Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Het boek Applied Philosophy in Health Professions Education1 en de serie en het boek Philosophy in Medical Education in Teaching & Learning in Medicine2 laten zien dat filosofie voor medisch onderwijs noodzakelijk, waardevol en praktisch is. Onderwijs en filosofie zijn onlosmakelijk verbonden. Filosofie kan ons bijvoorbeeld helpen om studenten tot “evidence based practitioners” in plaats van “evidence users” op te leiden door ze bekend te maken met de basisprincipes van epistemologie; om kritisch na te denken over de doelen van onderwijs, en door op een zinvolle manier om te gaan met concepten als “zorg”, “reflectie” en “identiteit”; en om te zorgen dat medisch onderwijs verbonden blijft met maatschappelijke ontwikkelingen.
In deze rondetafelsessie gaan Nederlandse auteurs van beide initiatieven in gesprek met deelnemers en elkaar over de verschillende rollen die filosofie kan spelen in medisch onderwijs. We nodigen u uit uw ervaringen te delen en uw vragen te stellen.
Doel:
Ons doel is dat deelnemers aan het eind van de sessie helder hebben waarom filosofie onmisbaar is voor medisch onderwijs en geïnspireerd zijn met praktijkvoorbeelden van hoe men filosofie in onderwijs kan verwerken.
Doelgroep:
alle NVMO-deelnemers
Opzet: activiteiten en opbrengst:
De rondetafelsessie is opgedeeld in drie thema’s: Waarom? Wat? En Hoe? We gaan over elk thema met elkaar in gesprek:
Waarom filosofie? Wat is de noodzaak en de meerwaarde van filosofie in medisch onderwijs?
Wat van filosofie? Welke filosofische stromingen en deelgebieden zijn zinvol voor medisch onderwijs?
Hoe filosofie? Hoe integreert men filosofie in medisch onderwijs op een manier die zowel praktisch is als recht doet aan het filosofische karakter?
De opbrengst van de rondetafelsessie hangt af van de inzet, professionele rol en context van de deelnemer.
.
Referenties (max 2.):
1.Brown M., Veen M., Finn G. (Eds.) Applied Philosophy for Health Professions Education: A journey towards mutual understanding. Springer: 2022 https://link.springer.com/book/10.1007/978-981-19-1512-3
2.Veen M., Cianciolo A. Helping a Field See Itself: Envisioning a philosophy of medical education. Taylor & Francis: in press
Max aantal deelnemers :
Geen maximum