Leven lang leren

Een ‘Leven Lang Leren’ als belangrijke en zichtbare schakel binnen het opleidingscontinuüm

We leiden professionals op binnen een opleidingscontinuüm. De fase van een ‘leven lang leren’ is de langste fase van het opleidingscontinuüm, met de meest directe impact op patiëntenzorg. Binnen deze werkgroep geven we aandacht aan het (samen) leren na de formele opleiding, een leven lang blijven leren, zowel op de werkvloer als via formeel onderwijs (Continue Professionele Ontwikkeling (CPO) en Continue Medische Educatie (CME).

Binnen het thema een ‘Leven Lang Leren’ doen zich spanningsvelden voor.
Denk hierbij aan:

  • Spanningsveld tussen formeel, non-formeel en informeel leren
  • Spanningsveld tussen zelfregulerende, ongestructureerde, niet vastgelegde vormen van leren en wensen rond de kwaliteitszorg met zicht op behoud van competenties
  • Spanningsveld tussen verplichte ‘nascholing’ en zelf kiezen op welke gebieden je wilt bijblijven.

Ideeën uit het veld over andere spanningsvelden en creatieve manieren om hiermee om te gaan, leveren aanvullende input binnen deze werkgroep.

Waarom is aandacht voor een leven lang leren nodig?

  1. Omdat de omgeving verandert (met bijvoorbeeld steeds meer samenwerking met andere professies en opkomst van nieuwe professionele rollen) en dus steeds meer noodzaak om mee te veranderen en te leren tijdens een loopbaan)
  2. Omdat de wensen en behoeften voor loopbaanontwikkeling veranderen gedurende een loopbaan
  3. Omdat niet alle nieuwe kennis en vaardigheden in een curriculum passen en daarom juist ingezet moet worden op leren na afloop van een opleiding
  4.  Omdat een ‘leven lang leren’ een bron van motivatie kan zijn, maar nu nog vaak als ‘noodzakelijk kwaad’ lijkt te worden gezien

Onze focus

Wat kunnen (potentiële) leden halen en brengen?

  • Uitwisselen van kennis;
  • samen ontwikkelen van tools/producten/(onderzoeks)voorstellen;
  • delen van materialen voor presentaties;
  • uitdragen van het belang van dit thema, bijvoorbeeld binnen de andere bijdragen van het congres maar ook binnen andere plekken waar dit thema nu nog onvoldoende aandacht krijgt;
  • verkennen van overlap tussen terreinen van verschillende werkgroepen en meerwaarde daarvan expliciteren voor leden van andere werkgroepen en het NVMO bestuur.

Onze activiteiten

De werkgroep kent een aantal activiteiten waaraan een (potentieel) lid kan meedoen door te luisteren, mee te discussiëren, mee te ontwikkelen. Minimaal één sessie per jaar wordt georganiseerd in samenspraak met een andere werkgroep, bijvoorbeeld interprofessioneel, onderzoek, docent ontwikkeling (waar dat twee kanten heeft: docenten die lesgeven aan professionals maar ook docenten die zelf een leven lang leren).
Die activiteiten zijn:

  • minimaal twee en maximaal vier (online) bijeenkomsten met de werkgroep
  • gezamenlijke presentaties tijdens het NVMO congres of andere congressen
  • samen schrijven van bijdragen voor themanummers rond dit onderwerp
  • wat verder als behoefte door de groep wordt gevoeld

 

Contact

Wil je in contact komen met de werkgroep Leven Lang Leren?

Banner
Dr. Esther de Groot

UMC Utrecht

Banner
Dr. Carolin Sehlbach

UMC Maastricht

Banner
Dorine van der Winden

Amsterdam UMC

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee