Samenwerken in zorgen & borgen bij programmatisch toetsen … en daar waar het schuurt

Informatie
Auteurs
A.M.T. Vink
C.E.C. Bras
C.E.G. Albicher
E.J.M. Weersink
M. Maas
Organisatie
Amsterdam UMC
Congres
Zorgverleners voor de wereld van morgen - Congres 2025
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Opleidingen die overgaan naar programmatisch toetsen krijgen bij de implementatie te maken met een paradigmashift en verandering van de zorgende en borgende rollen.

Wie is waarvoor verantwoordelijk en hoe ga je met elkaar op zoek naar de nieuwe invulling van zorgen en borgen? Het management van de opleiding, leden van de besliscommissie en leden van de examencommissie spelen verschillende rollen en hebben andere taken in het toetsprogramma. Waar zit overlap en waar kunnen fricties ontstaan vanuit taakopvattingen en verantwoordelijkheden?

Een gezamenlijke verkenning van het onbekende grijze gebied, draagt bij aan een soepelere overgang naar de nieuwe invulling van zorgen en borgen binnen opleidingen die overstappen op programmatisch toetsen. Tijdens deze ronde tafel discussie zullen de verschillende actoren vanuit de eigen opgedane ervaringen stellingen voorleggen om tijdens de ronde tafelsessie te bediscussiëren. De wettelijke kaders en uitganspunten van programmatisch toetsen worden hierbij in acht genomen. Aan het einde van de bijeenkomst kunnen de deelnemers de opgedane kennis en afwegingen meenemen en toepassen binnen de eigen opleiding.

Doel:

Het doel is om de zorgende en borgende rol te onderzoeken vanuit verschillende functies in een opleiding met programmatisch toetsen. Daarbij zal nadrukkelijk aandacht besteed worden aan het grijze gebied en daar waar frictie kan ontstaan.

Doelgroep:

Studenten, docenten, coördinatoren, mentoren, onderwijskundigen, leden van beoordelingscommissies, leden van examencommissies, geïnteresseerden in programmatisch toetsen.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Na een korte introductie door de moderatoren, met aandacht voor de basisprincipes van programmatisch toetsen, volgt een interactieve werkvorm waarbij in groepen wordt gewerkt. Aan de hand van stellingen onderzoeken de verschillende groepen de rol van de opleiding, de beoordelingscommissie en de examencommissie in relatie tot zorgen en borgen in de praktijk. Hierna zal plenair een inventarisatie plaatsvinden en samenbrengen van de verschillende uitkomsten.

Referenties (max 2.):

Torre, D., Rice, N. E., Ryan, A., Bok, H., Dawson, L. J., Bierer, B., Wilkinson, T. J., Tait, G. R., Laughlin, T., Veerapen, K., Heeneman, S., Freeman, A., & Van Der Vleuten, C. (2021). Ottawa 2020 consensus statements for programmatic assessment – 2. Implementation and practice. Medical Teacher, 43(10), 1149–1160. https://doi.org/10.1080/0142159X.2021.1956681

Schilt-Mol, T. van, & Baartman, L. (Eds.). (2024). Programmatisch toetsen: een verdieping: inspiratie vanuit theorie en praktijk. Boom.

Max aantal deelnemers :

40

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee