Samen leren, samen werken

11 en 12 mei in Maastricht

NVMO Congres brochure 2023

Het NVMO Congres vond plaats op 11 en 12 mei 2023 in het MECC in Maastricht. Meer dan 1100 bezoekers genoten van hoofdlezingen van Jet Bussemaker, Paul van Royen en Marieke Schuurmans die het thema ‘Samen leren, samen werken’ van verschillende kanten belichtten. In de laatste plenaire sessie namen Albine Moser, Simone Gorter en Jascha de Nooijer ons mee ‘Hitchhiking into the professional galaxy’.

In parallelsessies kwamen allerlei onderwerpen aan bod in onderzoekspapers, praktijkpapers, posters, workshops en rondetafelsessies. Op donderdagavond gingen de voetjes van de vloer tijdens het feest in de Muziekgieterij met ‘Cherry and the Sugarstuds’.

In deze lustrumeditie was er speciaal aandacht voor het 50-jarig bestaan van de NVMO en het afscheid van Marijke Sterman, die er vanaf het eerste begin bij was. Samen stonden we daarbij stil met een video-moment, dat later zal worden gepubliceerd. Ook konden onze bezoekers nieuwe contacten leggen via de groeipost. Zo genieten we van onze groeiende en bloeiende gemeenschap.

Nieuw dit jaar was de aanwezigheid van ervaringsdelers. NVMO-bezoekers konden op vrijdagmiddag op consult bij mensen die vanuit hun eigen ervaringen met zorg meedenken. Daarnaast brachten zij als referent en jurylid hun perspectief naar voren.

Ook om het congres heen gebeurde van alles. Voorafgaand aan het congres was er de Student Challenge op woensdag 10 mei waarin studenten nadachten over hoe zij vanaf dag één van hun opleiding willen leren samenwerken. Andere bezoekers bezochten op de dag voor het congres de afsluiting van het project Making clinical Sense of gingen na afloop meteen door naar symposium ‘Nurses on the move, the next step’.

Het NVMO Congres 2023 werd georganiseerd door Daniëlle Verstegen en Juliët Beuken (Universiteit Maastricht) in samenwerking met Zuyd Hogeschool en Maastricht UMC+. Foto’s van het congres kunnen worden bekeken via de link: Foto’s NVMO Congres 2023

Abstracts

Best practices en verbeterpunten van de toepassing van zelf regulatie in het onderwijs in academische vorming in Epicurus zullen worden besproken. Aanbevelingen die op basis van de best practices zijn geformuleerd worden gepresenteerd.

De impact van machtsdynamieken op intra-professioneel leren samenwerken
  • Auteurs C. Fluit, J. de Graaf, N. Looman, T. van Woezik,
Contextuele en persoonlijke factoren die Continue Professionele Ontwikkeling beïnvloeden tijdens een verpleegkundige loopbaan: een scoping review
  • Auteurs J. Cramer-Kruit, J. Dikken, K. . Molendijk- van Nieuwenhuyzen, L.J. Hakvoort, M. . Schuurmans, M. F. van der Schaaf,
Interprofessional education for health professionals. A BEME realist review of what works, why, for whom and in what circumstances in undergraduate education.
  • Auteurs D. Krystallidou, F. Mertens, L. Fluit, M. . Kersbergen, M. Versluis, N.D. . Scherpbier- de Haan, P. Pype, S. . Oosterbaan-Lodder, W. Kuijer-Siebelink,
‘In my head, this drawing was about me’: using rich pictures to understand interprofessional collaboration
  • Auteurs M.A. de Carvalho-Filho, M.A.C. Versluis, T.S. van Titia,
Bewust worden van je interprofessionele netwerk: wie is er nodig om de klus voor de patiënt te klaren?
  • Auteurs E. De Groot, G.D. Honing - de Lange, H.D. Brehler,
From Disney to Daily Practice. In gesprek over het implementeren van onderwijskundige initiatieven in een dynamische klinische omgeving.
  • Auteurs A. Baten, H.J. Dethmers, H.J. Gillespie, M. Adema,
Hoe maak ik mijn casuïstiek divers maar niet stereotype?
  • Auteurs A. Zanting, J.L. Suurmond, W. Pang,
Verhalenbibliotheek van medicijngebruik
  • Auteurs A.F.M. Gerrits, C. van Hout, R. Pandit, R.R. de Jonge,
De toekomst van online onderwijs: Identificeren van de ‘best online practices’ van 2 jaar onderwijs tijdens de Covid-pandemie
  • Auteurs C.P. Tensen, H.J. Bootsma, J. van der Zee, K. Schepers,
Binding met de academie van artsen Maatschappij + Gezondheid: onderzoeksstage bij een UMC.
  • Auteurs A.E. Kunst, C.E. Jacobi, R. Honigh-de Vlaming, R.P. Reijs,
Coachende specialist of specialistische coach? Een vignettenstudie naar coachvoorkeuren van studenten geneeskunde
  • Auteurs A.E.M. van Vianen, A.H. Fris, A.P.J. de Pagter, E.A.J. van Hooft, M. de Hoog,
De Escaperoom als werkvorm voor Samenwerkend leren in de Coschappen, aan de hand van een authentiek multiprobleem gezin.
  • Auteurs F.A.A. Bron-Vernooy, J.Z. Muyselaar-Jellema, M.C.A. Spigt,
Kwalificatie klinisch onderwijs (KKO) als alternatief voor Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) in de medische context
  • Auteurs E. Booij, G. Jonker, M. F. van der Schaaf, M. Lesterhuis, M.P. Hennus, R.G. Hoff,
Interprofessioneel keuzeonderwijs over voeding en leefstijl. Hoe verpleegkunde en geneeskunde elkaar vinden in een gezonde leefstijl
  • Auteurs D. ten Cate, E.M. Monninkhof, H. . Scholten, N. Campman, S.M. Bax,
Rolmodelmomenten door de ogen van AIOS chirurgie: hoe ontwikkelen zij hun professionele identiteit?
  • Auteurs J. Bransen, K.D. Könings, M. Mak – Van der Vossen, M. Poeze, W. N. K. A. van Mook,
Uitdaging of bedreiging? The impact van de COVID-19 pandemie op de loopbaanontwikkeling van geneeskundestudenten bekeken vanuit de Transactionele Stress Theorie
  • Auteurs A.E.M. van Vianen, A.H. Fris, A.P.J. de Pagter, E.A.J. van Hooft, M. de Hoog,
Het belang van de groep voor het opleiden van huisartsen over de grenzen heen: een studie naar leermechanismen tussen werkplekleren en onderwijsinstituut.
  • Auteurs A. W. M. Kramer, I. Meljes, I.A. Slootweg, M.E.D. v.d. Bogaard, V. Nierkens,
‘Interprofessioneel onderwijs, het verschil tussen theorie en praktijk’, lessen over implementatie op de werkvloer
  • Auteurs A. Tsiamparlis-Wildeboer, A.M. Trigt, H. Helmholt, M.A.C. Versluis, R. van der Stouwe,
Hoe doe jij dat nou, reflecteren? Een workshop over reflectiegesprekken
  • Auteurs A. de la Croix, M. Veen, S.P.C. Schaepkens,
Samenwerken onder druk – hoe een gedeeld brein het halve werk is
  • Auteurs A. de la Croix, F.S. Dijkstra, P.G. Renden,
bekijk alle abstracts
Banner
Banner
Banner

Toekomstbestendig onderwijs: op naar een duurzame planeet

28 en 29 mei 2026