Samen leren, samen werken

11 en 12 mei in Maastricht

NVMO Congres brochure 2023

Het NVMO Congres vond plaats op 11 en 12 mei 2023 in het MECC in Maastricht. Meer dan 1100 bezoekers genoten van hoofdlezingen van Jet Bussemaker, Paul van Royen en Marieke Schuurmans die het thema ‘Samen leren, samen werken’ van verschillende kanten belichtten. In de laatste plenaire sessie namen Albine Moser, Simone Gorter en Jascha de Nooijer ons mee ‘Hitchhiking into the professional galaxy’.

In parallelsessies kwamen allerlei onderwerpen aan bod in onderzoekspapers, praktijkpapers, posters, workshops en rondetafelsessies. Op donderdagavond gingen de voetjes van de vloer tijdens het feest in de Muziekgieterij met ‘Cherry and the Sugarstuds’.

In deze lustrumeditie was er speciaal aandacht voor het 50-jarig bestaan van de NVMO en het afscheid van Marijke Sterman, die er vanaf het eerste begin bij was. Samen stonden we daarbij stil met een video-moment, dat later zal worden gepubliceerd. Ook konden onze bezoekers nieuwe contacten leggen via de groeipost. Zo genieten we van onze groeiende en bloeiende gemeenschap.

Nieuw dit jaar was de aanwezigheid van ervaringsdelers. NVMO-bezoekers konden op vrijdagmiddag op consult bij mensen die vanuit hun eigen ervaringen met zorg meedenken. Daarnaast brachten zij als referent en jurylid hun perspectief naar voren.

Ook om het congres heen gebeurde van alles. Voorafgaand aan het congres was er de Student Challenge op woensdag 10 mei waarin studenten nadachten over hoe zij vanaf dag één van hun opleiding willen leren samenwerken. Andere bezoekers bezochten op de dag voor het congres de afsluiting van het project Making clinical Sense of gingen na afloop meteen door naar symposium ‘Nurses on the move, the next step’.

Het NVMO Congres 2023 werd georganiseerd door Daniëlle Verstegen en Juliët Beuken (Universiteit Maastricht) in samenwerking met Zuyd Hogeschool en Maastricht UMC+. Foto’s van het congres kunnen worden bekeken via de link: Foto’s NVMO Congres 2023

Abstracts

Best practices en verbeterpunten van de toepassing van zelf regulatie in het onderwijs in academische vorming in Epicurus zullen worden besproken. Aanbevelingen die op basis van de best practices zijn geformuleerd worden gepresenteerd.

Leidt samen werken tot samen leren? Een gefocuste etnografie van intraprofessioneel werkplekleren door aios
  • Auteurs A.A.E.M. van der Velden, C.L. Bus, E.H.A.J. Coolen, J.M.T. Draaisma, L. Teheux, W. Kuijer-Siebelink,
Patiënten betrekken in onderwijs: wat hebben zij er eigenlijk zelf aan?
  • Auteurs S.W.A. Romme,
Het effect van verplichte onderzoeksstages op motivatie voor onderzoek in medische studenten – een prospectieve cohort studie
  • Auteurs A. J. de Beaufort, B.W.C. Ommering, C.R. den Bakker,
De rode draad casus, een inspirerende manier om de relatie tussen leerdoelen meer inzichtelijk te maken.
  • Auteurs E.J.M. Tanck, M. Holla, M.W.J.L. Schmitz,
De implementatie van programmatisch toetsen in drie verschillende opleidingen: uitdagingen, kansen en ervaringen
  • Auteurs C.M. Westermann, G.J. Bok, L.H. de Jong, R.A. van Gestel, T. van Haeften,
In de geest van de kunst: verbeeldingskracht in het medisch onderwijs
  • Auteurs A. van der Meer, J. van Gurp, M. Helvoort, M. Van Beek,
Positieve communicatie: meer comfort tijdens kleine invasieve procedures.
  • Auteurs K. Bombeke, M.B. Breebaart,
Samen leren, samen inspireren
  • Auteurs A. van de Ven, F. Jongen-Hermus,
Hoe leren toekomstig artsen op de werkplek over gezondheidsbevordering? Een design-based onderzoek.
  • Auteurs A.M. Landstra, M.H.J. van de Pol, M.J.M. Verhees, R. Engbers, R. F. J. M. Laan, W. Kuijer-Siebelink,
Leiderschapsontwikkeling voor senior onderwijsrollen, een longitudinale training
  • Auteurs A.E. de Rijk, T.R. van Rossum,
Patiëntfeedback – hoe vormen geneeskunde studenten een oordeel over de geloofwaardigheid van patiënten als feedbackgevers?
  • Auteurs J. Frenkel, M. C. L. Eijkelboom, M. F. van der Schaaf, R. A. M. de Kleijn, W. J. M. van Diemen,
Dr. Vigilance; Een docentenhandleiding en trainingsvideo’s voor het trainen van medische studenten om in de zorg goed om te gaan met geneesmiddelenbijwerkingen
  • Auteurs J. Tichelaar, M.A. van Agtmael, M.C. Richir, M.O. Reumerman,
Debriefing om de vorming van illness scripts te bevorderen bij studenten verpleegkunde; leren van onze patiënten. Een design-based onderzoek.
  • Auteurs C.J. Vreugdenhil, E. J. F. M. Custers, J.T.P. Dobber, R.A. Kusurkar,
VERBAND TUSSEN DE COMPLEXITEIT VAN KLINISCHE VAARDIGHEDEN TRAINING OP SIMULATIE MODELLEN EN LEERUITKOMSTEN: EEN SYSTEMATISCHE REVIEW
  • Auteurs B.P. Hierck, D. Salvatori, G.J. Bok, N.J. Veenema,
Biomedische Actoren van de Toekomst: Een Tool voor het Oefenen van Basic Life Support in Virtual Reality: Van Requirements tot Proof-Of-Concept
  • Auteurs A.A. Agten, F. Depaepe, L. van Campenhout, P. Dewolf, P. Herijgers,
Authenticiteit in observatiesituaties: een misleidend concept
  • Auteurs A. H. Blankenstein, C.B.T. Rietmeijer, F. Scheele, H.E. van der Horst, M. Veen, P. W. Teunissen, S.C.M. van Esch,
Zelf-regulerend leren in de klinische praktijk: de schakel tussen leerklimaat en leeropbrengsten? Een Structural Equation Modelling analyse.
  • Auteurs A.B.H. de Bruin, A.S. Koster, H. E. M. Daelmans, M. Stoffels, R.A. Kusurkar, S. .M. .E. van der Burgt, S.M. Peerdeman,
Rotatie werkt niet voor iedereen!
  • Auteurs A.E.D. Dollé, B.P. Hierck, B.S. van Leeuwen, D. Salvatori, J.C.M. Vernooij,
Digitale hackathon: transmuraal en inter-professioneel opleiden
  • Auteurs E.K.O. Küpers - Oosterveld, N.L. Looman,
Adaptieve expertiseontwikkeling in het hoger onderwijs.
  • Auteurs H. Savelberg, L. Fluit, M. van der Schaaf, W. Kuijer-Siebelink,
bekijk alle abstracts
Banner
Banner
Banner

Toekomstbestendig onderwijs: op naar een duurzame planeet

28 en 29 mei 2026