Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
In onderwijsonderzoek maken we gebruik van theorieen of modellen om onderzoeksvragen te formuleren en beter inzicht te krijgen in waarom een bepaalde aanpak werkt in een bepaalde context. Theorieen zijn manieren van kijken naar complexe vraagstukken in het onderwijs. We gebruiken ze in ons werk maar vaak blijven ze impliciet. Voor het onderzoek is het belangrijk om de theorie te expliciteren. Maar hoe doe je dat en hoe vind je een theorie? Start je vanuit een praktisch probleem? Start je met lezen van de literatuur en ga je daarbij op zoek naar de theorie of modellen die eerder gebruikt zijn? En wat is eigenlijk de relatie tussen de theorie, de onderzoeksvraag en de onderzoeksmethode?
Doel:
Inzicht verkrijgen in het belang van theorieen en modellen, de relatie tussen theorie, onderzoeksvraag en methode en het formuleren van een goede onderzoeksvraag.
Doelgroep:
Deze workshop is bedoeld voor (jonge) onderzoekers en mensen uit de praktijk die interesse hebben in het onderzoek van onderwijs.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
De opzet is als volgt:
Deelnemers wordt gevraagd waar ze aan denken bij theorie en welke uitdagingen ze ervaren. Vervolgens wordt tijdens de plenaire introductie het belang van theorie uitgelegd en de relatie tussen onderzoeksvraag, theorie en methode. Ook worden enkele concrete voorbeelden gegeven door de moderatoren (20 min).
Groepswerk. De deelnemers, formuleren een probleem, een onderzoeksvraag en bedenken welke theorie of model daar mogelijk bij past (30 min)
Plenaire nabespreking:
De moderatoren vragen welk groepje een probleem, een onderzoeksvraag en mogelijke theorie wil presenteren en welke vragen er zijn gerezen tijdens het groepswerk; de moderatoren en deelnemers geven feedback (20 min)
Afsluiting:
De moderatoren vragen de deelnemers een lesson learnt te delen, blikken terug op de uitdagingen die bij de start genoemd zijn, om te checken of die aan de orde zijn geweest en sluiten af (5 min)
Referenties (max 2.):
Bordage, G. (2009). Conceptual frameworks to illuminate and magnify. Medical Education, 43(4), 312-319.
Mann, K. V. (2011). Theoretical perspectives in medical education:
past experience and future possibilities. Medical Education, 45(1), 60-68.
Max aantal deelnemers :
24