Samenvatting
Curriculumverantwoordelijken voor de huisartsenopleiding in Vlaanderen hebben zich gebogen over een profiel voor de huisarts in de komende decennia. Bepaalde aspecten van dat profiel zoals preventie, gemeenschapsgeoriënteerde zorg, thuiszorg, aandacht voor maatschappelijk zwakkere groepen, palliatieve zorg, gezondheidspromotie, praktijkmanagement en groepsdynamiek, en samenwerking met andere eerstelijnswerkers blijken tijdens de traditionele stages in de huisartsopleiding nauwelijks aan bod te komen. Daarom is gezocht naar nieuwe leersituaties waar de huisarts-in-beroepsopleiding met deze aspecten kennis kan maken. De leerdoelen, randvoorwaarden en outcome van deze ‘geïntegreerde stages’ werden reeds uitgeschreven, maar de praktische uitwerking van dit project roept nog heel wat vragen op over tijdsinvestering, financiering en selectie van de stageplaatsen. (Ceulemans L, Derese A, Belsack G. Geïntegreerde stages: een idee voor leersituaties in de huisartsenopleiding. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2001;20(3): 124-129.)