Samenvatting
Inleiding:
Dit artikel beschrijft de resultaten van een exploratieve studie naar mogelijkheden om de studie geneeskunde en de vervolgopleidingen beter op elkaar te laten aansluiten.
Materiaal en methoden:
30 Opleiders en 18 arts-assistenten-in-opleiding in de opleidingsregio’s Utrecht, Amsterdam (AMC) en Leiden werden geïnterviewd. Er werd gevraagd naar de noodzaak tot verbetering van een twintigtal klinische competenties. Daarnaast werd gevraagd naar suggesties voor inhoud en vormgeving van onderwijs in een hypothetisch ‘extra jaar’ gericht op verbetering van de aansluiting.
Resultaten:
Onderwerpen waarvan het meest frequent wordt aangegeven dat een betere beheersing gewenst is bij de aanvang van de specialistenopleiding zijn farmacotherapie, juridische kennis, gestructureerd probleemoplossen, het omgaan met klachten en het onderscheiden van hoofd- en bijzaken. Het kunnen aanvragen van intercollegiale consulten en het beheersen van vaardigheden wordt het minst genoemd als gebied waarop verbetering wenslijk is. Het valt op dat vooral verbetering gewenst wordt in algemene vaardigheden, zoals het onderscheiden van hoofd- en bijzaken, het formuleren van de essentie, prioriteren, gestructureerd werken, communicatieve vaardigheden en verslagleggen. Ook valt op dat veel van de voorstellen voor de invulling van aanvullend onderwijs gericht zijn op het ontwikkelen van verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. Voorts blijkt er geen of nauwelijks verschil te zijn in de oordelen van assistenten en opleiders, in de verschillende regio’s en in verschillende typen ziekenhuizen.
Conclusie:
De studie levert veel suggesties op die bruikbaar zijn voor de invulling van het laatste jaar van de studie geneeskunde. Algemene vaardigheden en zelfstandig leren werken scoren hoog. (Westerveld HE, Bos-Onderstal L, Braak EWMT ter, Hendrix HL, Lagaaij MB, Voorn ThB, Cate ThJ ten. Aansluiting van de studie geneeskunde op vervolgopleidingen: een interviewstudie onder arts-assistenten en opleiders van medische specialismen. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs 2004;23(1):15-22.)