Samen leren, samen werken

11 en 12 mei in Maastricht

NVMO Congres brochure 2023

Het NVMO Congres vond plaats op 11 en 12 mei 2023 in het MECC in Maastricht. Meer dan 1100 bezoekers genoten van hoofdlezingen van Jet Bussemaker, Paul van Royen en Marieke Schuurmans die het thema ‘Samen leren, samen werken’ van verschillende kanten belichtten. In de laatste plenaire sessie namen Albine Moser, Simone Gorter en Jascha de Nooijer ons mee ‘Hitchhiking into the professional galaxy’.

In parallelsessies kwamen allerlei onderwerpen aan bod in onderzoekspapers, praktijkpapers, posters, workshops en rondetafelsessies. Op donderdagavond gingen de voetjes van de vloer tijdens het feest in de Muziekgieterij met ‘Cherry and the Sugarstuds’.

In deze lustrumeditie was er speciaal aandacht voor het 50-jarig bestaan van de NVMO en het afscheid van Marijke Sterman, die er vanaf het eerste begin bij was. Samen stonden we daarbij stil met een video-moment, dat later zal worden gepubliceerd. Ook konden onze bezoekers nieuwe contacten leggen via de groeipost. Zo genieten we van onze groeiende en bloeiende gemeenschap.

Nieuw dit jaar was de aanwezigheid van ervaringsdelers. NVMO-bezoekers konden op vrijdagmiddag op consult bij mensen die vanuit hun eigen ervaringen met zorg meedenken. Daarnaast brachten zij als referent en jurylid hun perspectief naar voren.

Ook om het congres heen gebeurde van alles. Voorafgaand aan het congres was er de Student Challenge op woensdag 10 mei waarin studenten nadachten over hoe zij vanaf dag één van hun opleiding willen leren samenwerken. Andere bezoekers bezochten op de dag voor het congres de afsluiting van het project Making clinical Sense of gingen na afloop meteen door naar symposium ‘Nurses on the move, the next step’.

Het NVMO Congres 2023 werd georganiseerd door Daniëlle Verstegen en Juliët Beuken (Universiteit Maastricht) in samenwerking met Zuyd Hogeschool en Maastricht UMC+. Foto’s van het congres kunnen worden bekeken via de link: Foto’s NVMO Congres 2023

Abstracts

Best practices en verbeterpunten van de toepassing van zelf regulatie in het onderwijs in academische vorming in Epicurus zullen worden besproken. Aanbevelingen die op basis van de best practices zijn geformuleerd worden gepresenteerd.

Leidt samen werken tot samen leren? Een gefocuste etnografie van intraprofessioneel werkplekleren door aios
  • Auteurs A.A.E.M. van der Velden, C.L. Bus, E.H.A.J. Coolen, J.M.T. Draaisma, L. Teheux, W. Kuijer-Siebelink,
Authenticiteit in observatiesituaties: een misleidend concept
  • Auteurs A. H. Blankenstein, C.B.T. Rietmeijer, F. Scheele, H.E. van der Horst, M. Veen, P. W. Teunissen, S.C.M. van Esch,
Ontwerpen van intra-professionele onderwijsactiviteiten voor het leren samenwerken tussen eerstelijns- en tweedelijns artsen
  • Auteurs B. Thoonen, C. Fluit, E. De Groot, J. de Graaf, N. Looman,
De impact van machtsdynamieken op intra-professioneel leren samenwerken
  • Auteurs C. Fluit, J. de Graaf, N. Looman, T. van Woezik,
Rolmodelmomenten door de ogen van AIOS chirurgie: hoe ontwikkelen zij hun professionele identiteit?
  • Auteurs J. Bransen, K.D. Könings, M. Mak – Van der Vossen, M. Poeze, W. N. K. A. van Mook,
Toegelaten en dan? De associatie tussen toelatingsmethode en ervaren stressniveau tijdens de opleiding Geneeskunde
  • Auteurs A.M. Woltman, K.M. Stegers-Jager, S. Fikrat-Wevers, V.M.A. Broks, W.W. van den Broek,
“Wat voor een dokter wil je worden?”; Professionele Identiteitsvorming van AIOS huisartsgeneeskunde volgens opleiders
  • Auteurs M.E. Numans, P.C. Barnhoorn, V. Nierkens, W. N. K. A. van Mook,
De leerbehoeften en –kansen voor huisartsen in opleiding voor het ontwikkelen van interprofessionele samenwerkingscompetenties op de werkplek
  • Auteurs A. van Dijk-de Vries, B. P. A. Thoonen, D.H. Dolmans, J.W. Muris, M.A. van Bokhoven, N.D. . Scherpbier- de Haan, W.G. Giorgi,
Zo wil ik geselecteerd worden! Kandidaatpercepties van verschillende selectiemethoden voor toelating tot medische bacheloropleidingen: argumentaties en subgroepverschillen
  • Auteurs A. Wouters, A.M. Woltman, A.S. Koster, J.H. Ravesloot, K.M. Stegers-Jager, M. Groenier, R.A. van Gestel, S. Fikrat-Wevers, W.W. van den Broek,
Laag-angstig zelfregulerend, hoog-angstig zelfregulerend of onbenut potentieel: Studentprofielen op basis van motivaties en leerstrategieën gelinkt aan studieprestaties en ervaren stressniveau.
  • Auteurs A.M. Woltman, K.M. Stegers-Jager, V.M.A. Broks, W.W. van den Broek,
De toegevoegde waarde van gratis voorbereidingsactiviteiten voor het bevorderen van diversiteit in het medisch onderwijs
  • Auteurs A.M. Woltman, K.M. Stegers-Jager, S. Fikrat-Wevers, W.E. de Leng, W.W. van den Broek,
Do we become better prescribers after graduation: A 1-year international follow-up study among junior doctors
  • Auteurs B. Janssen, D.J. Brinkman, E.M. Donker, F. van Rosse, G. Dumont, G. Dupont, H. Osmani, I. de Waard-Siebinga, J. van Smeden, L.E.J. Peeters, M. Hessel, P.G. Jorens, R. Goorden, T. Christiaens, W. Knol,
Leren leveren van ‘integrated care’ voor de oudere patiënt. De resultaten van een scoping review: een overzicht met elementen en uitkomsten van onderwijsprogramma’s voor (toekomstig) artsen
  • Auteurs C. R. M. G. Fluit, D.Z.B. . van Asselt, M.T. van Wijngaarden, N.D. . Scherpbier- de Haan, S.M. . Grol,
Docentprofessionaliteit in de huisartsopleiding: kunde, kennis, kunst en een beetje lef
  • Auteurs J. Rijkels, L.A. de Jonge, M. Veen,
CommunICate: Familie-gerichte communicatie op de intensive care: wat kan er geleerd worden van de observatie en feedback van palliatief verpleegkundigen?
  • Auteurs W. N. K. A. van Mook,
Utility of a multimodal computer-based assessment format for assessment with a higher degree of reliability and validity
  • Auteurs C. P. M. van der Vleuten, C.F. Collares, J.W. Renes,
Patiënten betrekken in onderwijs: wat hebben zij er eigenlijk zelf aan?
  • Auteurs S.W.A. Romme,
Zelf-regulerend leren in de klinische praktijk: de schakel tussen leerklimaat en leeropbrengsten? Een Structural Equation Modelling analyse.
  • Auteurs A.B.H. de Bruin, A.S. Koster, H. E. M. Daelmans, M. Stoffels, R.A. Kusurkar, S. .M. .E. van der Burgt, S.M. Peerdeman,
Inzicht in het onderliggende proces van voortijdige uitval bij AIOS: een kwalitatief onderzoek
  • Auteurs A.J. de Vries, J. Pols, J.J.A.M. van Raaij, Y. ten Hoeve,
Contextuele en persoonlijke factoren die Continue Professionele Ontwikkeling beïnvloeden tijdens een verpleegkundige loopbaan: een scoping review
  • Auteurs J. Cramer-Kruit, J. Dikken, K. . Molendijk- van Nieuwenhuyzen, L.J. Hakvoort, M. . Schuurmans, M. F. van der Schaaf,
bekijk alle abstracts
Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee