Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
In COVID tijd werd het belang van de inzet van verpleegkundigen bekrachtigd. De acute zorg had onmiddellijk verpleegkundigen nodig die konden worden ingezet op verschillende verpleegafdelingen binnen het ziekenhuis. Verpleegkundigen uit andere sectoren binnen de gezondheidszorg solliciteerden. Ondanks de specifieke kennis en expertise die deze verpleegkundigen uit andere velden met zich mee brengen, voelen verpleegkundigen zich toch vaak onbekend met de dynamiek van de ziekenhuiszorg. In deze dynamiek kunnen patiënten snel signalen vertonen van achteruitgang. Trainingen gericht op interdisciplinair communiceren, redeneren en handelen kunnen ondersteuning bieden om snel overzicht te creëren bij vitaal bedreigde patiënten in het ziekenhuis en adequaat te handelen (1, 2).
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Om nieuwe verpleegkundigen een warm welkom te bieden en daarmee bij te dragen aan een duurzame inzetbaarheid, is een inwerkprogramma ontwikkeld dat hen voorbereid op het werken op een verpleegafdeling in Noordwest. Nieuw aangetrokken verpleegkundigen krijgen vier maanden om te wennen aan de nieuwe afdeling. Zij ontvangen daarnaast in de eerste weken een onderwijsaanbod dat gericht is op het aanleren van redeneer vaardigheden als SBARR, ABCDE-methodiek en Proactive Nursing om sneller de klinische- en fysiologische achtergrond te herkennen van de patiënt die achteruitgaat gedurende de opname. Daarnaast worden de meest voorkomende verpleegtechnische handelingen aangeboden.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Vanaf juni 2021-heden heeft de serie trainingen 23x plaatsgevonden
In totaal zijn er zijn 154 nieuwe verpleegkundigen getraind
De training wordt gemiddeld met een 8,5 beoordeeld
De training wordt positief ervaren door verpleegkundigen, zij geven aan zich zekerder te voelen na onderwijsmomenten en langere gemarkeerde inwerkperiode
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Diversiteit: verschil in ervaring/ niveau kan een didactische uitdaging zijn, het vraagt differentiatie in de onderwijsmomenten van de docent
Verpleegkundigen uit andere gezondheidssectoren nemen waardevolle bagage mee , we leren van elkaar
Transfer nog meer in de praktijk laten plaatsvinden, expliciet (blijven) oefenen in praktijk van systematische redeneerhulpen en handelingsmethodiek
Naast het bieden van onderwijs en hun voorbereiden op het werken als verpleegkundigen in het ziekenhuis ook het warme welkom voortzetten in het ziekenhuis
Referenties (max. 2):
1 De Meester K, Verspuy M, Monsieurs KG, Van Bogaert P. SBAR improves nurse-physician
communication and reduces unexpected death: a pre and post intervention study. Resuscitation. 2013
Sep;84(9):1192-6. doi: 10.1016/j.resuscitation.2013.03.016. Epub 2013 Mar 26. PMID: 23537699.
2 Smith D, Bowden T. Using the ABCDE approach to assess the deteriorating patient.
Nurs Stand. 2017 Nov 29;32(14):51-63. doi: 10.7748/ns.2017.e11030. PMID: 29185642.