Samenvatting
In het kader van de evaluatie van de driejarige huisartsopleiding in Nederland is onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van de competentie van huisartsen-in-opleiding (haio’s) op het gebied van kennis, medisch-technische vaardigheden en consultvoeringsvaardigheden. Ervaren huisartsen dienden als referentiegroep. Tussen begin en eind van de opleiding is er een significante stijging in de gemiddelde score van de haio’s voor algemene huisartsgeneeskundige kennis (van 39.5 naar 58.9) en voor kennis over vaardigheden (van 26.8 naar 48.5). Bij de medisch-technische vaardigheden is de gemiddelde eindscore 69.0. Op het gebied van consultvoering is geen significante stijging gevonden in gemiddelde score van de haio’s tussen het begin en het eind van de opleiding. Geconcludeerd wordt dat haio’s algemene huisartsgeneeskundige kennis en kennis over vaardigheden voldoende beheersen vergeleken met ervaren huisartsen. Dat geldt ook voor medisch-technische vaardigheden vergeleken met een absolute norm. Aan het eind van de opleiding zijn er verschillen in scores tussen de huisartsopleidingen. De bevindingen met betrekking tot consultvoering zijn aanleiding voor verder onderzoek.
Summary
Trainees’ competencies in knowledge, clinical skills, and consultation skills were assessed as part of a nationwide evaluation of general practice vocational training in the Netherlands. Experienced GPs were used as reference groups. The mean scores (percentage of the highest possible score) on a general knowledge test improved significantly from 39.5 at the start of vocational training to 58.9 at the end of the programme. The scores on a knowledge test of skills improved significantly from 26.8 to 48.5. After three years of training the mean score on clinical skills was 69.0, which was considered satisfactory. Mean scores on consultation skills showed no significant improvement. It is concluded that at the end of their vocational training GP trainees have achieved adequate competence with respect to knowledge and clinical skills. There were, however, significant differences between training institutes. The low scores on consultation skills warrant further investigation.