Samen leren, samen werken

11 en 12 mei in Maastricht

NVMO Congres brochure 2023

Het NVMO Congres vond plaats op 11 en 12 mei 2023 in het MECC in Maastricht. Meer dan 1100 bezoekers genoten van hoofdlezingen van Jet Bussemaker, Paul van Royen en Marieke Schuurmans die het thema ‘Samen leren, samen werken’ van verschillende kanten belichtten. In de laatste plenaire sessie namen Albine Moser, Simone Gorter en Jascha de Nooijer ons mee ‘Hitchhiking into the professional galaxy’.

In parallelsessies kwamen allerlei onderwerpen aan bod in onderzoekspapers, praktijkpapers, posters, workshops en rondetafelsessies. Op donderdagavond gingen de voetjes van de vloer tijdens het feest in de Muziekgieterij met ‘Cherry and the Sugarstuds’.

In deze lustrumeditie was er speciaal aandacht voor het 50-jarig bestaan van de NVMO en het afscheid van Marijke Sterman, die er vanaf het eerste begin bij was. Samen stonden we daarbij stil met een video-moment, dat later zal worden gepubliceerd. Ook konden onze bezoekers nieuwe contacten leggen via de groeipost. Zo genieten we van onze groeiende en bloeiende gemeenschap.

Nieuw dit jaar was de aanwezigheid van ervaringsdelers. NVMO-bezoekers konden op vrijdagmiddag op consult bij mensen die vanuit hun eigen ervaringen met zorg meedenken. Daarnaast brachten zij als referent en jurylid hun perspectief naar voren.

Ook om het congres heen gebeurde van alles. Voorafgaand aan het congres was er de Student Challenge op woensdag 10 mei waarin studenten nadachten over hoe zij vanaf dag één van hun opleiding willen leren samenwerken. Andere bezoekers bezochten op de dag voor het congres de afsluiting van het project Making clinical Sense of gingen na afloop meteen door naar symposium ‘Nurses on the move, the next step’.

Het NVMO Congres 2023 werd georganiseerd door Daniëlle Verstegen en Juliët Beuken (Universiteit Maastricht) in samenwerking met Zuyd Hogeschool en Maastricht UMC+. Foto’s van het congres kunnen worden bekeken via de link: Foto’s NVMO Congres 2023

Abstracts

Best practices en verbeterpunten van de toepassing van zelf regulatie in het onderwijs in academische vorming in Epicurus zullen worden besproken. Aanbevelingen die op basis van de best practices zijn geformuleerd worden gepresenteerd.

“Wat voor een dokter wil je worden?”; Professionele Identiteitsvorming van AIOS huisartsgeneeskunde volgens opleiders
  • Auteurs M.E. Numans, P.C. Barnhoorn, V. Nierkens, W. N. K. A. van Mook,
Het beoordelen van interprofessionele competenties in het hoger onderwijs: bewijzen en bedreigingen voor validiteit.
  • Auteurs A. Moser, D.M.A. Sluijsmans, H.W.H. Smeets, J.J.G. Van Merriënboer, L.E.C. Delnoij,
De invloed van de context op ervaren agency van AIOS en zorgprofessionals om aan een interprofessionele feedbackdialoog deel te nemen
  • Auteurs M. Eurelings, M. F. van der Schaaf, M. Lesterhuis, R.G. Hoff,
‘Nothing about us without us’: patiëntenparticipatie bekeken vanuit de patiënt
  • Auteurs A. de la Croix, M. C. L. Eijkelboom, P. van Gurp, R.R. de Jonge,
Interprofessioneel onderwijs voor wijkgericht werken aan gezondheid en gezond gedrag. 
  • Auteurs J. . Sonneveld, M. . Bouw, W. van Boxtel,
‘Over grenzen heen’ – een leertraject met VR voor artsen met een migratie-achtergrond
  • Auteurs E.M.C. Rasenberg, F.C.M. van Hoek, J.N. Boeije, P.J.M. van Gurp,
Samen Bouwen met studenten: inzicht verkrijgen in teamprocessen en het eigen aandeel daarin
  • Auteurs D. Roosdorp, E.L. Pols,
Arts Klinisch Onderwijs (AKO): een nieuwe mogelijkheid in de profilering voor arts-assistenten.
  • Auteurs J.H. Schieving, T.M.T. Noijons,
Het aanleren van reflectieve vaardigheden: Ontwikkeling van reflectie-onderwijs voor en door studenten.
  • Auteurs A.E. van Ede, I. Moeskops, P.J.M. van Gurp, R. Claessen,
Teaching presence: Hoe je faciliteer je online samenwerkend leren in het hoger onderwijs? – een systematisch literatuuronderzoek.
  • Auteurs E.M. Slot, E.Y. Bijlsma, G.M.H. Engels, J.H. ten Berge,
De Westerveld Interprofessionele Feedback Interventie voor Geneeskunde- en Verpleegkundestudenten
  • Auteurs C.J.M. Tielemans, M. F. van der Schaaf, M. Schultz, R. A. M. de Kleijn,
Samen. Beter. UMCG? Naar een inclusievere leeromgeving; Hoe de activiteiten van het UMCG Committee for Language and Culture in een stroomversnelling kwamen.
  • Auteurs A.M. van Trigt, G.M. Drzazga, R. Bakels, R.R. . Bakker,
Patientparticipatie in het masterfase onderwijs: de ervaringsdeskundige aan het woord over de impact van ziekte
  • Auteurs J. van der Weide, L.A. . Berghuis, M.M. Bouma,
‘Cluedo’ in Virtual Reality: Een Innovatieve Aanpak voor het Aanleren van Biomedische Labopraktijken
  • Auteurs A.V.E. van Eynde, E.M. Melis, R.D. Derua, S.V. Vangoidtsenhoven, T.V. Verhalle,
De leerbehoeften en –kansen voor huisartsen in opleiding voor het ontwikkelen van interprofessionele samenwerkingscompetenties op de werkplek
  • Auteurs A. van Dijk-de Vries, B. P. A. Thoonen, D.H. Dolmans, J.W. Muris, M.A. van Bokhoven, N.D. . Scherpbier- de Haan, W.G. Giorgi,
“I don’t want to be in the centre at all” – perspectives of patients and healthcare professionals regarding patient feedback
  • Auteurs C. Sehlbach, F. Smeenk, M. Bosveld, M. Nijhuis, S. Romme,
De hobbelige weg van dokter naar Doctor: een kwalitatieve studie naar ontwikkeling van motivatie van Nederlandse medische promovendi voor het behalen van een PhD
  • Auteurs A. J. de Beaufort, B.W.C. Ommering, C.R. den Bakker, F. W. Dekker, J. Bustraan,
Ongewenst gedrag: oplossing gewenst- ongewenst gedrag op de werkvloer: naar een veilige leeromgeving in de zorg
  • Auteurs L.M. . van Velsen, S.M. Lee,
De waanzinnige dokter: (zelf)compassie in de zorg.
  • Auteurs M. den Engelsman, R. Bogerd,
Conversatie Analyse als onderzoeksmethode binnen medisch onderwijs
  • Auteurs J.T. van Veen, M. Veen,
bekijk alle abstracts
Banner
Banner
Banner

Toekomstbestendig onderwijs: op naar een duurzame planeet

28 en 29 mei 2026