Innovatie van morgen in het onderwijs van nu

18 en 10 juni in Online

Wie weleens samenwerkt met een ander, zal dit vast (h)erkennen. Als samenwerken goed gaat – in zorg, onderwijs, onderzoek of ergens anders – kunnen we veel voor elkaar krijgen. Goede zorg vraagt om intensieve samenwerking tussen artsen, verpleegkundigen, paramedici en anderen: inter- en intra-professioneel samenwerken is een cruciale competentie in de steeds complexere zorg. Samenwerken moet je samen leren, tijdens je opleiding en op de werkvloer. Studenten werken binnen hun opleiding samen aan groepsopdrachten, binnen één opleiding maar gelukkig ook steeds vaker met studenten van andere mbo

Wie weleens samenwerkt met een ander, zal dit vast (h)erkennen. Als samenwerken goed gaat – in zorg, onderwijs, onderzoek of ergens anders – kunnen we veel voor elkaar krijgen. Goede zorg vraagt om intensieve samenwerking tussen artsen, verpleegkundigen, paramedici en anderen: inter- en intra-professioneel samenwerken is een cruciale competentie in de steeds complexere zorg. Samenwerken moet je samen leren, tijdens je opleiding en op de werkvloer. Studenten werken binnen hun opleiding samen aan groepsopdrachten, binnen één opleiding maar gelukkig ook steeds vaker met studenten van andere mbo.

Abstracts

Best practices en verbeterpunten van de toepassing van zelf regulatie in het onderwijs in academische vorming in Epicurus zullen worden besproken. Aanbevelingen die op basis van de best practices zijn geformuleerd worden gepresenteerd.

Zo geleerd, zo gedaan? Een kwalitatieve, interactieanalyse van de besluitvorming in prenatale consulten
  • Auteurs A. de la Croix, C. Verhoeven, J.M. Kors, L. Martin, S.M. Peerdeman,
Patiëntcontactonderwijs: Welke drempels ervaren studenten en wat helpt om hierover heen te stappen.
  • Auteurs B. Schaars, M.H. Brouwers, P.J. Van Gurp,
Geneeskundestudenten In De Samenleving (GIDS)
  • Auteurs A. Cozar, S.J.A.N. Arnold, T. Pereira Horta,
Opleiden van maatschappelijk verantwoordelijke artsen: faciliterende en belemmerende factoren bij de integratie van social accountability in de opleiding
  • Auteurs J. Suurmond, J.H. Ravesloot, M.J. Oudbier, S.M. Peerdeman, T.B.B. Boerboom,
Hoe goed is jouw meerkeuzevraag? ToetsJeVraag! (online game)
  • Auteurs E.S. Bos, J. Veltman,
Going digital! Audiodagboeken als digitale onderzoeksmethode
  • Auteurs D. Dolmans, M.H. Wijbenga, R.J. Duvivier, W.E. van der Goot,
Zitten we op één lijn? Een fenomenografische studie naar de opvattingen over praktijkleren van betrokkenen bij de verpleegkundeopleiding
  • Auteurs H. E. M. Daelmans, M. Stoffels, R.A. Kusurkar, S. .M. .E. van der Burgt, S.M. Peerdeman, T. Stenfors,
Besluitvorming in de spreekkamer: Doen medisch specialisten wat ze zeggen dat ze doen?
  • Auteurs A.M. Stiggelbout, E.M. Driever, P.L.P. Brand,
Versterken van onderzoeksvaardigheden door creëren van diepere leerervaringen
  • Auteurs J.J. Geerling, K.V. Vrijsen, M.H.W. Van Mil, W.J.A.G. Dictus,
Klinisch redeneren van artsen en verpleegkundigen; een systematische, gelaagde analyse.
  • Auteurs C.J. Vreugdenhil, E. J. F. M. Custers, J.T.P. Dobber, M.E. Reinders, R.A. Kusurkar, S. Somra,
Onbekend en onderbenut? Een mixed methods studie naar de rol van verpleegkundigen in het begeleiden van arts-assistenten op de werkplek
  • Auteurs I. Jansen, M.E.W.M. Silkens, M.J.M.H. Lombarts, R. E. Stalmeijer,
Van ‘assessment of learning’ naar ‘assessment for learning’: Slimmer leren klinisch redeneren met online Script Concordance Test
  • Auteurs E.B.M. van Limbeek, T.M. van Haaren - ten Haken, X. Janssen-Brandt,
Team Based Learning onderwijs na COVID-19: Wat heeft gedwongen online TBL ons geleerd en hoe gebruiken we dat om het TBL-onderwijs te verbeteren? (NVMO werkgroep TBL).
  • Auteurs F. Huijbregts-Verheyden, J. de Vos, J. Mol, L. Roossien,
Opleiden over grenzen: interventies voor het intraprofessioneel opleiden op de werkplek in de medische vervolgopleidingen
  • Auteurs A.A.E.M. van der Velden, E.H.A.J. Coolen, J.M.T. Draaisma, L. Teheux, W. Kuijer-Siebelink,
Te selectief of niet? Een multi-institutionele studie naar het effect van selectie op de diversiteit van studentencohorten van medische opleidingen
  • Auteurs A. Wouters, A.M. Woltman, A.S. Koster, J.H. Ravesloot, K.M. Stegers-Jager, M. Groenier, R.A. van Gestel, S. Fikrat-Wevers, W.W. van den Broek,
De relatie tussen zelfcompassie en professionele voldoening van artsen en de mediërende rol van veerkracht en werk-privé balans
  • Auteurs D.G. Keuken, M.J.M.H. Lombarts, M.P. Debets, R. Bogerd, R.J. Hassink,
Werken aan duurzame inzetbaarheid: belangrijk onderdeel van de professionele ontwikkeling voor AIOS en medisch specialisten.
  • Auteurs K.D.G. van de Kant, M.J. Oomes, S. J. van Luijk,
Best-practices van het patiëntencontact onderwijs in studentperspectief
  • Auteurs M.D.A. Lenderink, M.H. Brouwers,
Op weg naar Welzijn: Narratieven van medische studenten over stress en geluk
  • Auteurs A.J. Terlouw, M.H.J. van de Pol, R.J.M.G. Hameleers,
Wikipedia: Een toevoeging aan medisch onderwijs voor student & patiënt
  • Auteurs T.M.T. Noijons,
bekijk alle abstracts
Banner
Banner
Banner

Toekomstbestendig onderwijs: op naar een duurzame planeet

28 en 29 mei 2026