Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Het inzetten van kunst in de zorg staat de laatste tijd toenemend in de belangstelling. Er is steeds meer erkenning voor de bijdrage van verschillende kunstvormen aan het verbeteren van de (mentale) gezondheid en het welzijn. Op basis van de internationale multidisciplinaire lens van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) wordt het gebruik van kunst om onze (mentale) gezondheid en welzijn te verbeteren gezien als een breed domein en een groeiend interessegebied, waarbij een heterogeen scala aan professionals betrokken is die de kunsten op vele manieren in de gezondheidszorg inzetten, met verschillende doelen en resultaten. Arts in Health (of Arts for Health) is een overkoepelende term die wordt gebruikt om dit domein te beschrijven.
In deze rondetafelsessie gaat het om leren wat de meerwaarde van kunst kan zijn, en ontdekken wat je er mee kan in de opleiding voor de studenten. Op die manier verbreedt het kennis over collega zorgprofessionals, in het bijzonder vaktherapeuten.
Vaktherapeuten hebben immers in dit domein hun plek. De opleiding Vaktherapie leidt al 50 jaar zorgprofessionals op die gebruik maken van beeldend werken, drama, muziek, dans en beweging. Zij werken binnen de zorg aan het bevorderen van sociale verbinding, welzijn of het behandelen van (mentale) gezondheidsproblemen.
In deze rondetafelsessie georganiseerd door de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Zuyd Hogeschool, de Open Universiteit en Vaktherapie Nederland bieden we inzicht in de opleiding en het beroep van vaktherapeuten, de werkgebieden van vaktherapeuten en de groeiende wetenschappelijke basis van therapeutische interventies in de kunsten. Weten waar de praktijken van vaktherapeuten op het continuüm van Arts in Health worden geplaatst, kan helpen bij het identificeren wanneer vaktherapeuten moeten worden gekozen of andere professionals die kunst en gezondheidszorg combineren.
Het inzetten van kunst in gezondheidszorgopleidingen kan zich richten op de verschillende professionele rollen (CanMeds) zoals: vakinhoudelijk handelen, communicatie, samenwerking, kennis en wetenschap, maatschappelijk handelen, organisatie en professionaliteit en kwaliteit.
Doel:
Het doel van deze sessie voor docenten, onderzoekers, gezondheidszorg professionals. Is om op interactieve wijze inzicht te ontwikkelen in de meerwaarde van het inzetten van kunsten bij het opleiden van professionals in de gezondheidszorg en eerste concrete stappen zetten om zelf mee aan de slag te gaan.
Doelgroep:
ocenten, onderzoekers, gezondheidszorg professionals.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Opzet:
(75 min.)
· Welkom, inleiding, creatieve werkvorm (20 min.)
· Creative World café opzet – tafels ingedeeld per CanMeds-rol (40 min.)
· Terugkoppeling (15 min.)
Referenties (max 2.):
Max aantal deelnemers :
50