Innovatie van morgen in het onderwijs van nu

18 en 10 juni in Online

Wie weleens samenwerkt met een ander, zal dit vast (h)erkennen. Als samenwerken goed gaat – in zorg, onderwijs, onderzoek of ergens anders – kunnen we veel voor elkaar krijgen. Goede zorg vraagt om intensieve samenwerking tussen artsen, verpleegkundigen, paramedici en anderen: inter- en intra-professioneel samenwerken is een cruciale competentie in de steeds complexere zorg. Samenwerken moet je samen leren, tijdens je opleiding en op de werkvloer. Studenten werken binnen hun opleiding samen aan groepsopdrachten, binnen één opleiding maar gelukkig ook steeds vaker met studenten van andere mbo

Wie weleens samenwerkt met een ander, zal dit vast (h)erkennen. Als samenwerken goed gaat – in zorg, onderwijs, onderzoek of ergens anders – kunnen we veel voor elkaar krijgen. Goede zorg vraagt om intensieve samenwerking tussen artsen, verpleegkundigen, paramedici en anderen: inter- en intra-professioneel samenwerken is een cruciale competentie in de steeds complexere zorg. Samenwerken moet je samen leren, tijdens je opleiding en op de werkvloer. Studenten werken binnen hun opleiding samen aan groepsopdrachten, binnen één opleiding maar gelukkig ook steeds vaker met studenten van andere mbo.

Abstracts

Best practices en verbeterpunten van de toepassing van zelf regulatie in het onderwijs in academische vorming in Epicurus zullen worden besproken. Aanbevelingen die op basis van de best practices zijn geformuleerd worden gepresenteerd.

Opleiden voor de geneeskunde van de toekomst
  • Auteurs A.E. van Ede, I.J. van Wijk, M.A. Westerhof, M.J.T. Gerhardus,
Community-based leren in het medisch onderwijs
  • Auteurs E. F. van Beeck, J.L. Suurmond, K.N. Lanting, M.C. Seeleman, M.J. Oudbier,
Initiatie van praktijkdeelname tijdens internationale stages fysiotherapie: een audiodagboek studie
  • Auteurs E. W. Driessen, M.H. Wijbenga, P. W. Teunissen, R.J. Duvivier, S.P.J. Ramaekers,
Adaptieve ‘scaffolding’ in een simulatiespel voor de spoedeisende hulp
  • Auteurs J.J.G. Van Merriënboer, M. E. W. Dankbaar, R. Kickert, T.J.E. Faber, W.W. van den Broek,
Werken aan duurzame inzetbaarheid: belangrijk onderdeel van de professionele ontwikkeling voor AIOS en medisch specialisten.
  • Auteurs K.D.G. van de Kant, M.J. Oomes, S. J. van Luijk,
Best-practices van het patiëntencontact onderwijs in studentperspectief
  • Auteurs M.D.A. Lenderink, M.H. Brouwers,
Op weg naar Welzijn: Narratieven van medische studenten over stress en geluk
  • Auteurs A.J. Terlouw, M.H.J. van de Pol, R.J.M.G. Hameleers,
Wikipedia: Een toevoeging aan medisch onderwijs voor student & patiënt
  • Auteurs T.M.T. Noijons,
Een netwerkperspectief op samen werken en leren: bundeling van inzichten uit gezondheidszorg en onderwijs
  • Auteurs D. Vermond, E. De Groot, W.A. de Jong,
INTER-ACTIE: betekenisvolle peer feedback in interprofessioneel leren op de werkplek
  • Auteurs A.N. van Dijk, J. van Oppen, M.A. van Bokhoven,
Selectie voor medische studies heeft geleid tot verminderde diversiteit onder studenten en grotere kansenongelijkheid, maar loting biedt geen oplossing
  • Auteurs A. Wouters, A.S. Koster, E.U. Akwiwu, G. Croiset, J.H. Ravesloot, J.W.R. Twisk, L.M.A. Mulder, R.A. Kusurkar,
Een onderzoek naar de rol van persoonlijke eisen in het welzijn van studenten; een uitbreiding van het Job Demands-Resources model
  • Auteurs M.E.L. Zeijen, N.J.J.M. Mastenbroek,
Inzicht krijgen in de ontwikkeling van generieke vaardigheden in innovatieve cursussen.
  • Auteurs H van Ravenswaaij,
Aanleren van complexe ouderenzorg: een kwalitatieve studie naar leerprocessen
  • Auteurs J.W.M. Muris, K.W.J. Koetsenruijter-Brulot, P. W. Teunissen, W. Veldhuijzen,
De juiste dokter op de juiste plek.
  • Auteurs A.E.M. van Vianen, A.H. Fris, A.P.J. de Pagter, J. Koen, M. de Hoog,
Onderscheid op basis van R.A.S?
  • Auteurs J. Tichelaar, M.J. Bakkum, V.S. Uittenbosch,
Planetary Health in het geneeskunde curriculum als onderdeel van academische vorming
  • Auteurs F. Schuit, I.J. van Wijk, M. Diepeveen, P.N.D. Elders,
Rubrics als feedbackinstrument voor ontwikkeling van docenten
  • Auteurs H. Mulder, J.M.E. van Bruggen, M.H.T. Ritman,
Klinisch redeneren door apothekers: wat houdt het in en hoe doen apothekers dat?
  • Auteurs E.S. Koster, J.F. Mertens, M.L. Bouvy, T. Van Gelder, V.H.M. Deneer,
Engelstalige geneeskundeprogramma’s & internationale carrières – een longitudinale alumnistudie
  • Auteurs E. W. Driessen, E.E. Brouwer, J.M. Frambach, T.R. van Rossum,
bekijk alle abstracts
Banner
Banner
Banner

Toekomstbestendig onderwijs: op naar een duurzame planeet

28 en 29 mei 2026