Innovatie van morgen in het onderwijs van nu

18 en 10 juni in Online

Wie weleens samenwerkt met een ander, zal dit vast (h)erkennen. Als samenwerken goed gaat – in zorg, onderwijs, onderzoek of ergens anders – kunnen we veel voor elkaar krijgen. Goede zorg vraagt om intensieve samenwerking tussen artsen, verpleegkundigen, paramedici en anderen: inter- en intra-professioneel samenwerken is een cruciale competentie in de steeds complexere zorg. Samenwerken moet je samen leren, tijdens je opleiding en op de werkvloer. Studenten werken binnen hun opleiding samen aan groepsopdrachten, binnen één opleiding maar gelukkig ook steeds vaker met studenten van andere mbo

Wie weleens samenwerkt met een ander, zal dit vast (h)erkennen. Als samenwerken goed gaat – in zorg, onderwijs, onderzoek of ergens anders – kunnen we veel voor elkaar krijgen. Goede zorg vraagt om intensieve samenwerking tussen artsen, verpleegkundigen, paramedici en anderen: inter- en intra-professioneel samenwerken is een cruciale competentie in de steeds complexere zorg. Samenwerken moet je samen leren, tijdens je opleiding en op de werkvloer. Studenten werken binnen hun opleiding samen aan groepsopdrachten, binnen één opleiding maar gelukkig ook steeds vaker met studenten van andere mbo.

Abstracts

Best practices en verbeterpunten van de toepassing van zelf regulatie in het onderwijs in academische vorming in Epicurus zullen worden besproken. Aanbevelingen die op basis van de best practices zijn geformuleerd worden gepresenteerd.

Abductief redeneren: Innovatie, creativiteit en logica in onderzoek naar medisch onderwijs
  • Auteurs E. De Groot, M. Veen,
De taal van cijfers: heldere boodschap?
  • Auteurs F. Koens, H. E. M. Daelmans, I. Enschedé, M. Govaerts, S. Verwer,
Simpele vragen met grote impact? De effecten van oplossingsgerichte en probleemgerichte coachingvragen op affect, cognitie en gedrag van AIOS bij werk-gerelateerde stress
  • Auteurs A.E.M. van Vianen, A.P.J. de Pagter, B. Beersma, J. Koen, L. Solms, M. de Hoog, T. Theeboom,
Concept-based learning in de (bio)medische wetenschappen, nut voor studenten en docenten
  • Auteurs A.H.M.S.M van Kuppevelt, B. Wieringa, C.E.E.M. van der Zee, D.G. Wansink, G.J.C.M. Bosman, J.A.M. Fransen, M.J.W. Adjobo-Hermans, P.H.G.M. Willems, R.E. Brock, W.F. Daamen, W.J.A.J. Hendriks, W.L.L.P. Pluk,
Student meets patient in eigen netwerk: wat levert het op?
  • Auteurs H.A.C. Van Helvoort, M.H. Brouwers, N. Van Laarhoven, P.J. Van Gurp,
Ongemak tijdens patiëntcontactonderwijs in medisch bachelor onderwijs: het patiëntperspectief
  • Auteurs L.M. Ensing, M.H. Brouwers, P.J. Van Gurp,
In Other Words: E-learning parafraseren en citeren voor studenten
  • Auteurs Anne Nipshagen- van Leeuwen,
Interprofessionele feedbackdialoog tussen AIOS en verpleegkundigen: een ontwerponderzoek.
  • Auteurs M. Eurelings, M. F. van der Schaaf, M. Lesterhuis, R. Hoff,
Verpleegkundig redeneren voor medici, een plaatsbepaling van het verpleegkundige body of knowledge ten opzichte van het medisch domein. Een heilig huisje of platgetreden pad?
  • Auteurs D. Van den Hurk, G. Roodbol,
“Zullen we un-muten?” Hoe technologie invloed heeft op participatie; een interactieve filosofische rondetafelsessie over technologie in medisch onderwijs
  • Auteurs M. . Huiskes, M. van Braak, M. Veen, S.P.C. Schaepkens,
Studentenwelzijn onder druk: waar kan het beter?
  • Auteurs I. Verkuijl, M.V.E. Andriessen, N. . Voeten, R.A. de Jong,
Introductie van patiënt perspectief in de bachelor GNK fase middels het ‘zwangerschapsproject’: van extra-curriculair innovatie naar implementatie?
  • Auteurs J.V.D. van Dillen, Y.O. Oosterlaan,
De gesprekstool ‘Positieve Gezondheid’ en de bijdrage aan waardegedreven zorg – het perspectief van AIOS
  • Auteurs A.A.M. Masclee, B.A.B. Essers, C.Y.G. Noben, E.L.J. George, G. Yaron, L.A. Bock, W. N. K. A. van Mook,
Multidisciplinair MDO studentenpoli – bevordering van samenwerking tussen (toekomstig) artsen en (toekomstig) apothekers
  • Auteurs F. van Rosse, J. Versmissen, L.S. Kalfsvel, M. Lafeber, M.B. Mulder,
Naar een duurzaam leereffect met Peer Assisted learning: Utopie of werkelijkheid?
  • Auteurs F.S. Schuit, G.C. Clarebout, J.E. Elen, K.A. Alen, L.V.L. Van Lommel,
Peerfeedback tijdens wetenschappelijk bachelorproject resulteert in actievere deelname, verbeterde formulering onderzoeksvraag en product beschrijving.
  • Auteurs G. Buist, H. Dekker,
Mathematische modellering in de bacheloropleiding: Innovatief onderwijs op het snijvlak van de (bio)medische wetenschappen en de wiskunde
  • Auteurs A Cambi, D.G. Wansink, K.A. Wolf, P Friedl, R Kang,
Omgaan met je supervisor; schoppen of koesteren? Kletspraat of werkbare feedback?
  • Auteurs A. Oudshoorn, H. Van Gent, I.S. Antonescu, L. Bulstra, W. van Blitterswijk,
Veilig studeren #formetoo Op naar een veilige leeromgeving voor coassistenten
  • Auteurs J. Mattijsen, J.A.M.L. Drenth, R.A. de Jong,
Back to the future: Covid19-innovaties in docentprofessionalisering behouden voor de toekomst
  • Auteurs A.D. Diemers, A.I. Levert, J. den Bandt-Bloemzaad, K.R. Timmermans,
bekijk alle abstracts
Banner
Banner
Banner

Toekomstbestendig onderwijs: op naar een duurzame planeet

28 en 29 mei 2026