Student-Evaluaties: Schrappen? Hervormen? Wat is de weg voorwaarts?

Informatie
Auteurs
C. Sehlbach
D. H. J. M. Dolmans
G. Tisza
R. E. Stalmeijer
Organisatie
Universiteit Maastricht
Congres
Zorgverleners voor de wereld van morgen - Congres 2025
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Studentevaluaties in het hoger onderwijs blijven veel emoties en heftige discussies oproepen. Veel mensen hebben een mening over het nut en vragen zich zelfs af of het noodzakelijk is om ermee door te gaan.

Doel:

Het doel van deze rondetafelsessie is om de rol van studentevaluaties in het hoger onderwijs vanuit verschillende perspectieven te belichten en samen na te denken over constructieve manieren waarop studentevaluaties in het Hoger Onderwijs nuttig ingezet kunnen worden.

Doelgroep:

De sessie is gericht op onderwijskundigen, onderwijspsychologen, beleidsmakers, docenten en studenten uit het hoger onderwijs die geïnteresseerd zijn in de toekomst van studentevaluaties.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

De rondetafelsessie bestaat uit drie onderdelen, waarbij zowel discussie als het delen van ervaringen centraal staan. De sessie begint met een inleidende presentatie over de huidige stand van zaken omtrent studentevaluaties, inclusief recente kritiek en de verschillende manieren waarop deze evaluaties momenteel worden gebruikt. Vervolgens worden de volgende thema’s besproken:

Van evaluatie naar verbetering kwaliteitscultuur:

Wat is de plaats van studentevaluaties binnen het bredere kwaliteitszorgsysteem? Hoe bepalen we wat kwaliteit van onderwijs is? Hoe kunnen we een cultuur ontwikkelen waarin continue verbetering van onderwijs centraal staat? En hoe kunnen naast studentevaluaties andere bronnen en stakeholders hierbij betrokken worden? We bespreken hoe instellingen omgaan met studentevaluaties en kwaliteitszorg en welke uitdagingen daarbij naar voren komen. De nadruk ligt op het delen van ervaringen en het verkennen van mogelijke oplossingen voor veelvoorkomende moeilijkheden.

Omgaan met emoties rondom evaluaties:

Hoe kunnen we de vaak heftige emoties die bij evaluaties spelen – zowel van studenten als docenten – beter begrijpen en aanpakken? Wat kunnen van elkaar leren met betrekking tot een constructieve aanpak.

Verhogen van de betrokkenheid van studenten:

Hoe kunnen we studenten motiveren om deel te (blijven) nemen aan evaluaties? Hierbij worden praktische oplossingen besproken, zoals duidelijke communicatie over het belang van evaluaties, het vereenvoudigen van invulprocessen en het koppelen van evaluaties aan zichtbare verbeteringen voor studenten. Naast evaluaties, worden andere middelen besproken, zoals regelmatige feedbacksessies, deelname aan onderwijscommissies en meer informele inputmomenten gedurende het semester.

De uiteindelijke opbrengst van de sessie is elkaar inspireren met voorbeelden van good practices voor het gebruik van studentevaluaties, het vergroten van de betrokkenheid van studenten en het versterken van een kwaliteitsgerichte onderwijsomgeving en cultuur.

Referenties (max 2.):

Max aantal deelnemers :

40

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee