Samenvatting
In het kader van de opleiding van de praktijkopleiders van huisartsen in beroepsopleiding is naar analogie van het stationsexamen voor medische vaardigheden een toets ontwikkeld om de agogische vaardigheden van de praktijkopleiders te beoordelen. De toets bestaat uit zeven gesimuleerde leergesprekken van praktijkopleiders met een gestandaardiseerde huisarts in beroepsopleiding. De eerste ervaringen zijn gunstig. De reacties van deelnemers en observatoren zijn positief. De toets lijkt waardevolle informatie te kunnen verschaffen voor praktijkopleiders en opleiding en biedt een nieuw perspectief in de verdere professionalisering van de huisartsenopleiding. Onderzoek naar de betrouwbaarheid, validiteit en bruikbaarheid is gaande.
Summary
A teaching skills assessment test (TSAT) has been developed in order to determine the individual competence of GPs acting as preceptors in the Flemish general practice vocational training programme. In seven stations the examinees (n=35) have to demonstrate adequate precepting skills in encounters with simulated GPs in training. The first experiences are encouraging. Both examinees and observers responded favourably to the test. The TSAT appears to provide useful feedback to GP preceptors in training. The reliability, validity and feasibility of the TSAT are being studied and will be reported in due course