Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Interne kwaliteitszorg is een van de pijlers van iedere onderwijsorganisatie en heeft tot doel de kwaliteit van onderwijs doorlopend te monitoren en verbeteren. Alhoewel de noodzaak door alle betrokkenen onderschreven wordt, wordt kwaliteitszorg van onderwijs vaak ervaren als een ‘afreken en afvink-cultuur’ om te demonstreren dat een opleiding ‘controle heeft’ over onderwijskwaliteit en -processen.
Om interne kwaliteitszorg naar een hoger plan te tillen en een kwaliteitscultuur te creëren waarbij continue onderwijsverbetering centraal staat, is een multi-dimensionele en theorie-gestuurde (uitgaande van de onderwijsprincipes waarop een curriculum gestaafd is) van aanpak nodig.
Doel:
Tijdens deze Ronde Tafel Sessie willen we ervaringen uitwisselen met docenten, studenten, onderwijskundigen, onderzoekers en beleidsmedewerkers die zoeken naar een manier om hun systeem van kwaliteitszorg te laten vonken. Sinds anderhalf jaar heeft taakgroep programma-evaluatie van de Universiteit Maastricht een nieuw systeem voor programma-evaluatie geïmplementeerd gericht op het stimuleren van een kwaliteitscultuur: een combinatie van een cultuur (psychologisch aspect) met gedeelde waarden, beliefs, verwachtingen en toewijding tot kwaliteit, en structuur (management aspect) met gedefinieerde processen die kwaliteit verbeteren (EUA, 2006, p.10). Graag delen wij onze ervaringen en bevindingen en leren we van de ervaringen van anderen.
Doelgroep:
Docenten, studenten, onderwijskundigen, onderzoekers en beleidsmedewerkers die zoeken naar een manier om hun systeem van kwaliteitszorg te laten vonken
Opzet: activiteiten en opbrengst:
We starten de sessie met een kennismaking en inventariseren de leerdoelen/vragen van de aanwezigen rondom het stimuleren van een kwaliteitscultuur die aanzet tot continu verbeteren van onderwijs (10min).
We geven een toelichting op de aanpak van de taakgroep programma-evaluatie gericht op het stimuleren van een kwaliteitscultuur en continue kwaliteitsverbetering (20min).
In discussie met het publiek wisselen we ervaringen uit met betrekking tot (35min)
gebruik van leerprincipes en onderwijsmodellen als uitgangspunt om kwaliteitszorg(instrumenten) vorm te geven
dialoog met stakeholders (zoals onderwijs coördinatoren, studenten, docenten, etc) – do’s and don’ts
We eindigen de sessie met een samenvatting van de gezamenlijk gegenereerde praktische tips om kwaliteitszorg van onderwijs te laten vonken (10min).
Referenties:
European University Association (EUA) (2006) Quality Culture in European Universities: a bottom-up approach (Brussels, EUA).