Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Klinisch redeneren is een complex proces waarbij kennis gecombineerd wordt met klinische ervaring en de context van de cliënt. Script Concordance Test (SCT) is een instrument, gebaseerd op de theorie van ziektescripts, dat ingezet wordt om klinisch redeneren te oefenen in situaties van relatieve onzekerheid. Bij SCT worden beroepsspecifieke casussen eerst beantwoord door een panel van professionals uit de praktijk. Binnen SCT is ruimte voor verschillende opvattingen over de voorgestelde diagnose of het beleid. Studenten krijgen inzicht in hoeverre hun antwoord overeenkomt met dat van experts.
De afgelopen 3 jaar experimenteerde de Academie Verloskunde Maastricht (AVM) met de SCT als formatieve onderwijsvorm. Na de eerste goede ervaringen, was er volgens ons verbetering mogelijk in de ontwikkeling en het aanbieden van de SCT.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
In het kader van een Comeniusbeurs (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek) startte de AVM in 2019-2020 met een project om een digitale SCT-applicatie binnen de opensource omgeving Moodle te ontwikkelen. Met deze applicatie kunnen studenten individueel en plaats- en tijdsonafhankelijk oefenen. Studenten krijgen gepersonaliseerde en geautomatiseerde feedback op basis van de argumenten van een expertpanel. Tijdens plenaire onderwijssessies worden de resultaten gebruikt om het proces van klinisch redeneren te bespreken en te verdiepen. SCT wordt hiermee ingezet als ‘assessment for learning’ en niet als ‘assessment of learning’. De SCT-items zijn in co-creatie ontwikkeld met studenten. Waar mogelijk is beeld- en videomateriaal gebruikt om de authenticiteit van de casus te verhogen.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
De SCT-applicatie is ontwikkeld en naar tevredenheid getest. Het gezamenlijk met studenten vormgeven van de innovatie leverde meer op dan verwacht. Studenten hebben goed in beeld waar zij tegenaan lopen bij het klinisch redeneren in de praktijk. Naast de ervaring van het meewerken aan een innovatief project, ervaarden de studenten de sessies ook als extra onderwijsmoment: samen discussiëren over relevante casuïstiek. Het verzamelen van ondersteunend beeld- en videomateriaal bleek lastiger. Het acute karakter van veel casuïstiek in combinatie met kwetsbare momenten, zoals een bevalling, draagt daaraan bij. Het valideren van de SCT-items bij professionals in het werkveld en de implementatie in het onderwijs staan in verband met de huidige Covid-19 maatregelen gepland voor de periode juni-oktober 2020. In november 2020 presenteren wij de eerste resultaten van dit SCT-project.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Studenten betrekken bij ontwikkeling van onderwijs draagt bij aan een krachtige leerervaring en het onderwijs sluit beter aan bij de behoeften van studenten.
Door de innovatie is er meer ruimte voor verdieping in het proces van klinisch redeneren: assessment for learning.
De SCT-applicatie is ontwikkeld binnen een opensource omgeving; dit biedt mogelijkheden voor andere opleidingen.