Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Probleemgestuurd onderwijs is een bekende onderwijsmethode binnen het medisch onderwijs, waarvoor vooral op tekst gebaseerde casuïstiek gebruik wordt. Hoewel bespreken van casuïstiek een effectieve manier is om biomedische begrippen te leren, geven ze echter niet altijd een realistisch en holistisch beeld van de patiënt en hun ervaring. Video’s zouden hiervoor een alternatief hulpmiddel kunnen zijn. Het vroeg beginnen met patiëntcontact in het onderwijs is een uitdagende taak bij een groot (300+) cohort. Het gebruiken van video’s is een tussenstap om studenten vroeg te laten kennismaken met het patiëntperspectief van geneesmiddelgebruik. Het doel van het project is om de verhalenbibliotheek van medicatiegebruik in te zetten in farmacologieonderwijs.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Met behulp van de essentiële lijst van aandoeningen wordt een aantal patiënten geselecteerd en geïnterviewd in hun thuissituatie. Ze worden geïnterviewd over hun ervaring met geneesmiddelen en de impact hiervan op het dagelijkse leven. Het doel van het onderwijs is dat de docent na het vertonen van de video met de studenten in discussie gaat. De discussie en vragen die volgen, helpen de studenten de gevolgen en geschiktheid van een bepaalde therapie voor een individu te begrijpen. Een pilot met deze onderwijsvorm is uitgevoerd in het studiejaar 2021-2022 en in het nieuwe studiejaar wordt de verhalenbibliotheek vergroot en gediversifieerd.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Uit cursusevaluaties in de pilotfase blijkt dat het onderwijs wordt gewaardeerd door studenten. Er zijn echter geen specifieke vragen gesteld over hoe studenten inzetten van patiëntvideo’s in het onderwijs ervaren. Dit is een aandachtspunt voor het komende jaar. Volgens ons heeft het gebruik van video’s in het medisch onderwijs meerdere voordelen. Door patiëntvideo’s in te zetten in het onderwijs, leren studenten hoe de patiënt als partner meegenomen kan worden in het beslisproces over geneesmiddelenkeuzes. Onderwijskundig gezien, is inzetten van video’s een actieve en interactieve vorm van leren, door de discussies die er volgen. Vanuit het patiëntperspectief, wordt de betrokkenheid van patiënten in de bacheloropleiding bevorderd door dit initiatief. Ten slotte, kunnen deze video’s, naast farmacologieonderwijs ook ingezet worden bij andere vakken of opleidingen.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Het kan tijdrovend zijn om patiënten te vinden die hun verhalen willen delen en die zich willen laten filmen. Daarnaast moet de docent goed in staat zijn om de discussie te leiden. De huidige patiëntengroep was relatief hoogopgeleid en met een blanke achtergrond. Daarom moet er rekening gehouden worden met de diversiteit van de patiënten die meedoen aan deze opnames om een representatief beeld van de bevolking te geven. De ervaringen van het breder inzetten van video’s in het nieuwe academische jaar wordt gedeeld tijdens het congres.