Samen leren, samen werken

11 en 12 mei in Maastricht

NVMO Congres brochure 2023

Het NVMO Congres vond plaats op 11 en 12 mei 2023 in het MECC in Maastricht. Meer dan 1100 bezoekers genoten van hoofdlezingen van Jet Bussemaker, Paul van Royen en Marieke Schuurmans die het thema ‘Samen leren, samen werken’ van verschillende kanten belichtten. In de laatste plenaire sessie namen Albine Moser, Simone Gorter en Jascha de Nooijer ons mee ‘Hitchhiking into the professional galaxy’.

In parallelsessies kwamen allerlei onderwerpen aan bod in onderzoekspapers, praktijkpapers, posters, workshops en rondetafelsessies. Op donderdagavond gingen de voetjes van de vloer tijdens het feest in de Muziekgieterij met ‘Cherry and the Sugarstuds’.

In deze lustrumeditie was er speciaal aandacht voor het 50-jarig bestaan van de NVMO en het afscheid van Marijke Sterman, die er vanaf het eerste begin bij was. Samen stonden we daarbij stil met een video-moment, dat later zal worden gepubliceerd. Ook konden onze bezoekers nieuwe contacten leggen via de groeipost. Zo genieten we van onze groeiende en bloeiende gemeenschap.

Nieuw dit jaar was de aanwezigheid van ervaringsdelers. NVMO-bezoekers konden op vrijdagmiddag op consult bij mensen die vanuit hun eigen ervaringen met zorg meedenken. Daarnaast brachten zij als referent en jurylid hun perspectief naar voren.

Ook om het congres heen gebeurde van alles. Voorafgaand aan het congres was er de Student Challenge op woensdag 10 mei waarin studenten nadachten over hoe zij vanaf dag één van hun opleiding willen leren samenwerken. Andere bezoekers bezochten op de dag voor het congres de afsluiting van het project Making clinical Sense of gingen na afloop meteen door naar symposium ‘Nurses on the move, the next step’.

Het NVMO Congres 2023 werd georganiseerd door Daniëlle Verstegen en Juliët Beuken (Universiteit Maastricht) in samenwerking met Zuyd Hogeschool en Maastricht UMC+. Foto’s van het congres kunnen worden bekeken via de link: Foto’s NVMO Congres 2023

Abstracts

Best practices en verbeterpunten van de toepassing van zelf regulatie in het onderwijs in academische vorming in Epicurus zullen worden besproken. Aanbevelingen die op basis van de best practices zijn geformuleerd worden gepresenteerd.

Toegelaten en dan? De associatie tussen toelatingsmethode en ervaren stressniveau tijdens de opleiding Geneeskunde
  • Auteurs A.M. Woltman, K.M. Stegers-Jager, S. Fikrat-Wevers, V.M.A. Broks, W.W. van den Broek,
Wat kunnen we leren van het aanpassingsvermogen en intraprofessioneel (leren) samenwerken van A(n)ios tijdens de Covid-19 pandemie?
  • Auteurs C. R. M. G. Fluit, C.L. Bus, J. de Graaf, M. .H. .H. . Bolk, M. .M. . Van den Hurk, N. Looman, N.D. . Scherpbier- de Haan, R. van der Gulden, W. Kuijer-Siebelink,
To PhD or not to PhD? Een landelijk studie naar de motivaties van medische promovendi in Nederland
  • Auteurs A. J. de Beaufort, B.W.C. Ommering, C.R. den Bakker, J. Bustraan,
Consultmodellen in communicatie-onderwijs; vloek of zegen?
  • Auteurs A.A. Timmerman, A.M. Goldschmidt, E.M.C. Rasenberg, I.J. Siemann,
Building equitable partnerships for international medical electives
  • Auteurs J. Addison, J. van de Kamp, J.L. Browne,
Flexibel leren binnen de kaders van een raamplan: Hoe kan het, en wat is ervoor nodig?
  • Auteurs A.B.H. de Bruin, H. Roebertsen, J. van Wijchen, J.M. Sieben, M. M. Verheggen, M.A. van Bokhoven, S. Heeneman,
Meer en beter extramuraal opleiden; public health als casus
  • Auteurs A.M.K. Kersten, J.Z.M.J. Muyselaar-Jellema, L.V.D.Z. van der Zwet, M.J. Jambroes, N.B.V. Bos-Veneman,
Toren van Babel; een fabel? Nee, viable! Interprofessionele Workshop Moreel Beraad in Maastricht
  • Auteurs J. Beuken, S.M.M. Besseling,
The impact of 3-D technology on Cognitive Load, Mental Effort, and Learning in validated psychophysiological paradigms – a systematic review
  • Auteurs B.P. Hierck, D. Salvatori, R.A. Khan,
Studenten waardering over consulten met verschillende soorten simulatiepatiënten
  • Auteurs A. Kannekens, G.C.A. Peelen, J. Damen,
Het belang van onderwijs over palliatieve zorg in de bacheloropleiding geneeskunde
  • Auteurs A.A. Meiboom-Noël, C. Rhodius, J. Hilhorst,
Ontwikkeling, implementatie en evaluatie van een blended leerlijn Intervisie voor masterstudenten
  • Auteurs N.J.J.M. Mastenbroek, R. IJntema,
Perceptions on teaching evidence-based practice and the level of its implementation in Indonesian dental schools
  • Auteurs D.R. Firman, F. W. Dekker,
Focus op gezondheid door aandacht voor Gezondheid en Gedrag (GG) naast goede Zorg bij Ziekte (ZZ); samen werken en leren in een thematische thesiskring
  • Auteurs C.P.M. de De Brouwer, H.A. Stallinga, M.J. Pullens,
“Wat voor een dokter wil je worden?”; Professionele Identiteitsvorming van AIOS huisartsgeneeskunde volgens opleiders
  • Auteurs M.E. Numans, P.C. Barnhoorn, V. Nierkens, W. N. K. A. van Mook,
Het beoordelen van interprofessionele competenties in het hoger onderwijs: bewijzen en bedreigingen voor validiteit.
  • Auteurs A. Moser, D.M.A. Sluijsmans, H.W.H. Smeets, J.J.G. Van Merriënboer, L.E.C. Delnoij,
De invloed van de context op ervaren agency van AIOS en zorgprofessionals om aan een interprofessionele feedbackdialoog deel te nemen
  • Auteurs M. Eurelings, M. F. van der Schaaf, M. Lesterhuis, R.G. Hoff,
‘Nothing about us without us’: patiëntenparticipatie bekeken vanuit de patiënt
  • Auteurs A. de la Croix, M. C. L. Eijkelboom, P. van Gurp, R.R. de Jonge,
Interprofessioneel onderwijs voor wijkgericht werken aan gezondheid en gezond gedrag. 
  • Auteurs J. . Sonneveld, M. . Bouw, W. van Boxtel,
‘Over grenzen heen’ – een leertraject met VR voor artsen met een migratie-achtergrond
  • Auteurs E.M.C. Rasenberg, F.C.M. van Hoek, J.N. Boeije, P.J.M. van Gurp,
bekijk alle abstracts
Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee