Rubrics als feedbackinstrument voor ontwikkeling van docenten

Informatie
Organisatie
UMC Utrecht
Congres
2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Thema
Goed onderwijs vraagt om docenten die bekwaam zijn in de onderwijstaken die zij uitvoeren. Om in die taken bekwaam te worden en om jezelf continue te professionaliseren is regelmatig feedback verzamelen en evalueren essentieel. Veel onderwijsevaluaties gaan over cursussen als geheel en geven niet veel informatie over het functioneren van een individuele docent. Daarbij komt dat zij vaak gebaseerd zijn op numerieke schalen die inhoudelijk niet veel informatie geven.

Binnen het UMC Utrecht ontwikkelen we daarom een digitaal instrument voor feedback aan individuele docenten in de vorm van rubrics. De rubrics sluiten aan bij specifieke onderwijstaken en kunnen vanuit verschillende perspectieven worden ingevuld. Een student bijvoorbeeld ziet andere aspecten van de uitvoering van een onderwijstaak dan een collega-docent of een coördinator.

Voor implementatie van dit feedbackinstrument zoeken we samen met P&O naar aansluiting bij de beoordelingscyclus om continue ontwikkeling op onderwijs te stimuleren en om onderwijs als kerntaak, naast zorg en onderzoek, meer zichtbaar te maken.

Doel:

Doel

Aan het einde van deze workshop:

Kent de deelnemer de stand van zaken rondom de ontwikkeling van evaluatierubrics voor docenten binnen het UMC Utrecht;

Heeft de deelnemer ervaren hoe het is om een dergelijke rubric in te vullen voor een specifieke onderwijstaak vanuit het eigen perspectief;

Kan de deelnemer voor- en nadelen en randvoorwaarden van het gebruik van een dergelijk instrument voor de eigen organisatie benoemen.

Doelgroep:

Doelgroep

Docenten, studenten, onderwijskundigen, beleidsmedewerkers en anderen die belang hebben bij de ontwikkeling en evaluatie van docenten.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Opzet workshop

Na een korte introductie over de ontwikkeling van het feedbackinstrument gaan de deelnemers in subgroepen zelf de rubric invullen op basis van een videofragment. Zij vergelijken hun resultaten onderling waarna een plenaire discussie volgt over voor- en nadelen en randvoorwaarden bij het gebruik van dit instrument. We sluiten af met een samenvatting en take-home messages.

Referenties (max 2.):

Max aantal deelnemers :

Maximumaantal deelnemers

30

Beschrijving van de interventie/innovatie:
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Referenties:
Trefwoorden:
Wijze van presentatie:
Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee