Instant Ageing: wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet

Informatie
Auteurs
A. G. H. van Ruijven
A. M. Lagaay
Soort article
Uit de onderwijspraktijk
Verscheen in

Samenvatting

Sinds 1994 wordt in het geriatrieonderwijs van de Leidse geneeskundeopleiding de onderwijsmethode ‘Instant Ageing’ toegepast. Bij deze onderwijsmethode ervaart de geneeskundestudent zelf de beperkingen en problemen tengevolge van een lichamelijke handicap. Deze beperkingen worden gesimuleerd door bij de student bepaalde attributen, zoals spalken, oordoppen en speciaal bewerkte brillen aan te brengen en de student vervolgens te vragen een aantal opdrachten uit te voeren. In een nabespreking vindt aansluitend reflectie plaats op de ervaringen en extrapolatie naar de situatie van de oudere patiënt tijdens medisch onderzoek en behandeling. Het doel van ‘Instant Ageing’ is de attitude ten opzichte van ouderen op positieve wijze te beïnvloeden en dit te vertalen naar het latere medisch denken en handelen. Studenten evalueren de onderwijsmethodiek positief. Ze vinden het een leerzame en leuke onderwijsvorm en geven aan zich meer bewust te zijn van de invloed van beperkingen op het dagelijks leven. Onderzoek naar de leereffecten heeft niet plaatsgevonden. (Ruijven AGH van, Lagaay AM. Instant Ageing: wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Ervaringsgericht onderwijs in het onderwijsprogramma geriatrie aan de Leidse geneeskundeopleiding. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2001;20(6):262–268.)

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee