Context / probleemstelling of aanleiding
Tijdens hun opleiding ontwikkelen studenten niet alleen vakinhoudelijke kennis en vaardigheden, maar ook een visie op hun toekomstige rol in de zorg.
Deze visie wordt mede gevormd door de zorgprofessionals die hen begeleiden. Dit zijn vaak rolmodellen voor studenten, aangezien zij al bereikt hebben wat veel studenten nastreven: het succesvol uitoefenen van een beroep in de zorg.
Studenten spiegelen zich aan de vaardigheden en eigenschappen van zorgprofessionals. Omdat deze professionals vooral hun kennis en kunde laten zien, krijgen studenten vaak voornamelijk de sterke aspecten van deze rolmodellen te zien. Dat achter deze kennis en kunde een weg met vallen en opstaan schuilgaat en dat ook ervaren zorgverleners soms twijfels en kennishiaten hebben, blijft vaak onderbelicht.1 Het is in onze huidige maatschappij gebruikelijk om weinig kwetsbaarheid te tonen en de nadruk te leggen op succes. Door het delen van onzekerheden en twijfels zien studenten dat ook ervaren professionals blijven leren en dat fouten maken een onderdeel is van het leerproces. Dit kan studenten helpen om beter om te gaan met hun eigen onzekerheden en verwachtingen.
Daarnaast is het belangrijk dat zorgprofessionals een realistisch beeld schetsen van het werk in de zorg, omdat het zorglandschap continu blijft veranderen. Dit is extra belangrijk omdat veel studenten zorgen hebben over hun toekomst in de sector. Deze zorgen gaan bijvoorbeeld over hun werk-privébalans of carrièreperspectieven.2 Ook merken diverse studies een afname in het aantal aanmeldingen.
Jonge zorgprofessionals zijn op al deze aspecten essentiële rolmodellen voor studenten. Juist omdat zij nog dicht bij de leefwereld van de studenten staan en hun houding en visie op het zorgvak vaak beter aansluit bij de wereldvisie van de studenten. Helaas beseffen pas afgestudeerde zorgprofessionals zich vaak niet hoe groot hun invloed is, omdat zij nog veel bezig zijn met hun eigen ontwikkeling. Daarom is het belangrijk om jonge zorgverleners bewust te maken van hun rol, zodat zij actief kunnen bijdragen aan de groei en ontwikkeling van toekomstige zorgprofessionals.
Tijdens deze fringe zullen we een minimusical opvoeren rondom onze eigen versie van het lied “Populair” uit de musical Wicked. We zullen hiermee studenten en rolmodellen een spiegel voorhouden wat kansen en valkuilen zijn voor startende en meer ervaren professionals in hun rolmodelfunctie om studenten zich zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen.
Referenties
Berkhout JJ, Teunissen PW. Een rolmodel voor het leren. https://www.ntvg.nl/artikelen/een-rolmodel-voor-het-leren.
Kneepkens E. Kwart geneeskundestudenten piekert vaak over loopbaan als arts. https://www.medischcontact.nl/actueel/laatste-nieuws/nieuwsartikel/kwart-geneeskundestudenten-piekert-vaak-over-loopbaan-als-arts.