Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Door de stijgende zorgvraag en -kosten enerzijds en personele tekorten en capaciteitsproblemen anderzijds staat de toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg flink onder druk. Om deze uitdagingen het hoofd te kunnen bieden wordt de zorg meer buiten de muren van het ziekenhuis georganiseerd. Daarnaast is er steeds meer aandacht voor interprofessionele samenwerking en preventie.i
Om onze studenten goed voor te bereiden op hun toekomstige rol in het zorglandschap is het van belang dat ze gedurende hun opleiding de benodigde competenties verwerven en leren in dat zorglandschap. Daartoe zijn bijstellingen van het mastercurriculum van de geneeskunde opleiding noodzakelijk.ii
In deze ronde tafel staat het leren in zorgnetwerken centraal. Hoe organiseer je coschappen in een zorgnetwerk, wat kunnen studenten leren in zo’n netwerk en van wie?
Doel:
Op een interactieve en interprofessionele wijze discussiëren over de inrichting van coschappen in zorgnetwerken. Delen van ervaringen en voorbeelden vanuit verschillende opleidingen en van elkaar leren. Onderwerpen zijn: Hoe organiseer je een coschap in een zorgnetwerk, wie begeleidt de studenten in dat zorgnetwerk en hoe zorg je dat competenties echt verworven kunnen worden.
Doelgroep:
Curriculum/opleidingscoördinatoren van diverse opleidingen, co-opleiders, praktijkprofessionals, studenten en andere betrokkenen/geïnteresseerden
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Plenaire start met korte introductie van het thema, achtergrondinformatie en doel van de ronde tafel sessie.Aansluitende een presentatie van één van de VU pilotcoschappen in een zorgnetwerk in de regio.
Vervolgens wordt er in subgroepen een verdiepende dialoog en discussie gevoerd over het thema. De vraag die centraal staat is hoe coschappen in zorgnetwerken kunnen worden ingericht. Daarbij wordt ingegaan op best practices, kansen, bedreigingen, uitdagingen en lessons learned.
Er vindt tot slot een plenaire afsluiting plaats met daarin een samenvatting van de inbreng van de verschillende tafels, en ideeën om mee te nemen in de eigen bijstellingen van het masteronderwijs
Referenties (max 2.):
i Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. (2022). Integraal Zorgakkoord. Geraadpleegd van Integraal Zorgakkoord: ‘Samen werken aan gezonde zorg’ | Rapport | Rijksoverheid.nl
ii NFU. (2020). Raamplan Artsopleiding 2020. Geraadpleegd van Raamplan Artsopleiding | NFU
Max aantal deelnemers :
50