Zorgt datagedreven werken voor meer kansengelijkheid?

Informatie
Auteurs
S.J.M. Laurijssen
W.J.G. Verest
Organisatie
Saxion Hogescholen
Saxion Hogeschool
Congres
Gelijke kansen in het gezondheids zorgonderwijs - Congres 2024
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

ethiek van datagedreven werken

Doel:

Het bereiken van moresprundentie over het gebruik van AI in het onderwijs

Doelgroep:

Opleiders van medische professionals in het bachelor onderwijs (HBO/WO)

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Het afgelopen jaar stond het onderwijs op zijn kop toen het bedrijf OpenAI ChatGPT lanceerde en studenten en docenten met dit taalmodel hun werk gingen doen. Onderwijsinstellingen in heel Nederland werden gedwongen om nieuw beleid te maken en elkaar ethische vragen te stellen over het gebruik van AI in het onderwijs. Deze ethische vragen bestonden uit: mag dit eigenlijk wel? Leren studenten zo wat wij vinden dat ze moeten leren? En: welke waarden en normen worden geraakt door deze ontwikkelingen? Nog steeds is merkbaar dat datagedreven technologie veel vragen oproept in ons onderwijs. Onderliggend aan deze vragen is een gevoel van ongenoegen waarmee we in deze ronde tafel aan de slag gaan. Dat doen we door middel van een moreel beraad aan de hand van een casus. We gaan het gesprek aan om te kijken wat deze manier van werken bij ons oproept. Zo komen we met elkaar tot een analyse van de belangrijkste argumenten in dit debat en leren we onze eigen professionele normen en waarden beter kennen. Daarnaast zal de vraag gesteld worden hoe deze uitkomsten kunnen bijdragen aan het vergroten van kansengelijkheid in het onderwijs. Doel van deze activiteit is dichter bij moresprundentie komen, dat we met voorbedachte rade, kundig en zorgvuldig onze wil en manier van doen bepalen.

Referenties (max 2.):

Max aantal deelnemers :

15

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee