Onderwijsdocumentaire CONTACT

Informatie
Auteurs
H.M.,. Vogels
J.A.H. Eekhof
Organisatie
Anders nl....(vul in onderstaand veld in)
LUMC
Congres
Innovatie van morgen in het onderwijs van nu - Congres 2022
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

In het med. onderwijs over de palliatieve zorg wordt veel aandacht besteed aan het med.-technisch handelen(wat doe je bij pijn,delier, benauwdheid, hoe beslis je over palliatieve sedatie en euthanasie).Steeds meer wordt duidelijk dat het contact tussen arts en patiënt in deze fase ook van essentieel belang is.De onderwijsdocumentaire CONTACT toont hoe een huisarts contact maakt met zijn terminale patiënte.Het is de werkelijkheid in close up.Het is dus geen technische analyse van communicatie,geen film die uitlegt wat goede of foute communicatie is.De film laat zien,maar oordeelt niet. Door het zien van deze film komt de boodschap krachtiger binnen dan wanneer de student een boek leest of naar een college luistert.In een korte trailer wordt getoond waartoe je deze film kunt inzetten.Link naar de trailer: https://landelijkexpertisecentrumsterven.nl/video-onderwijsmodule/.Met het tonen van de onderwijsdocumentaire CONTACT krijgen studenten inzicht in de dagelijkse praktijk van een huisarts.Welke keuzemomenten zijn er in het palliatieve traject?Hoe is dat voor de dokter?En welke vragen en onzekerheden roept dit dan op bij de arts?De workshop maakt duidelijk hoe je als docent aan de hand van de documentaire CONTACT studenten kunt begeleiden in hun rol als arts aan het sterfbed.Deelnemers krijgen handvatten om studenten te leren het gesprek met de patiënt aan te gaan.Het gaat dan om het benutten van stiltes,het komen tot een gedeeld besluit,het bespreken van de wensen rondom het einde van het leven met patiënt en zijn/haar naasten en het herkennen van eigen emoties en die van anderen.In de getoonde fragmenten uit de film CONTACT kijkt de kijker over de schouder mee.We zien hoe déze huisarts zijn rol vervult,contact maakt,zijn taken uitvoert en zichzelf als mens en als dokter laat zien.Hij is open­hartig over zichzelf,laat zijn twijfels zien en stelt zich gelijkwaardig op.De film toont hoe het kán gaan en nodigt uit tot reflectie

Doel:

Onderwijsgevenden leren hoe zij onderwijs kunnen geven over de rol van de arts in de palliatieve fase met gebruikmaking van de documentaire CONTACT en daarbij behorende onderwijsmodule/handleiding

Doelgroep:

Docenten en opleiders van de bachelor, masteropleiding, docenten van de Huisartsenopleiding en docenten van de Opleiding Specialist Ouderengeneeskunde.De documentaire wordt momenteel gebruikt in het onderwijs aan coassistenten(LUMC)en aan de huisartsenopleiding(ErasmusMC).

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Programma opzet:Korte inleiding over de onderwijsdocumentaire CONTACT en de onderwijsmodule/handleiding,“Ondergaan” van het onderwijs door een deel van de film te bekijken en te reflecteren aan de hand van een aantal vragen uit de handleiding.Handvatten voor het geven van onderwijs.Bespreken van ervaringen van onderwijsgevenden van het LUMC.Benoemen van valkuilen bij het geven van dit onderwijs.Opbrengst:Na afloop van deze workshop kunnen onderwijsgevenden met behulp van de documentaire CONTACTaandeslagmethetonderwijsoverderolvandeartsin de palliatieve fase van hun patiënten

Referenties:

Max aantal deelnemers :

30

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee