Samen leren, samen werken

11 en 12 mei in Maastricht

NVMO Congres brochure 2023

Het NVMO Congres vond plaats op 11 en 12 mei 2023 in het MECC in Maastricht. Meer dan 1100 bezoekers genoten van hoofdlezingen van Jet Bussemaker, Paul van Royen en Marieke Schuurmans die het thema ‘Samen leren, samen werken’ van verschillende kanten belichtten. In de laatste plenaire sessie namen Albine Moser, Simone Gorter en Jascha de Nooijer ons mee ‘Hitchhiking into the professional galaxy’.

In parallelsessies kwamen allerlei onderwerpen aan bod in onderzoekspapers, praktijkpapers, posters, workshops en rondetafelsessies. Op donderdagavond gingen de voetjes van de vloer tijdens het feest in de Muziekgieterij met ‘Cherry and the Sugarstuds’.

In deze lustrumeditie was er speciaal aandacht voor het 50-jarig bestaan van de NVMO en het afscheid van Marijke Sterman, die er vanaf het eerste begin bij was. Samen stonden we daarbij stil met een video-moment, dat later zal worden gepubliceerd. Ook konden onze bezoekers nieuwe contacten leggen via de groeipost. Zo genieten we van onze groeiende en bloeiende gemeenschap.

Nieuw dit jaar was de aanwezigheid van ervaringsdelers. NVMO-bezoekers konden op vrijdagmiddag op consult bij mensen die vanuit hun eigen ervaringen met zorg meedenken. Daarnaast brachten zij als referent en jurylid hun perspectief naar voren.

Ook om het congres heen gebeurde van alles. Voorafgaand aan het congres was er de Student Challenge op woensdag 10 mei waarin studenten nadachten over hoe zij vanaf dag één van hun opleiding willen leren samenwerken. Andere bezoekers bezochten op de dag voor het congres de afsluiting van het project Making clinical Sense of gingen na afloop meteen door naar symposium ‘Nurses on the move, the next step’.

Het NVMO Congres 2023 werd georganiseerd door Daniëlle Verstegen en Juliët Beuken (Universiteit Maastricht) in samenwerking met Zuyd Hogeschool en Maastricht UMC+. Foto’s van het congres kunnen worden bekeken via de link: Foto’s NVMO Congres 2023

Abstracts

Best practices en verbeterpunten van de toepassing van zelf regulatie in het onderwijs in academische vorming in Epicurus zullen worden besproken. Aanbevelingen die op basis van de best practices zijn geformuleerd worden gepresenteerd.

Leren leveren van ‘integrated care’ voor de oudere patiënt. De resultaten van een scoping review: een overzicht met elementen en uitkomsten van onderwijsprogramma’s voor (toekomstig) artsen
  • Auteurs C. R. M. G. Fluit, D.Z.B. . van Asselt, M.T. van Wijngaarden, N.D. . Scherpbier- de Haan, S.M. . Grol,
Hebben aios huisartsgeneeskunde uit minderheidsgroepen meer risico om als onderpresterend beoordeeld te worden dan hun collega’s uit de meerderheidsgoep? Retrospectief kwantitatief cohort onderzoek
  • Auteurs & M. E. T. C. van den Muijsenbergh, J. Bont, M. Nasori, M.R.M. Visser, N. van Dijk, N.M. van Moppes, R.P. Akkermans, S. Willems,
Identificeren en prioriteren van onderwerpen uit een aansprakelijkheidsclaim-database voor klinisch redeneren onderwijs tijdens de huisartsopleiding
  • Auteurs C.G.M. van Sassen, L. . Zwaan, P.J. van der Berg, P.J.E. Bindels, S. Mamede, W.W. van den Broek,
Interprofessioneel opleiden en samenwerken: The magic bullet?
  • Auteurs A. Moser, F. Geraets - de Ruijter, U. Geurs - Hoefnagel,
Upgrade teamdynamiek, samenwerking en creativiteit. Een interactieve improvisatietheaterworkshop over samenwerken.
  • Auteurs K. Baetens, M.B. Breebaart,
“Vake be’j te bange!” Samen op weg naar inclusie door te dóen!
  • Auteurs E.A. van de Graaf, L. Menzing-Folsche, N.S. Cramer Bornemann,
Raamplan artsopleiding 2020: de kunst van het integreren – Palliatieve zorg & andere onderbelichte thema’s
  • Auteurs D.M.L. Verstegen, E.P.J.G. Neis, J. de Bruin, J.L. Parlevliet,
Health Care Humanities – Lessen uit een pilot voor het ontwikkelen van interdisciplinair masteronderwijs
  • Auteurs A.G. van der Niet, E. Venbrux, G. Olthuis, J. Kole, J. van Gurp,
Leren van patiëntervaringen met ‘De dokter in bed’: een podcast als onderwijsinnovatie.
  • Auteurs B. . Post, K.J.A. van Dijsseldonk, M. van Helvoort,
Echografie als ondersteuning bij onderwijs in fysisch diagnostisch onderzoek van de lever aan studenten Geneeskunde
  • Auteurs L. Rietveld, M. Brink, M.A. Munneke, M.J.T. Gerhardus,
Minor ToXiC. Een verbredende multidisciplinaire adaptieve minor.
  • Auteurs B. Koch, C. Bethlehem, D. Dorst, F. Rosse, I.H. van der Sijs, J. Versmissen, L.E.J. Peeters, N. Martens-Akrawi, T. Smeets,
Implementatie van patiëntfeedback tijdens coschappen geneeskunde
  • Auteurs J.K.G. Wietasch, M. H. Erich, M.J. van der Laan, R. Zuidema, Y.F. Ananias,
Binnenstebuiten: aan de start van de opleiding geneeskunde
  • Auteurs E.M. van Zandwijk, J. van Horssen, M.E. van Strien,
Visual Thinking Strategies: de kunst van kijken in medisch onderwijs
  • Auteurs A.G. de Waal-Sint, A.N. van der Vegt, Y.E.E. Sijm,
Docentprofessionaliteit in de huisartsopleiding: kunde, kennis, kunst en een beetje lef
  • Auteurs J. Rijkels, L.A. de Jonge, M. Veen,
Interprofessionele samenwerking in een reanimatieteam: een kwalitatieve studie naar potentiële stressoren en de gevolgen hiervan voor het team
  • Auteurs A. de la Croix, F.S. Dijkstra, H. van Schuppen, M. Meeter, P.G. Renden,
Omgaan met de spanningen van portfoliogebruik: zijn de doelen van beoordeling en begeleiding verenigbaar in één portfolio?
  • Auteurs B. P. A. Thoonen, R. van der Gulden,
What’s next? Hoe “Een Leven Lang leren” een belangrijke en zichtbare schakel binnen het opleidingscontinuüm kan worden
  • Auteurs C. Sehlbach, D. van der Winden, E. De Groot, I.A. Pool,
Toezichthouder of hulpverlener? Een debat over kwaliteitszorg binnen vervolgopleidingen
  • Auteurs A. Zwirs, B.J. Planken, K.A. van Loon, M. Nijs,
Werkplekleren: Hoe bereik je de juiste leerresultaten in de praktijk?
  • Auteurs J. ter Wee, M.G.M.C. Berings,
bekijk alle abstracts
Banner
Banner
Banner

Toekomstbestendig onderwijs: op naar een duurzame planeet

28 en 29 mei 2026