Samen leren, samen werken

11 en 12 mei in Maastricht

NVMO Congres brochure 2023

Het NVMO Congres vond plaats op 11 en 12 mei 2023 in het MECC in Maastricht. Meer dan 1100 bezoekers genoten van hoofdlezingen van Jet Bussemaker, Paul van Royen en Marieke Schuurmans die het thema ‘Samen leren, samen werken’ van verschillende kanten belichtten. In de laatste plenaire sessie namen Albine Moser, Simone Gorter en Jascha de Nooijer ons mee ‘Hitchhiking into the professional galaxy’.

In parallelsessies kwamen allerlei onderwerpen aan bod in onderzoekspapers, praktijkpapers, posters, workshops en rondetafelsessies. Op donderdagavond gingen de voetjes van de vloer tijdens het feest in de Muziekgieterij met ‘Cherry and the Sugarstuds’.

In deze lustrumeditie was er speciaal aandacht voor het 50-jarig bestaan van de NVMO en het afscheid van Marijke Sterman, die er vanaf het eerste begin bij was. Samen stonden we daarbij stil met een video-moment, dat later zal worden gepubliceerd. Ook konden onze bezoekers nieuwe contacten leggen via de groeipost. Zo genieten we van onze groeiende en bloeiende gemeenschap.

Nieuw dit jaar was de aanwezigheid van ervaringsdelers. NVMO-bezoekers konden op vrijdagmiddag op consult bij mensen die vanuit hun eigen ervaringen met zorg meedenken. Daarnaast brachten zij als referent en jurylid hun perspectief naar voren.

Ook om het congres heen gebeurde van alles. Voorafgaand aan het congres was er de Student Challenge op woensdag 10 mei waarin studenten nadachten over hoe zij vanaf dag één van hun opleiding willen leren samenwerken. Andere bezoekers bezochten op de dag voor het congres de afsluiting van het project Making clinical Sense of gingen na afloop meteen door naar symposium ‘Nurses on the move, the next step’.

Het NVMO Congres 2023 werd georganiseerd door Daniëlle Verstegen en Juliët Beuken (Universiteit Maastricht) in samenwerking met Zuyd Hogeschool en Maastricht UMC+. Foto’s van het congres kunnen worden bekeken via de link: Foto’s NVMO Congres 2023

Abstracts

Best practices en verbeterpunten van de toepassing van zelf regulatie in het onderwijs in academische vorming in Epicurus zullen worden besproken. Aanbevelingen die op basis van de best practices zijn geformuleerd worden gepresenteerd.

De toegevoegde waarde van gratis voorbereidingsactiviteiten voor het bevorderen van diversiteit in het medisch onderwijs
  • Auteurs A.M. Woltman, K.M. Stegers-Jager, S. Fikrat-Wevers, W.E. de Leng, W.W. van den Broek,
Effecten van (de)motiverende supervisiestijlen op psychologische basisbehoeften en intrinsieke motivatie van arts-assistenten – een experimentele scenariostudie
  • Auteurs A. D. C. Jaarsma, C.J. Albers, N.W. van Yperen, R.J. Duvivier, W.E. van der Goot,
Hoe denken patiënten over de betrokkenheid va artsen in opleiding binnen hun zorgtraject: een systematische literatuurstudie
  • Auteurs H.W. Wisse, M. Nasori, M.R.M. Visser, N. van Dijk,
Mentor ik zoals ik ben, zoals ik wil of zoals ik moet?
  • Auteurs A.R. Artino Jr., E. Vanassche, E. W. Driessen, L.M. Loosveld, P.W.M. van Gerven,
Hoe maken we van opleiden in de coschappen een interprofessionele teamsport?
  • Auteurs F. Vanmolkot, M.I.M.M. Heemels, M.T. van Lierop, R. E. Stalmeijer,
Samen leren klinisch redeneren: The Power of Peers
  • Auteurs C. R. M. G. Fluit, D. Bransen, L.I.A. Ruczynski, M.H.J. van de Pol,
Interprofessioneel onderwijs voor een interprofessionele kennismaking/intake in het HU GEZOND&WEL Centrum
  • Auteurs J.E. . Bruijning, M. Gademan, R. van Zelm, S. . Janssen,
De aarde als patiënt: een wetenschappelijk onderbouwde routekaart voor het implementeren van planetary health onderwijs
  • Auteurs J.H. Ravesloot, J.L. Suurmond, M.J. Oudbier, N.H. Sperna-Weiland, S.M. Peerdeman, T.B.B. Boerboom,
De interprofessionele leerafdeling op maat: een praktijkvoorbeeld
  • Auteurs A.M. . Veldhorst, M.J.J. Ermers,
Een goed gesprek tussen de coassistent en het opleidersteam Verwonder- en verbetergesprekken op de afdeling Verloskunde &Gynaecologie in het Radboudumc
  • Auteurs A.M. Altena, A.N.J.A. de Groot, B.R. Lakanwal, C. R. M. G. Fluit,
Ervaringen bij herziening van de bachelor Medische Informatiekunde
  • Auteurs A.M.T. Vink, J.G. Meinema, R.C. Jongkind, T.H.F. Broens,
Academische vorming in het master geneeskunde programma: het schrijven van een onderzoeksprotocol
  • Auteurs A.J.H.M. Houben, G.M. Rommers,
Implementatie van een interprofessionele academische transmurale leerwerkplaats in de ouderenzorg voor studenten in Amsterdam Zuidoost
  • Auteurs C.H.M. Latour, E. Roemer, M. van Rijn, R. Helleman, S. Nissink,
Grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar maken: van vaststelling tot beleid.
  • Auteurs G.I. Glazemakers, T.G. Tsakitzidis, T.P.O. Team, W.I. Wyns,
Do we become better prescribers after graduation: A 1-year international follow-up study among junior doctors
  • Auteurs B. Janssen, D.J. Brinkman, E.M. Donker, F. van Rosse, G. Dumont, G. Dupont, H. Osmani, I. de Waard-Siebinga, J. van Smeden, L.E.J. Peeters, M. Hessel, P.G. Jorens, R. Goorden, T. Christiaens, W. Knol,
De relatie tussen interprofessionele identiteit en interprofessionele groepsprestatie
  • Auteurs J. J. Reinders, W.P. Krijnen,
De eerste stap in het verbeteren van interprofessioneel teamleiderschap binnen de zorg voor kwetsbare ouderen
  • Auteurs L.M.H. Merx,
Intervisiebijeenkomsten voor zorgprofessionals in opleiding: Samen leren wat werkt op persoonlijk en professioneel vlak
  • Auteurs K. Kant, R. E. Stalmeijer, R. Heuvel, V.P.M. Eertwegh van den,
“Zwijgen is oud, spreken is goud!”
  • Auteurs C.J. Vreugdenhil, J. J. S. van de Kreeke, M.C. Mak-Van der Vossen, S.P.J. Ramaekers, W. N. K. A. van Mook,
Feedbacktraining voor werkplekleren: wat werkt in welke context?
  • Auteurs B.M.A. van Wieren, J.A. Vos, J.F. Verhoog, S. S L. Mol, S.W. Corssmit,
bekijk alle abstracts
Banner
Banner
Banner

Toekomstbestendig onderwijs: op naar een duurzame planeet

28 en 29 mei 2026