Reflectie over het onderwijs en het NVMO-congres 2004

Informatie
Auteurs
A. J. J. A. Scherpbier
Soort article
Beschouwing
Verscheen in

Het visitatierapport en het NVMO-congres in 2004 inspireerden tot reflectie over aandachtspunten in het medisch onderwijs.

Visitatierapport:

De opleidingen verschillen minder. De jaarlijkse Elsevier-enquête bevestigt dit. De effecten van de universitaire medische centra en de curriculumherzieningen zullen nog moeten blijken. De stijgende studentenaantallen vereisen meer gekwalificeerde docenten om kwaliteit te waarborgen, vooral in het patiëntgebonden onderwijs, waar student-patiëntcontacten zelden geobserveerd worden. Om rendementen te verbeteren zijn duidelijke examenreglementen, opsporing van probleemstudenten en voorkomen van wachttijden belangrijk. Sinds de oprichting van onderwijsinstituten wordt onderwijs professioneler benaderd. Valkuilen hierbij zijn: bureaucratisering, te weinig ruimte voor echte ‘opleiders’ en te weinig zelfkritiek en reflectie. Dit benadrukt de noodzaak van kritische externe visitaties, mede gezien het onvoldoende functioneren van interne kwaliteitszorgsystemen. Andere verbeterpunten zijn aandacht voor wetenschappelijke en academische vorming, toetsing en beoordeling, en internationalisering.

NVMO-congres:

Op het congres wordt benadrukt dat de Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs (NVMO) veel belang hecht aan samenwerking met het Centraal College Medische Specialismen (CCMS). Aandacht voor professionalisering blijkt uit het toegenomen aantal workshops. Met strengere selectie van papers wordt kwaliteitsverbetering van presentaties beoogd. Het schrijven van artikelen wordt gestimuleerd, omdat artikelen een groter publiek bereiken dan congrespresentaties. Verheugend is dat Nederland tussen 1995 en 2004 steeg van plaats vijf naar plaats drie op een lijst van landen met publicaties in internationale medisch-onderwijstijdschriften.

Hoe verder:

Onderwijsverbeteringen vragen een kritische houding van faculteiten en bestuurders. Een combinatie van interne en externe kwaliteitszorg met kritische externe commissies kan dit stimuleren. In het onderzoek moeten – na veel aandacht voor ontwikkelwerk – nu de echte effecten centraal staan. (Scherpbier AJJA. Reflectie over het onderwijs en het NVMO-congres 2004. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2005;24(5):197-203.)

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee