Samen leren, samen werken

11 en 12 mei in Maastricht

NVMO Congres brochure 2023

Het NVMO Congres vond plaats op 11 en 12 mei 2023 in het MECC in Maastricht. Meer dan 1100 bezoekers genoten van hoofdlezingen van Jet Bussemaker, Paul van Royen en Marieke Schuurmans die het thema ‘Samen leren, samen werken’ van verschillende kanten belichtten. In de laatste plenaire sessie namen Albine Moser, Simone Gorter en Jascha de Nooijer ons mee ‘Hitchhiking into the professional galaxy’.

In parallelsessies kwamen allerlei onderwerpen aan bod in onderzoekspapers, praktijkpapers, posters, workshops en rondetafelsessies. Op donderdagavond gingen de voetjes van de vloer tijdens het feest in de Muziekgieterij met ‘Cherry and the Sugarstuds’.

In deze lustrumeditie was er speciaal aandacht voor het 50-jarig bestaan van de NVMO en het afscheid van Marijke Sterman, die er vanaf het eerste begin bij was. Samen stonden we daarbij stil met een video-moment, dat later zal worden gepubliceerd. Ook konden onze bezoekers nieuwe contacten leggen via de groeipost. Zo genieten we van onze groeiende en bloeiende gemeenschap.

Nieuw dit jaar was de aanwezigheid van ervaringsdelers. NVMO-bezoekers konden op vrijdagmiddag op consult bij mensen die vanuit hun eigen ervaringen met zorg meedenken. Daarnaast brachten zij als referent en jurylid hun perspectief naar voren.

Ook om het congres heen gebeurde van alles. Voorafgaand aan het congres was er de Student Challenge op woensdag 10 mei waarin studenten nadachten over hoe zij vanaf dag één van hun opleiding willen leren samenwerken. Andere bezoekers bezochten op de dag voor het congres de afsluiting van het project Making clinical Sense of gingen na afloop meteen door naar symposium ‘Nurses on the move, the next step’.

Het NVMO Congres 2023 werd georganiseerd door Daniëlle Verstegen en Juliët Beuken (Universiteit Maastricht) in samenwerking met Zuyd Hogeschool en Maastricht UMC+. Foto’s van het congres kunnen worden bekeken via de link: Foto’s NVMO Congres 2023

Abstracts

Best practices en verbeterpunten van de toepassing van zelf regulatie in het onderwijs in academische vorming in Epicurus zullen worden besproken. Aanbevelingen die op basis van de best practices zijn geformuleerd worden gepresenteerd.

Ontwerpen van intra-professionele onderwijsactiviteiten voor het leren samenwerken tussen eerstelijns- en tweedelijns artsen
  • Auteurs B. Thoonen, C. Fluit, E. De Groot, J. de Graaf, N. Looman,
Inzicht in het onderliggende proces van voortijdige uitval bij AIOS: een kwalitatief onderzoek
  • Auteurs A.J. de Vries, J. Pols, J.J.A.M. van Raaij, Y. ten Hoeve,
Een internationale vergelijking van medische PhD trajecten: appels met peren?
  • Auteurs A. J. de Beaufort, C.R. den Bakker, J. Bustraan, M. Wijnen-Meijer,
Hoe schrijf je een goede Very Short Answer Question (en waarom zou je dit vraagtype willen toepassen?)
  • Auteurs A.M.J. . Langers, E.V. van Wijk, R.J. Janse,
Het SCAFFOLD ePortfolio: een inkijk in de resultaten van een multidisciplinair onderzoeksproject in Vlaanderen (2020-2023)
  • Auteurs B. Schoenmakers, C. Wasiak, H. Demey, M Valcke, M. Embo, M. Robbrecht, M. van Winckel, O. de Ruyck, O. Janssens, S. van Ostaeyen, V. Andreou,
Zelfsturend leren: wat is een optimale balans tussen autonomie en begeleiding?
  • Auteurs A.A. Timmerman, A.T.M. Hudepohl, M. Kools, M.I. van der Cingel,
Feedback van patiënten gebruiken in het werkplekleren
  • Auteurs E. Hoff, J.M. van Es, M. Nasori,
Optimalisatie van werkvloerleren: van impliciet naar expliciet, onderschat de supervisie niet!
  • Auteurs V.J. Langenhorst,
Sum-up: ondersteuning bij interpretatie van narratieve feedback in e-portfolio’s
  • Auteurs J.M.W. Moonen - van Loon, M. J. B. Govaerts, M. van Lierop, P. van Rosmalen,
Opleiden in endoscopie: het perspectief van de aios en MDL-arts in Nederland.
  • Auteurs A.M.J. . Langers, P.L.P. Brand, R.A. Mousset, W.H. de Vos tot Nederveen Cappel,
Samen leren, samen werken: hoe docent onderzoekers, lecture practitioners, verpleegkundigen, paramedici en studenten samen onderzoek doen in Zorg Innovatie Centra in Máxima MC.
  • Auteurs L.J. Hakvoort, M. Nieboer,
Persoonsgerichte coaching – Constructive alignment van de coachlijn en coachee in de master Biomedical Sciences
  • Auteurs A.B. van der Waart, E.N. Blaney Davidson, L.D. Houtman,
‘Half Minor Global Health Cuba’: Samenwerking tussen medische faculteiten van de Global South en de Global North
  • Auteurs K. Langeveld,
Het gebruik van een adaptief leerplatform, Cerego, om de retentie van anatomische kennis te verbeteren bij medische studenten.
  • Auteurs C.L.A. Vogely, H.J.L. van der Heide, L.B.F. Juurlink, M.C. de Ruiter, P. G. M. de Jong, Q.E.V.F.D. Niemer,
Verbetert het gebruik van aansprakelijkheidsclaim-casuïstiek in klinisch redeneeronderwijs de diagnostische accuraatheid en acceptatie in de huisartsopleiding?
  • Auteurs C.G.M. van Sassen, L. . Zwaan, M.J. Bos, P.J.E. Bindels, S. Mamede, W.W. van den Broek,
De impact van machtsdynamieken op intra-professioneel leren samenwerken
  • Auteurs C. Fluit, J. de Graaf, N. Looman, T. van Woezik,
Contextuele en persoonlijke factoren die Continue Professionele Ontwikkeling beïnvloeden tijdens een verpleegkundige loopbaan: een scoping review
  • Auteurs J. Cramer-Kruit, J. Dikken, K. . Molendijk- van Nieuwenhuyzen, L.J. Hakvoort, M. . Schuurmans, M. F. van der Schaaf,
Interprofessional education for health professionals. A BEME realist review of what works, why, for whom and in what circumstances in undergraduate education.
  • Auteurs D. Krystallidou, F. Mertens, L. Fluit, M. . Kersbergen, M. Versluis, N.D. . Scherpbier- de Haan, P. Pype, S. . Oosterbaan-Lodder, W. Kuijer-Siebelink,
‘In my head, this drawing was about me’: using rich pictures to understand interprofessional collaboration
  • Auteurs M.A. de Carvalho-Filho, M.A.C. Versluis, T.S. van Titia,
Bewust worden van je interprofessionele netwerk: wie is er nodig om de klus voor de patiënt te klaren?
  • Auteurs E. De Groot, G.D. Honing - de Lange, H.D. Brehler,
bekijk alle abstracts
Banner
Banner
Banner

Toekomstbestendig onderwijs: op naar een duurzame planeet

28 en 29 mei 2026