Samen leren, samen werken

11 en 12 mei in Maastricht

NVMO Congres brochure 2023

Het NVMO Congres vond plaats op 11 en 12 mei 2023 in het MECC in Maastricht. Meer dan 1100 bezoekers genoten van hoofdlezingen van Jet Bussemaker, Paul van Royen en Marieke Schuurmans die het thema ‘Samen leren, samen werken’ van verschillende kanten belichtten. In de laatste plenaire sessie namen Albine Moser, Simone Gorter en Jascha de Nooijer ons mee ‘Hitchhiking into the professional galaxy’.

In parallelsessies kwamen allerlei onderwerpen aan bod in onderzoekspapers, praktijkpapers, posters, workshops en rondetafelsessies. Op donderdagavond gingen de voetjes van de vloer tijdens het feest in de Muziekgieterij met ‘Cherry and the Sugarstuds’.

In deze lustrumeditie was er speciaal aandacht voor het 50-jarig bestaan van de NVMO en het afscheid van Marijke Sterman, die er vanaf het eerste begin bij was. Samen stonden we daarbij stil met een video-moment, dat later zal worden gepubliceerd. Ook konden onze bezoekers nieuwe contacten leggen via de groeipost. Zo genieten we van onze groeiende en bloeiende gemeenschap.

Nieuw dit jaar was de aanwezigheid van ervaringsdelers. NVMO-bezoekers konden op vrijdagmiddag op consult bij mensen die vanuit hun eigen ervaringen met zorg meedenken. Daarnaast brachten zij als referent en jurylid hun perspectief naar voren.

Ook om het congres heen gebeurde van alles. Voorafgaand aan het congres was er de Student Challenge op woensdag 10 mei waarin studenten nadachten over hoe zij vanaf dag één van hun opleiding willen leren samenwerken. Andere bezoekers bezochten op de dag voor het congres de afsluiting van het project Making clinical Sense of gingen na afloop meteen door naar symposium ‘Nurses on the move, the next step’.

Het NVMO Congres 2023 werd georganiseerd door Daniëlle Verstegen en Juliët Beuken (Universiteit Maastricht) in samenwerking met Zuyd Hogeschool en Maastricht UMC+. Foto’s van het congres kunnen worden bekeken via de link: Foto’s NVMO Congres 2023

Abstracts

Best practices en verbeterpunten van de toepassing van zelf regulatie in het onderwijs in academische vorming in Epicurus zullen worden besproken. Aanbevelingen die op basis van de best practices zijn geformuleerd worden gepresenteerd.

Authenticiteit in observatiesituaties: een misleidend concept
  • Auteurs A. H. Blankenstein, C.B.T. Rietmeijer, F. Scheele, H.E. van der Horst, M. Veen, P. W. Teunissen, S.C.M. van Esch,
Zelf-regulerend leren in de klinische praktijk: de schakel tussen leerklimaat en leeropbrengsten? Een Structural Equation Modelling analyse.
  • Auteurs A.B.H. de Bruin, A.S. Koster, H. E. M. Daelmans, M. Stoffels, R.A. Kusurkar, S. .M. .E. van der Burgt, S.M. Peerdeman,
Rotatie werkt niet voor iedereen!
  • Auteurs A.E.D. Dollé, B.P. Hierck, B.S. van Leeuwen, D. Salvatori, J.C.M. Vernooij,
Digitale hackathon: transmuraal en inter-professioneel opleiden
  • Auteurs E.K.O. Küpers - Oosterveld, N.L. Looman,
Adaptieve expertiseontwikkeling in het hoger onderwijs.
  • Auteurs H. Savelberg, L. Fluit, M. van der Schaaf, W. Kuijer-Siebelink,
Theorie in Onderwijsonderzoek: Waarom is dat belangrijk en hoe doe je dat?
  • Auteurs A. Wouters, D. H. J. M. Dolmans, L. Fluit,
Wat kun je als docent leren van je studenten? Hoe studentevaluaties zouden kunnen bijdragen aan de continue ontwikkeling van docentcompetenties
  • Auteurs B.C.M. Compen, C. Sehlbach, H. Roebertsen, J.R.D. Whittingham,
Studentpercepties van de effectiviteit van het e-portfolio in de masteropleiding tandheelkunde van ACTA
  • Auteurs G.W.G. Spaai, I. Aartman, M.J. Oudbier, M.M.T.R. Roks,
De virtuele families de Groot, El Kodad en Stoffels bereiden de studenten voor op de dagelijkse praktijk.
  • Auteurs C.J.M. Hensens, E. Bulte,
“De kennisclip van het jaar”: Een best-practice van een zelfstandige groepsopdracht in de leerlijn Professionele Ontwikkeling bij het Academisch Centrum voor Tandheelkunde Amsterdam (ACTA).
  • Auteurs A. Rollman, M.C. Mak-Van der Vossen,
Training voor het ontwikkelen van multidisciplinaire, doelmatige richtlijnen: een behoefteanalyse
  • Auteurs A.T.G. Paulus, C.A. de Mortier, D. Dreesens, D. Verstegen, H.J.M. Majoie, S.M.A.A. Evers,
Richting een naadloze puzzel – Hoe maak je een wendbaar curriculum uit losse elementen waarin toch opbouw in diepgang kan plaatsvinden?
  • Auteurs A.B. van der Waart, E.N. Blaney Davidson, L.D. Houtman,
De eProfessional
  • Auteurs P. Eijgenraam,
Costs in Health Professions Education: A Scoping Review
  • Auteurs A.T.G. Paulus, C.A. de Mortier, G.A.P.G.>. van Mastrigt, J.K. Yaros, S.M.A.A. Evers,
Individueel leren én interprofessioneel opleiden in palliatieve zorg: van droom naar realiteit
  • Auteurs A. van der Plas, J. de Bruin, L. Bruggink, M. . van den Brand, Y.M. van der Linden,
Ontwerpen van intra-professionele onderwijsactiviteiten voor het leren samenwerken tussen eerstelijns- en tweedelijns artsen
  • Auteurs B. Thoonen, C. Fluit, E. De Groot, J. de Graaf, N. Looman,
Inzicht in het onderliggende proces van voortijdige uitval bij AIOS: een kwalitatief onderzoek
  • Auteurs A.J. de Vries, J. Pols, J.J.A.M. van Raaij, Y. ten Hoeve,
Een internationale vergelijking van medische PhD trajecten: appels met peren?
  • Auteurs A. J. de Beaufort, C.R. den Bakker, J. Bustraan, M. Wijnen-Meijer,
Hoe schrijf je een goede Very Short Answer Question (en waarom zou je dit vraagtype willen toepassen?)
  • Auteurs A.M.J. . Langers, E.V. van Wijk, R.J. Janse,
Het SCAFFOLD ePortfolio: een inkijk in de resultaten van een multidisciplinair onderzoeksproject in Vlaanderen (2020-2023)
  • Auteurs B. Schoenmakers, C. Wasiak, H. Demey, M Valcke, M. Embo, M. Robbrecht, M. van Winckel, O. de Ruyck, O. Janssens, S. van Ostaeyen, V. Andreou,
bekijk alle abstracts
Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee