Onbekend en onderbenut? Een mixed methods studie naar de rol van verpleegkundigen in het begeleiden van arts-assistenten op de werkplek

Informatie
Auteurs
I. Jansen
M.E.W.M. Silkens
M.J.M.H. Lombarts
R. E. Stalmeijer
Organisatie
Amsterdam UMC loc. AMC
Maastricht University
UCL
Congres
Innovatie van morgen in het onderwijs van nu - Congres 2022
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Begeleiding van AIOS gedurende werkplekleren is cruciaal voor zowel competentieontwikkeling als voor het borgen van patiëntenzorg. Onderzoek naar begeleiding van AIOS focust zich voornamelijk op de rol van supervisoren. Hierdoor zien we de rol die andere zorgprofessionals mogelijk hebben in het begeleiden van AIOS op de werkplek over het hoofd1. Verschillende studies lieten zien dat andere zorgprofessionals geregeld en op diverse wijzen bijdragen aan het leerproces van AIOS. Echter, tot dusver blijft aandacht voor de potentie die andere zorgprofessionals hebben in het begeleiden van AIOS beperkt. In deze studie definiëren wij begeleiding als alles wat verpleegkundigen wel of niet doen om AIOS te ondersteunen in hun competentieontwikkeling. Hiertoe stellen we de volgende twee vragen: (1) In hoeverre zien AIOS en verpleegkundigen een rol voor verpleegkundigen in het begeleiden van AIOS tijdens werkplekleren? (2) Welke omgevingskenmerken bevorderen of belemmeren de begeleiding van AIOS door verpleegkundigen?

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Dit onderzoek volgt een Explanatory Sequential Design waarin gestart wordt met vragenlijsten onder AIOS en verpleegkundigen, verpleegkundig specialisten (VS) of physician assistants (PA) (hierna: verpleegkundigen) uit drie academische ziekenhuizen. Aspecten die bevraagd worden zijn het begeleiden van AIOS, demonstreren van aspecten uit te zorg, feedback geven, hulp vragen & geven, wegwijs maken op de afdeling en leren & patiëntenzorg. Alle aspecten zijn gebaseerd bestaande, gevalideerde constructen. De bevindingen uit deze vragenlijsten zullen nader verkend worden middels interviews met een gericht sample van verpleegkundigen en AIOS.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Voorlopige resultaten van 192 verpleegkundigen laten zien dat 52% zich onvoldoende betrokken voelt bij de begeleiding van AIOS. 78% van de verpleegkundigen geeft aan een rol in de begeleiding van AIOS belangrijk te vinden. De dataverzameling loopt nog en is voor het NVMO congres afgerond zodat wij op de hoofdvragen antwoord kunnen geven.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Als we werkplekleren van AIOS willen optimaliseren, moeten we de rol van het gehele zorgteam hierin onderzoeken en optimaliseren. Deze voorlopige resultaten laten zien dat meer dan de helft van de verpleegkundigen aangeeft onvoldoende betrokken te worden bij de begeleiding van AIOS, maar het wel belangrijk vindt om betrokken te worden. Ondanks dat dit voorlopige resultaten zijn en de dataverzameling nog loopt, kunnen deze resultaten aanknopingspunten bieden om verder te onderzoeken. Op welke manieren zouden verpleegkundigen betrokken willen worden en in hoeverre herkennen AIOS dit en staan ze hiervoor open?

Referenties:

1 Stalmeijer RE, Varpio L. The wolf you feed: Challenging intraprofessional workplace-based education norms. Med Educ. 2021

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee