Opleiden over grenzen: interventies voor het intraprofessioneel opleiden op de werkplek in de medische vervolgopleidingen

Informatie
Auteurs
A.A.E.M. van der Velden
E.H.A.J. Coolen
J.M.T. Draaisma
L. Teheux
W. Kuijer-Siebelink
Organisatie
Radboudumc
Congres
Innovatie van morgen in het onderwijs van nu - Congres 2022
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

De complexiteit van de gezondheidszorg groeit en doet in toenemende mate een beroep op samenwerking tussen verschillende specialismen en zorgprofessionals. De medische vervolgopleidingen zullen hierop moeten anticiperen om het leren tussen zorgprofessionals voldoende aan bod te laten komen in de verschillende curricula. De Federatie Medisch Specialisten (1) benadrukt daarom dat samenwerken en het vormen van netwerken bevorderd dient te worden binnen de medisch specialistische vervolgopleidingen en dat ‘over de grenzen van het specialisme heen’ opgeleid dient te worden. Een grote rol speelt het bevorderen van intraprofessioneel leren door aios: het leren van artsen van andere specialismes.

Omdat het leren op de werkplek onderhevig is aan vele factoren, waarvan slechts een deel bepaald wordt door het opleidingscurriculum, is een beter begrip van welke factoren van invloed zijn van groot belang om het werkplekleren door aios te kunnen ondersteunen.

Doel:

Na afloop van de workshop hebben deelnemers kennis van de kansen om intraprofessioneel te leren in de dagelijkse zorgpraktijk te benutten, en welke factoren het intraprofessioneel leren op de werkplek kunnen faciliteren en belemmeren. Deelnemers hebben handvatten gekregen om het intraprofessioneel werkplekleren in de eigen praktijk te ondersteunen.

Doelgroep:

Aios, opleiders, opleidingsgroepen en onderwijskundigen.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Na een korte kennismaking en introductie, beginnen we met een inventarisatie van de intraprofessionele leeractiviteiten uit de eigen zorgpraktijk. Op basis van ons onderzoek (interviews/focusgroepen en scoping review*) presenteren wij vervolgens een aantal factoren die invloed hebben op het intraprofessioneel werkplekleren, gestructureerd aan de hand van het 3-P model. In subgroepen brengen we in kaart welke kansen en barrières in de Nederlandse zorgpraktijk een rol spelen. Gezamenlijk kiezen we daaruit een aantal factoren waarvoor we gerichte interventies gaan ontwerpen. De workshop wordt afgesloten met een wrap-up van de bevindingen vanuit de subgroepen en een aantal aanbevelingen voor de praktijk.

Referenties:

(1) Visiedocument ‘Medisch specialist van de toekomst 2025’ en ‘Opleiden 2025’ van de FMS.

(2) 3-P model of workplace learning (Tynjälä, 2012)

* Submitted.

Max aantal deelnemers :

36

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee