Threshold concepts en liminal spaces in het levenslang interprofessioneel leren continuum.

Informatie
Auteurs
E.D.G. De Groot
G. Cantaert
M.V. Versluis
P. Pype
Organisatie
UMC Groningen
UMC Utrecht
Universiteit Gent
Congres
Zorgverleners voor de wereld van morgen - Congres 2025
Context / probleemstelling of aanleiding

Spreker 1: Inleiding in de concepten.

Threshold concepts en liminal spaces zijn belangrijke onderwijskundige concepten. In deze introductie worden ze toegelicht en de mogelijke adaptatie naar interprofessioneel onderwijs wordt besproken.

Spreker 2: Telling stories over threshold concepts in IPE

In deze bijdrage worden verhalen verteld over waar threshold concepts in het interprofessioneel onderwijs herkend kunnen worden. Dit kan zowel in de kliniek, in het postgraduate onderwijs, in het pregraduate onderwijs. De link wordt gelegd naar het onderzoek dat hiernaar gebeurt.

Spreker 3: Werkplekleren als doorlopende ontgroening?

Liminaliteit is belangrijk om voorbereid te zijn op een leven lang leren. De moderne werkplek, ook in het medisch domein, vraagt om doorlopend expansief leren (in samenwerking leren te ontwikkelen “wat er nog niet is”). Ontwikkelingen in het begrip ‘liminality’ kunnen daarbij een bron van inspiratie zijn. Ooit ging liminaliteit over tijdelijke overgangen in het leven, waarbij superieuren bepaalden aan welke rituele verplichtingen je moet voldoen om in de volgende stabiele fase te komen (denk aan ontgroening). Nu vragen onstabiele, ambigue werk omstandigheden om medewerkers die zelflerend zijn en die -samen met anderen- omgaan met veranderend werk. Als die anderen van hen verschillen, in een interprofessionele werkomgeving, dan biedt dat kansen om te leren. En nee, al is het geen doorlopende ontgroening, je moet zelf het ongemak opzoeken.

Als concrete voorbeelden worden stellingen ingebracht over loopbaanbeleid in de academie en over dual-role professionals, waar bijvoorbeeld clinician teachers of clinician scientist tussen twee werelden blijven laveren.

Spreker 4: Tussen Onzekerheid en Zelfvertrouwen: Liminal Space en Identiteitsvorming bij Startende Zorgprofessionals

De overgang van student naar startende zorgprofessional weerspiegelt een liminale ruimte, gekenmerkt door ambiguïteit, desoriëntatie en onzekerheid. Deze transitie is bijzonder uitdagend binnen interprofessionele contexten, waar starters hun discipline-specifieke professionele identiteit moeten integreren in een bredere interprofessionele samenwerking. In dit opzicht kan interprofessionele identiteit (IPI) worden beschouwd als een proces dat verschillende threshold concepts omvat en een transformatie vereist in de manier waarop studenten en startende professionals hun rol binnen het zorgteam begrijpen en zich intrinsiek gemotiveerd voelen om interprofessioneel samen te werken. Deze presentatie belicht de onderwijs-, onderzoeks- en beleidsmatige implicaties die essentieel zijn om startende zorgprofessionals te ondersteunen bij het navigeren van deze liminale ruimte, met als doel hun veerkracht, teamcohesie en professioneel zelfvertrouwen te versterken.

De implicaties die aan bod zullen komen zijn IPE initiatieven in het undergraduate curriculum en het belang van reflectie. Om de gap te overbruggen in de transitie zijn bij startende zorgprofessionals beleidsinitiatieven essentieel, zoals een onboardingprogramma (interprofessioneel?) dat gekenmerkt wordt door intervisie, reflectie, peer support, mentorship dat gericht is op threshold concepts zoals integratie in het team en zelfvertrouwen tot IPS.

Onderdeel 5: Panel Debat tussen het publiek en de sprekers.

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee