Gespreksvaardigheden toetsen met de computer: de ontwikkeling van een toetsmethode voor preklinische geneeskundestudenten

Informatie
Auteurs
A. M. Hoos
R. L. Hulsman
Soort article
Onderzoek
Verscheen in

Samenvatting

Inleiding

In het AMC wordt momenteel een computertoets ontwikkeld voor gespreksvaardigheden van doctoraalstudenten. Aan de hand van het toetsmodel wordt beschreven hoe gespreksvaardigheden getoetst kunnen worden met de computer.

Beschrijving

Beschreven wordt een model met vijf niveaus waarop de gespreksvaardigheden van studenten getoetst kunnen worden. Een gangbare toetsmethode voor gespreksvaardigheden is het beoordelen van een gesprek met een simulatiepatiënt: niveau 5 in ons model. Met een computertoets kunnen relatief eenvoudig kennis, inzicht en deelvaardigheden van de student gemeten worden: niveaus 1 tot 4 in ons model.

Discussie

De meerwaarde van een computertoets in vergelijking met een conventionel gedragsobservatietoets is dat op een efficiënte en betrouwbare wijze kennis, inzicht en deelvaardigheden gemeten kunnen worden over een breed scala aan onderwerpen die behandeld zijn tijdens het onderwijs. Het is niet mogelijk met een computertoets het gedrag van de student in echte praktijksituaties te beoordelen. Daarmee is de computertoets voor gespreksvaardigheden vooral bruikbaar in de preklinische fase van de geneeskundeopleiding. (Hulsman RL, Hoos AM. Gespreksvaardigheden toetsen met de computer: de ontwikkeling van een toetsmethode voor de doctoraalfase. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2001;20(1): 61-69.)

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee