Samenvatting
Vanwege de invoering van de Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) staat onderwijs opnieuw in de belangstelling. Dat is terecht. De bij universitaire loopbanen gangbare eenzijdige nadruk op onderzoek heeft te lang geduurd. De noodzakelijke competenties voor een goed docent binnen de context van probleemgestuurd onderwijs (PGO) worden in deze opiniërende bijdrage geschetst. Een docent is een vakdidacticus die communiceert, coördineert en innoveert; deze vier dimensies voor een PGO-leeromgeving komen in dit artikel aan bod. (Berkel HJM van. Wat maakt een PGO-docent tot een goede docent? Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2009;28(4):167–174.)
Summary
The introduction of the basic educational qualification for academic teachers has put education in the spotlight. And rightly so. For too long academic careers have been exclusively determined by achievements in research. We will outline the competencies required of a good academic teacher in a problem-based curriculum. This teacher is an expert teacher in his/her field as well as a competent communicator, coordinator and innovator. These four dimensions will be discussed in relation to problem-based learning environments. (Berkel HJM van. What makes a PBL teacher a good teacher? Dutch Journal of Medical Education 2009;4(28):167-174.)