Verpleegkundig redeneren voor medici, een plaatsbepaling van het verpleegkundige body of knowledge ten opzichte van het medisch domein. Een heilig huisje of platgetreden pad?

Informatie
Auteurs
D. Van den Hurk
G.J.M. Roodbol
Organisatie
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Congres
Heilige huisjes - Congres 2020
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Zoals medici klinisch redeneren, zo beredeneren verpleegkundigen wat voor de patiënt het gevolg is van de gezondheidsproblematiek voor het dagelijks functioneren. De geneeskunde legt haar focus op de pathofysiologie en denkt reductionistisch. De verpleegkundige denkt vanuit het holistisch perspectief. Zoals het eruit ziet zijn deze twee kerndisciplines complementair aan elkaar. Maar deze grenzen zijn niet zo scherp. Verpleegkundigen overschrijden de grens met de geneeskunde. Omgekeerd zijn het medici die inmiddels overtuigd van een holistisch mensbeeld. Is dit een gewenste ontwikkeling of moet iedere discipline zich bij haar leest houden?

In deze workshop heeft de deelnemer de mogelijkheid om zich in het klinisch redeneren te oriënteren op het verpleegkundig terrein. Kun je als dokter redeneren in het verpleegkundig domein en hoe redeneren verpleegkundigen als zij zich in het medisch domein begeven? Na uitleg aan de hand van de clinical reasoning cycle en specifieke verpleegkundige redeneertools, krijgt u enkele casussen voorgelegd.

Doel:

Deelnemers hebben;

inzicht in de overeenkomsten en de verschillen in het klinisch redeneren tussen de medische en verpleegkundige discipline.

ervaren hoe het is om met een verpleegkundig referentiekader patientproblemen te definieren en krijgen zodoende meer inzicht in het verband tussen de medische en verpleegkundige ‘body’s of knowledge’.

Doelgroep:

Artsen en arts-opleiders die studenten MANP opleiden. Studenten geneeskunde.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

15 min: Inleiding in het verpleegkundig domein en het verpleegkundig redeneren.

Activiteit:

Uitleg van het verpleegkundig redeneren

Opbrengst:

Basiskennis verpleegkundig redeneren voor medici.

10 min:

Korte discussie

Activiteit:

Deelnemers reflecteren op hun beeld over beide disciplines

Opbrengst:

Definitie of sprake is van een ‘heilig huisje’ en de betekenis daarvan voor samenwerking.

25 min:

Casusanalyse

Activiteit:

Subgroepen krijgen een casus met de opdracht om een medische en een verpleegkundige diagnose te beredeneren

Opbrengst:

Er zijn over een casus een medische differentiaaldiagnose en een verpleegkundige differentiaaldiagnose

15 min:

Vergelijk resultaten van diverse casussen

Activiteit:

Resultaten worden door deelnemers aan elkaar gepresenteerd en geanalyseerd waar het onderscheid ligt in de beredenering/ perspectief

Opbrengst:

Vergroot bewustzijn van meerdere perspectieven op gezondheidsproblemen en de consequenties voor behandeling.

10 min:

Discussie

Activiteit:

Is er sprake van overlap of juist niet? Wat is gewenst?

Opbrengst:

Plaatsbepaling van interdisciplinaire samenwerking van medici en verpleegkundigen.

Referenties:

Levett-Jones, T., (2013) Clinical reasoning, learning to think like a nurse. Pearson, Melbourne, Autralia

Gordon, M., (1995) Verpleegkundige diagnosiek:

proces en toepassing. Lemma, Utrecht.
Rutten, G.E.H.M. (2018) Het geneeskundig proces. BSL, Houten.
Herdman, T.H., Kamitsuru, S. NANDA International verpleegkundige diagnoses en classificaties 2018-2020. BSL Houten.
Schuurmans, M., Lambregts, J., Grotendorst, A., Projectgroep V&V 2020 (2012). Beroepsprofiel verpleegkundige. V&V 2020 Utrecht.

Max aantal deelnemers :

28

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee