Samen leren, samen werken

11 en 12 mei in Maastricht

NVMO Congres brochure 2023

Het NVMO Congres vond plaats op 11 en 12 mei 2023 in het MECC in Maastricht. Meer dan 1100 bezoekers genoten van hoofdlezingen van Jet Bussemaker, Paul van Royen en Marieke Schuurmans die het thema ‘Samen leren, samen werken’ van verschillende kanten belichtten. In de laatste plenaire sessie namen Albine Moser, Simone Gorter en Jascha de Nooijer ons mee ‘Hitchhiking into the professional galaxy’.

In parallelsessies kwamen allerlei onderwerpen aan bod in onderzoekspapers, praktijkpapers, posters, workshops en rondetafelsessies. Op donderdagavond gingen de voetjes van de vloer tijdens het feest in de Muziekgieterij met ‘Cherry and the Sugarstuds’.

In deze lustrumeditie was er speciaal aandacht voor het 50-jarig bestaan van de NVMO en het afscheid van Marijke Sterman, die er vanaf het eerste begin bij was. Samen stonden we daarbij stil met een video-moment, dat later zal worden gepubliceerd. Ook konden onze bezoekers nieuwe contacten leggen via de groeipost. Zo genieten we van onze groeiende en bloeiende gemeenschap.

Nieuw dit jaar was de aanwezigheid van ervaringsdelers. NVMO-bezoekers konden op vrijdagmiddag op consult bij mensen die vanuit hun eigen ervaringen met zorg meedenken. Daarnaast brachten zij als referent en jurylid hun perspectief naar voren.

Ook om het congres heen gebeurde van alles. Voorafgaand aan het congres was er de Student Challenge op woensdag 10 mei waarin studenten nadachten over hoe zij vanaf dag één van hun opleiding willen leren samenwerken. Andere bezoekers bezochten op de dag voor het congres de afsluiting van het project Making clinical Sense of gingen na afloop meteen door naar symposium ‘Nurses on the move, the next step’.

Het NVMO Congres 2023 werd georganiseerd door Daniëlle Verstegen en Juliët Beuken (Universiteit Maastricht) in samenwerking met Zuyd Hogeschool en Maastricht UMC+. Foto’s van het congres kunnen worden bekeken via de link: Foto’s NVMO Congres 2023

Abstracts

Best practices en verbeterpunten van de toepassing van zelf regulatie in het onderwijs in academische vorming in Epicurus zullen worden besproken. Aanbevelingen die op basis van de best practices zijn geformuleerd worden gepresenteerd.

Utility of a multimodal computer-based assessment format for assessment with a higher degree of reliability and validity
  • Auteurs C. P. M. van der Vleuten, C.F. Collares, J.W. Renes,
De invloed van self-efficacy en voorbereidingswijze op het verwachte en reële eindresultaat op een OSCE: een survey studie
  • Auteurs C.V. Verslype, D.B. Berardis, K.T. Thys, M.B. Borremans, S.V. Verhaegen,
Draai de driehoek; de optimale verhouding tussen artsen, verpleegkundigen en leidinggevenden
  • Auteurs A.L. van der Bas, H.S. . Snijders, J. van der Worp, S.C. Lataster,
Hoe behoud je de bevlogen zorgmedewerkers voor de toekomst?
  • Auteurs A.J. Koppelaar, B.M. Verbeek, L.C.M. Korsten, T.M.T. Noijons,
Boundary crossing: collectief leren in complexe gezondheidsvraagstukken.
  • Auteurs H.J. Boer, K.S.F. Colman, L. Dalstra, M.F. van Dijk, S. Poelman,
Naar een kwalificatie voor klinisch onderwijs – Opleiden en kwalificeren voor onderwijs op de klinisch werkplek
  • Auteurs A.B.G. Bergsma, E.S. Schaafsma, J.M.E. van Bruggen, K.R. Timmermans,
Dementievriendelijke zorg in het onderwijs
  • Auteurs ?. 2ejaars geneeskunde student, E. Geelen, F. Warmenhoven,
Met interactieve vlogs de dokter volgen
  • Auteurs S. van der Velde, T.M. . Feenstra,
Helpt formatief toetsen bij het beter leren voorschrijven van geneesmiddelen?
  • Auteurs C. Bethlehem, F. van Rosse, I.H. van der Sijs, J. Versmissen, K. Hoek, L.E.J. Peeters, L.S. Kalfsvel, P.H.M. van der Kuy, W.W. van den Broek,
Toekomstbestendige curricula voor biomedische actoren door sterkere inbedding van onderwijs rond technologie in de zorg
  • Auteurs H.S. Strauven, K.A.A.T.J.E. Boury, M.W. Woering,
De invloed van de toetsleeromgeving op de zelfregulatie van de student
  • Auteurs C. P. M. van der Vleuten, G.J. Bok, L. Baartman, M. F. van der Schaaf,
E-CLINIC, DE ONLINE VIRTUELE DIERENARTSEN PRAKTIJK. Leidt meer oefening met klinisch redeneren tot meer zelfvertrouwen bij de student Diergeneeskunde?
  • Auteurs A. Spruijt, B. Swildens, C.M. Westermann, E. Mulders, L.E. Vermunt, R. Hollebooom,
Het “Co-Zorg” buddyproject voor geneeskundestudenten: kennismaken met de zorg vanuit het patiëntenperspectief
  • Auteurs E.E. Berkelbach van der Sprenkel, H.G.M. Arets, L.J. Vijn,
Toepassing van het flipped classroommodel in online werkcolleges: It takes two to tango
  • Auteurs G.W.G. Spaai, K.R. Timmermans, M.J. Oudbier, T.B.B. Boerboom, V.J.J. Odekerken,
Leidt samen werken tot samen leren? Een gefocuste etnografie van intraprofessioneel werkplekleren door aios
  • Auteurs A.A.E.M. van der Velden, C.L. Bus, E.H.A.J. Coolen, J.M.T. Draaisma, L. Teheux, W. Kuijer-Siebelink,
Patiënten betrekken in onderwijs: wat hebben zij er eigenlijk zelf aan?
  • Auteurs S.W.A. Romme,
Het effect van verplichte onderzoeksstages op motivatie voor onderzoek in medische studenten – een prospectieve cohort studie
  • Auteurs A. J. de Beaufort, B.W.C. Ommering, C.R. den Bakker,
De rode draad casus, een inspirerende manier om de relatie tussen leerdoelen meer inzichtelijk te maken.
  • Auteurs E.J.M. Tanck, M. Holla, M.W.J.L. Schmitz,
De implementatie van programmatisch toetsen in drie verschillende opleidingen: uitdagingen, kansen en ervaringen
  • Auteurs C.M. Westermann, G.J. Bok, L.H. de Jong, R.A. van Gestel, T. van Haeften,
In de geest van de kunst: verbeeldingskracht in het medisch onderwijs
  • Auteurs A. van der Meer, J. van Gurp, M. Helvoort, M. Van Beek,
bekijk alle abstracts
Banner
Banner
Banner

Toekomstbestendig onderwijs: op naar een duurzame planeet

28 en 29 mei 2026