Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Het laatste anderhalf jaar stond in het hoger onderwijs in het teken van diverse COVID-19 beperkingen. Het reguliere face-to-face onderwijs werd vervangen door onderwijs op afstand of moest in sommige gevallen zelfs worden geannuleerd. Vooral in de eerste maanden verliep het omzetten met vallen en opstaan, zowel voor de docenten als voor de studenten, maar daarna ontstond een redelijk stabiele online leerpraktijk. Nu de beperkingen (hopelijk) grotendeels zijn opgeheven, wordt er weer nagedacht over onderwijs in het post-COVID-tijdperk en maken de opleidingen de balans op. Een aantal van de online noodoplossingen is duidelijk niet van toegevoegde waarde en zal naar verwachting snel weer ingeruild worden voor face-to-face activiteiten. Echter, er zijn ook een aantal oplossingen die in de praktijk zo goed blijken te werken dat docenten en studenten deze zouden willen behouden, op zichzelf staand of in combinatie met fysiek onderwijs op de campus.
Doel:
In deze sessie gaan enkele leden van de NVMO-werkgroep Digitaal Leren en Innoveren in gesprek met de aanwezigen om samen te bepalen welke positieve ervaringen met online onderwijs uit de afgelopen anderhalf jaar we mee zouden willen nemen naar het post-COVID-tijdperk. Welke activiteiten zijn dit precies en wat zijn de consequenties van en de noodzakelijke randvoorwaarden voor het behouden ervan?
Doelgroep:
Docenten en studenten met ervaring in het onderwijs tijdens de COVID-19 periode.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Na een korte introductie over het onderwerp gaan de aanwezigen met elkaar in discussie om voorbeelden te verzamelen van ‘noodoplossingen’ die behouden zouden mogen blijven in de onderwijspraktijk. Deze discussie zal deels plenair en deels in deelgroepen plaatsvinden. We gaan in de sessie vooral ook de meningen beluisteren van docenten en studenten, omdat er mogelijk verschillende inzichten bestaan over wat succesvol was en wat niet. Aan het einde van de sessie zullen de belangrijkste bevindingen worden samengevat in een overzicht van online onderwijsvormen die we graag willen behouden voor het onderwijs van morgen.
Referenties:
–
Max aantal deelnemers :
40