Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Het stimuleren van zelfsturend leren is noodzakelijk om op te leiden tot autonome professionals die in hun vak blijven leren. In het opleiden is er een spanningsveld tussen het stimuleren van eigen sturing en de formele kaders die vragen om een minimaal competentie niveau in het begeleiden. Vragen die centraal staan in deze workshop, zijn: ‘In hoeverre geef je de lerende autonomie in het leren?’, ‘Hoe beoordeel je de mate van zelfsturing?’, en ‘Hoe stuur je zelfsturing bij?’. In de workshop willen we zowel input krijgen als kennis en ervaringen delen: op interactieve wijze halen we ‘best practices’ en dilemma’s uit de onderwijspraktijk naar boven en willen we onze training interventies delen, ontwikkeld voor docenten die zelfsturend leren begeleiden binnen de huisartsopleiding, door ze in te zetten als didactische werkvorm in deze workshop.
Doel:
– Inzicht en handvatten krijgen in het begeleiden van zelfsturend leren
– Ervaren hoe het eigen zelfsturend leren eruitziet: welke stijl heb ikzelf?
– Leren herkennen van aspecten van zelfsturend leren bij studenten in gedragspatronen
Doelgroep:
Docenten, opleiders, onderwijs coördinatoren
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Tijdens de workshop ligt de focus op het begeleiden van zelfsturend leren door het delen van een trainingsinterventie ontwikkeld voor docenten. Naast het delen van theoretische achtergronden en een visie op zelfsturend leren wordt aan deelnemers gevraagd om hun ervaringen in het begeleiden van leren en hun leerwensen te bespreken tijdens intervisie in drie subgroepen om de workshop zelfsturend te maken. Als ondersteuning in het begeleiden willen we een tool met vragen aanreiken om zelfsturend leren te agenderen, zichtbaar te maken en om feedback te geven, en ermee te oefenen tijdens de workshop. De workshop wordt afgerond met een reflectie op de gewenste balans tussen begeleiden en beoordelen van zelfsturend leren.
Referenties (max 2.):
Sandars J, Cleary TJ. Self-regulation theory: applications to medical education: AMEE Guide No. 58. Med Teach. 2011; 33(11):875-86 https://10.3109/0142159X.2011.595434
Max aantal deelnemers :
30