die vanuit hun eigen ervaringen met zorg meedenken. Daarnaast brachten zij als referent en jurylid hun perspectief naar voren.

Ook om het congres heen gebeurde van alles. Voorafgaand aan het congres was er de Student Challenge op woensdag 10 mei waarin studenten nadachten over hoe zij vanaf dag één van hun opleiding willen leren samenwerken. Andere bezoekers bezochten op de dag voor het congres de afsluiting van het project Making clinical Sense of gingen na afloop meteen door naar symposium ‘Nurses on the move, the next step’.

Het NVMO Congres 2023 werd georganiseerd door Daniëlle Verstegen en Juliët Beuken (Universiteit Maastricht) in samenwerking met Zuyd Hogeschool en Maastricht UMC+. Foto’s van het congres kunnen worden bekeken via de link: Foto’s NVMO Congres 2023

Abstracts

Best practices en verbeterpunten van de toepassing van zelf regulatie in het onderwijs in academische vorming in Epicurus zullen worden besproken. Aanbevelingen die op basis van de best practices zijn geformuleerd worden gepresenteerd.

Docentprofessionaliteit in de huisartsopleiding: kunde, kennis, kunst en een beetje lef
  • Auteurs J. Rijkels, L.A. de Jonge, M. Veen,
Interprofessionele samenwerking in een reanimatieteam: een kwalitatieve studie naar potentiële stressoren en de gevolgen hiervan voor het team
  • Auteurs A. de la Croix, F.S. Dijkstra, H. van Schuppen, M. Meeter, P.G. Renden,
Omgaan met de spanningen van portfoliogebruik: zijn de doelen van beoordeling en begeleiding verenigbaar in één portfolio?
  • Auteurs B. P. A. Thoonen, R. van der Gulden,
What’s next? Hoe “Een Leven Lang leren” een belangrijke en zichtbare schakel binnen het opleidingscontinuüm kan worden
  • Auteurs C. Sehlbach, D. van der Winden, E. De Groot, I.A. Pool,
Toezichthouder of hulpverlener? Een debat over kwaliteitszorg binnen vervolgopleidingen
  • Auteurs A. Zwirs, B.J. Planken, K.A. van Loon, M. Nijs,
Werkplekleren: Hoe bereik je de juiste leerresultaten in de praktijk?
  • Auteurs J. ter Wee, M.G.M.C. Berings,
Diversiteit en Inclusiviteit: implicaties voor toetsing
  • Auteurs A. Zanting, E. J. Spierenburg, K. Stegers-Jager, M. Govaerts,
Interprofessioneel onderwijs in de bacheloropleiding
  • Auteurs M.C. de Ruiter,
Hoe kom je van een toetsconcept tot daadwerkelijke verandering in de onderwijspraktijk? Scholingen ter ondersteuning van de invoering van Programmatisch toetsen in de masteropleiding Geneeskunde VU
  • Auteurs A. Kleinveld, I.E. Enschede, J. Jeltes, J. Patiwael, S. van Raaij, S. Verwer,
Virtual Reality in (bio-) medisch onderwijs
  • Auteurs A.J. Eppinga, D. van der Ham, D.C.M. . Onvlee, D.P. Zwart, F. Slond, J. van Gogh, J.A. . van Knegsel, K.J. Kwant, L.O. van der Plank, M.B. Berk,
Het gebruik en de perceptie van effectiviteit van leerstrategieën – een pilot studie bij eerstejaars klinische technologie studenten
  • Auteurs J. Disser, P. Steendijk,
Internationalisering in het bachelor UvA-geneeskunde curriculum van Amsterdam UMC: een systematische inventarisatie
  • Auteurs A.H.A. ten Asbroek, E.J.A.J. Beune, H. Lont, J. Suurmond, J.A.M. Bramer, J.H. Ravesloot, M. van Vugt, S.M. Peerdeman,
Patiëntgerichtheid in het bachelor curriculum: 3 complementaire strategieën
  • Auteurs H.K. Kindermans, K.G. Geunes, L.P. Popleu, Q.S. Swennen, S.L. Leunen, W.P. Pinxten,
Training van multidisciplinair overleg (MDO): optimale zorg door doelgericht samenwerken
  • Auteurs J. J. S. van de Kreeke, J. Jeltes, N.P.T. . Hermans, S. .M. .E. van der Burgt, S.M. Peerdeman,
CommunICate: Familie-gerichte communicatie op de intensive care: wat kan er geleerd worden van de observatie en feedback van palliatief verpleegkundigen?
  • Auteurs W. N. K. A. van Mook,
Professionele identiteitsontwikkeling van AIOS chirurgie: sleutelervaringen tijdens de oplei-ding
  • Auteurs J. Bransen, K.D. Könings, L.P.S. Stassen, M. Mak – Van der Vossen, M. Poeze, W. N. K. A. van Mook,
Escape IT: Blended escapespellen in het onderwijs
  • Auteurs A.J. Kramer-Top, A.W. van Esch, B. P. A. Thoonen, N.M.F. de Bruycker,
“Hoe heurt het eigenlijk”? Stimulerend gedrag voor het bevorderen van Academische Vrijheid.
  • Auteurs A. Wouters, E. Paternotte, I.A. Slootweg, K.A. van Loon, L. Stammen, M. van Wijngaarden, R. van der Leeuw,
toegepaste filosofie in onderwijs: onlosmakelijk verbonden
  • Auteurs A. de la Croix, E. Driessen, M. van Braak, M. Veen, S. Schaepkens, S. Verwer,
Breng sociale aspecten tot leven: de meerwaarde van een ervaringsdeskundige sociaal domein in het medisch onderwijs
  • Auteurs E.M. Mac-nack, I.J.E.M. Swaans, M.B. Berk,
bekijk alle abstracts
Banner
Banner
Banner

Toekomstbestendig onderwijs: op naar een duurzame planeet

28 en 29 mei 2026