Samen leren, samen werken: hoe docent onderzoekers, lecture practitioners, verpleegkundigen, paramedici en studenten samen onderzoek doen in Zorg Innovatie Centra in Máxima MC.

Informatie
Auteurs
L.J. Hakvoort
M. Nieboer
Organisatie
Fontys Hogeschool
Máxima Medisch Centrum
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Sinds 2019 werken Máxima MC, Summa College en Fontys Hogescholen intensief samen aan betere zorg voor de patiënt in Zorg Innovatie Centra in de Brainport regio. Samen opleiden, leren, onderzoeken, ontwikkelen en innoveren door studenten en medewerkers zijn de pijlers waarop de samenwerking is gebaseerd. Eén van de doelen is het realiseren van een gezamenlijke onderzoekslijn. Practoren, lectoren en medische en verpleegkundige onderzoekers uit deze organisaties hebben, na inventarisatie van gezamenlijke onderzoeksdoelen en ambities, geconcludeerd dat het onderwerp Vitaliteit en dan vooral de monitoring van de voedings- en vochtinname de hoogste prioriteit heeft om gezamenlijk aan te pakken. Impuls voor deze interprofessionele samenwerking en de uitvoering van de onderzoekslijn is een RAAK-publiek subsidie die geschreven en gehonoreerd is.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Binnen de bestaande Zorg Innovatie Centra van het Máxima MC werken projectleiders en docent onderzoekers in samenwerking met bestaande lectoraten van de hogescholen, Lecture Practitioners, MBO en HBO verpleegkunde studenten, paramedische studenten, verpleegkundigen en paramedici uit de praktijk samen in deze onderzoekslijn.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Er is ervaring opgedaan over een passende structuur voor deze samenwerking en hoe deze het beste vorm en inhoud kan krijgen. De projectleiders en docent onderzoekers bewaken het onderzoeksproject (Naam) op hoofdlijnen, gebruikmakend van deze samenwerkingsstructuur .De Lecture Practitioners zijn de belangrijke schakel tussen onderzoek, praktijk en onderwijs en de inbedding van onderzoeksopdrachten in het onderwijs. Studenten voeren opdrachten uit passend bij de onderzoekslijn of kunnen tijdens hun afstudeeronderzoek een deelvraag uitwerken. De resultaten van het onderzoek worden enerzijds toegepast voor het verbeteren van de kwaliteit van zorg in het Máxima MC en anderzijds geïntegreerd in het onderwijs voor het opleiden van toekomstige professionals.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Multidisciplinaire samenwerking in Zorg Innovatie Centra in de trias academica waar praktijk, onderzoek en onderwijs worden verbonden in een onderzoekslijn draagt bij aan samen leren en samen werken.
Tijdens de presentie van deze praktijkervaring ‘samen leren, samen werken’ wordt dieper ingegaan op de ervaringen en de geleerde lessen die zijn opgedaan met dit onderzoeksproject.

Referenties (max. 2):

MMC Summa en Fontys starten intensieve samenwerking. (2019, 24 oktober). www.fontys.nl. Geraadpleegd op 29 september 2022, van https:

//www.fontys.nl/nieuws/mmc-summa-en-fontys-starten-intensieve-samenwerking/

Monitoring eten en drinken in het ziekenhuis. (2022, 1 juni). sia-projecten.nl. Geraadpleegd op 29 september 2022, van https:

//www.sia-projecten.nl/project/monitoring-eten-en-drinken-in-het-ziekenhuis

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee