Docentprofessionalisering met behulp van een Elektronische Leeromgeving

Informatie
Auteurs
F.J.M. Grosfeld
I.M. de Vries-Erich Msc
J. M. M. van de Ridder
Soort article
Open access
Verscheen in

Samenvatting

Inleiding

ICT wordt in toenemende mate ingezet in het medisch onderwijs. Een Elektronische Leeromgeving (ELO) is hier een voorbeeld van. In Utrecht is een beknopt evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de slaag- en faalfactoren die docenten ervaren bij het gebruik van de ELO die daartoe bij twee bestaande docenttrainingen werd geïntroduceerd. Via de ELO-toepassing Blackboard werd lesmateriaal aangeboden aan docenten die een didactische training en een training over toetsing volgden.

Methode

In dit exploratieve onderzoek is door semigestructureerde interviews en evaluaties bij alle achttien cursisten nagegaan wat zij als bevorderend en belemmerend hebben ervaren in het werken in een elektronische leeromgeving. De semigestructureerde interviews zijn geanalyseerd volgens de gefundeerde theoriebenadering.

Resultaten

Niet alle deelnemende docenten zien de meerwaarde van Blackboard. Onbekendheid met Blackboard lijkt hierin een rol te spelen. Slaagfactoren zijn de mogelijkheid tot uitwisseling van ervaringen en zienswijzen met collega-docenten, en het gevoel dat dit in een veilige omgeving plaatsvindt. Het onvoldoende beheersen van ICT-vaardigheden en het niet overtuigd zijn van de meerwaarde van Blackboard mogen als potentiële faalfactoren worden gezien.

Discussie en conclusies:

Uit deze studie blijkt dat voor het welslagen van een ICT-toepassing bij docenttrainingen het van belang is dat cursisten voldoende in de gelegenheid worden gesteld zich de E-learning toepassing eigen te maken, en dat de ELO een toegevoegde waarde heeft als deze in opzet interactief is, waarbij er begeleiding is van de kant van de docent. (Vries- Erich IM de, Ridder JMM van de, Grosfeld FJM. Docentprofessionalisering met behulp van een Elektronische Leeromgeving. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2011;30(6):283-291.)

Summary

Introduction

E-learning has become a common feature in undergraduate medical education. Teachers use the virtual learning environment (VLE) to manage the courses they teach. In order to identify factors contributing to the failure or success of e-learning in a faculty development course for teachers, we evaluated the use of a VLE in two inhouse courses for teachers of Utrecht University Medical Centre. During a didactic course and an assessment course the participating teachers were offered course material in the VLE of Blackboard.

Methods

We used evaluation forms and semi structured interviews to explore the perceptions of eighteen teachers with regard to factors stimulating or discouraging the use of Blackboard.

Results

The questionnaire revealed that the participating teachers did not value Blackboard very highly. Some teachers were not familiar with it, which may have contributed to this finding. Teachers appreciated the group interaction, such as participation in the digital discussion forum, during the course. The exchange of experiences and ideas with fellow teachers and the course instructors and the provision of a safe learning environment were identified as success factors in semi-structured interviews with seventeen of the eighteen participating teachers. Barriers to using Blackboard were a lack of knowledge about this particular VLE and the perception that Blackboard did not contribute to a better understanding.

Conclusions

This study shows that for a VLE to be successful in an in-house teacher training course, the participating teachers should be able to get acquainted with the e-learning application and the application should provide added value and a learning environment facilitating interaction among participants and course instructors. (De Vries-Erich IM, Van de Ridder JMM, Grosfeld FJM. Faculty development with the aid of a virtual learning environment. Netherlands Journal of Medical Education 2011;30(6):283-291.)

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee