Academic Freedom

Academische vrijheid is een actueel en dynamisch onderwerp dat continu aandacht vereist van allen die werkzaam zijn binnen de academische wereld. Na het mede verzorgen van het NVMO lustrum in 2017 zijn de organisatoren doorgegaan om aandacht te vragen voor academische vrijheid binnen de NVMO. Inmiddels is de werkgroep Academische Vrijheid een vaste waarde binnen de NVMO.

Directe aanleiding voor de keuze van dit lustrumthema was de situatie in Turkije in de zomer van 2016. Academici en onderwijzend personeel werden massaal ontslagen en mochten het land niet uit. Hoe is het wereldwijd eigenlijk gesteld met de academische vrijheid? Wat betekent academische vrijheid voor het wetenschappelijk klimaat, het onderwijs én voor het persoonlijk professionele leven van de mensen?

In Nederland denken wij er goed voor te staan, binnen de NVMO wordt veel vrijheid gevoeld. Maar hoe dan? Hoe ziet onze Academisch Vrijheid eruit? Academische vrijheid wordt gedefinieerd als “freedom of teaching and discussion, freedom in carrying out research and disseminating and publishing the results thereof…” (Evans, Nathan, Unesco). Hoe denken wij als NVMO daarover en hoe debatteren we hierover in onze werkgroepen en tijdens het congres?

Onze activiteiten

De werkgroep Academische vrijheid pakt elke gelegenheid aan om bovenstaande discussie te voeren. Want is de vrijheid in Nederland wel zo groot als we in eerste instantie denken? En in hoeverre hebben wij als NVMO leden de plicht om die vrijheid te vergroten? Binnen de werkgroep worden deze discussies continu gevoerd en worden het NVMO congres en de JON dag voor jonge onderzoekers aangegrepen om de discussies binnen een grotere groep leden te voeren.

Contact

Contact met de werkgroep

Banner
Renée van der Leeuw

Amaris Zorggroep

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee