Samen leren, samen werken

11 en 12 mei in Maastricht

NVMO Congres brochure 2023

Het NVMO Congres vond plaats op 11 en 12 mei 2023 in het MECC in Maastricht. Meer dan 1100 bezoekers genoten van hoofdlezingen van Jet Bussemaker, Paul van Royen en Marieke Schuurmans die het thema ‘Samen leren, samen werken’ van verschillende kanten belichtten. In de laatste plenaire sessie namen Albine Moser, Simone Gorter en Jascha de Nooijer ons mee ‘Hitchhiking into the professional galaxy’.

In parallelsessies kwamen allerlei onderwerpen aan bod in onderzoekspapers, praktijkpapers, posters, workshops en rondetafelsessies. Op donderdagavond gingen de voetjes van de vloer tijdens het feest in de Muziekgieterij met ‘Cherry and the Sugarstuds’.

In deze lustrumeditie was er speciaal aandacht voor het 50-jarig bestaan van de NVMO en het afscheid van Marijke Sterman, die er vanaf het eerste begin bij was. Samen stonden we daarbij stil met een video-moment, dat later zal worden gepubliceerd. Ook konden onze bezoekers nieuwe contacten leggen via de groeipost. Zo genieten we van onze groeiende en bloeiende gemeenschap.

Nieuw dit jaar was de aanwezigheid van ervaringsdelers. NVMO-bezoekers konden op vrijdagmiddag op consult bij mensen die vanuit hun eigen ervaringen met zorg meedenken. Daarnaast brachten zij als referent en jurylid hun perspectief naar voren.

Ook om het congres heen gebeurde van alles. Voorafgaand aan het congres was er de Student Challenge op woensdag 10 mei waarin studenten nadachten over hoe zij vanaf dag één van hun opleiding willen leren samenwerken. Andere bezoekers bezochten op de dag voor het congres de afsluiting van het project Making clinical Sense of gingen na afloop meteen door naar symposium ‘Nurses on the move, the next step’.

Het NVMO Congres 2023 werd georganiseerd door Daniëlle Verstegen en Juliët Beuken (Universiteit Maastricht) in samenwerking met Zuyd Hogeschool en Maastricht UMC+. Foto’s van het congres kunnen worden bekeken via de link: Foto’s NVMO Congres 2023

Abstracts

Best practices en verbeterpunten van de toepassing van zelf regulatie in het onderwijs in academische vorming in Epicurus zullen worden besproken. Aanbevelingen die op basis van de best practices zijn geformuleerd worden gepresenteerd.

Laag-angstig zelfregulerend, hoog-angstig zelfregulerend of onbenut potentieel: Studentprofielen op basis van motivaties en leerstrategieën gelinkt aan studieprestaties en ervaren stressniveau.
  • Auteurs A.M. Woltman, K.M. Stegers-Jager, V.M.A. Broks, W.W. van den Broek,
Hoe leer-gerichte opvattingen gerelateerd zijn aan het bewustzijn van een onderwijskundige identiteit en missie: een exploratief onderzoek onder medische docenten
  • Auteurs A. W. M. Kramer, I. van der Hoeven, M.W. Ottenhoff-de Jonge, R.M. van der Rijst, Y. Steinert,
Samen leren met behulp van zorgdata in de eerstelijnszorg: een realist review
  • Auteurs D. van der Winden, E. De Groot, J. Bont, M.M. Mak-van der Vossen,
Rubrics als feedbackinstrument voor ontwikkeling van docenten
  • Auteurs D.V. Mak, J.M.E. van Bruggen, R. Gratama van Andel,
Inclusief schrijven in medisch onderwijsonderzoek
  • Auteurs J.W. Grijpma, M.C. Mak-Van der Vossen, N.M. van Moppes, S.K.K. Ramdas, U.I. Isik,
Learning in the wild: Taking medical education out of context?
  • Auteurs A. Harris, D. Dolmans, H. Savelberg, J. Koksma,
Groen onderwijs: ter bescherming van de menselijke gezondheid en de planeet
  • Auteurs J. Reichwein, J.C. Mattijsen,
Samen beslissen, patiëntgerichte communicatie en patiënttevredenheid – lessen voor benadering in training
  • Auteurs V.Y. Siebinga,
Effect van longitudinaal interprofessioneel farmacotherapie onderwijs op de competentieontwikkeling van masterstudenten Geneeskunde en Farmacie
  • Auteurs A.F. Norbart, C.W. Walinga, E.S. Koster, J.F. Mertens-Stutterheim, M.H.M. . Hessel, M.L. Bouvy, T. Van Gelder, V.H.M. Deneer,
Exploring the existing definitions of Quality of Online Interaction
  • Auteurs A. Lupascu, J.A. van der Hage, P. G. M. de Jong, R.A. Hendriks,
Mind the Gap: Medisch technische vaardigheid bij artsen in opleiding tot specialist Huisartsgeneeskunde vereist bruggen bouwen!
  • Auteurs H.G.A. Jochemsen - van der Leeuw, M. van der Schouw, M.C. Mak-Van der Vossen,
Study Smart – Principes om studenten te ondersteunen effectiever te leren
  • Auteurs A.B.H. de Bruin, F. Biwer, M.G.A. oude Egbrink, W. Wiradhany,
Introductie van het oefenen van gespreksvaardigheden tijdens gebruik van een Elektronisch Patiënten Dossier bij consultvoeringsonderwijs in de master geneeskunde
  • Auteurs E.E.P. Plouvier, I.B. Akdogan-Bicer, J.D. Damen,
Palliatieve zorg: professionalisering van docenten en scholing voor zorgverleners werkzaam in de oncologische zorg.
  • Auteurs C. Holwerda-Sluis, J. de Bruin, J. Joosse, P. Logister,
De toegevoegde waarde van gratis voorbereidingsactiviteiten voor het bevorderen van diversiteit in het medisch onderwijs
  • Auteurs A.M. Woltman, K.M. Stegers-Jager, S. Fikrat-Wevers, W.E. de Leng, W.W. van den Broek,
Effecten van (de)motiverende supervisiestijlen op psychologische basisbehoeften en intrinsieke motivatie van arts-assistenten – een experimentele scenariostudie
  • Auteurs A. D. C. Jaarsma, C.J. Albers, N.W. van Yperen, R.J. Duvivier, W.E. van der Goot,
Hoe denken patiënten over de betrokkenheid va artsen in opleiding binnen hun zorgtraject: een systematische literatuurstudie
  • Auteurs H.W. Wisse, M. Nasori, M.R.M. Visser, N. van Dijk,
Mentor ik zoals ik ben, zoals ik wil of zoals ik moet?
  • Auteurs A.R. Artino Jr., E. Vanassche, E. W. Driessen, L.M. Loosveld, P.W.M. van Gerven,
Hoe maken we van opleiden in de coschappen een interprofessionele teamsport?
  • Auteurs F. Vanmolkot, M.I.M.M. Heemels, M.T. van Lierop, R. E. Stalmeijer,
Samen leren klinisch redeneren: The Power of Peers
  • Auteurs C. R. M. G. Fluit, D. Bransen, L.I.A. Ruczynski, M.H.J. van de Pol,
bekijk alle abstracts
Banner
Banner
Banner

Toekomstbestendig onderwijs: op naar een duurzame planeet

28 en 29 mei 2026