Omgaan met de spanningen van portfoliogebruik: zijn de doelen van beoordeling en begeleiding verenigbaar in één portfolio?

Informatie
Auteurs
B. P. A. Thoonen
R. van der Gulden
Organisatie
Radboudumc
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Portfolio’s worden binnen het medisch onderwijs gebruikt tijdens bachelor-, master en vervolgopleidingen. Vaak worden ze ingezet om meerdere doelen tegelijkertijd te dienen, waaronder toetsen en ondersteunen van (zelfregulerend) leren. Veelal treden er spanningen op tijdens portfoliogebruik, doordat de doelen een onderlinge afhankelijkheid kennen. Het bekendste voorbeeld hiervan is dat studenten het moeilijk vinden om zich kwetsbaar op te stellen in een portfolio dat getoetst wordt, maar tegelijkertijd een portfolio dat niet getoetst wordt vaak als nutteloos ervaren. In deze sessie gaan we met elkaar in discussie en bespreken strategieën om te kijken of en hoe deze spanningen kunnen worden opgelost.

Doel:

Exploreren van kansen en valkuilen bij portfoliogebruik.

Doelgroep:

Onderwijsontwikkelaars, docenten en studenten die werken met portfolio’s.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Tijdens deze rondetafelsessie gaan we met elkaar in gesprek over spanningen van portfoliogebruik die we kennen uit de literatuur en praktijk. Vervolgens presenteren wij een (organisatiekundige) tool die kan helpen om deze spanningen te beslechten: de polarity map®. We bespreken of en in hoeverre deze tool helpend kan zijn in de dagelijkse onderwijspraktijk.

Referenties (max 2.):

– Driessen E, van Tartwijk J, van der Vleuten C, Wass V. Portfolios in medical education: why do they meet with mixed success? A systematic review. Med Educ. 2007;41(12):1224-33.

– Heeneman, S., & Driessen, E. W. (2017). The use of a portfolio in postgraduate medical education–reflect, assess and account, one for each or all in one?. GMS journal for medical education, 34(5).

– Walland E, Shaw S. E-portfolios in teaching, learning and assessment: tensions in theory and praxis. Technology, Pedagogy and Education. 2022:

1-17.

– Meeus W, Van Looy L, Van Petegem P (2005). Portfolio:

Geen container voor alle leren. VELON Tijdschrift voor lerarenopleiders. 2005;26(1): 2329.

Max aantal deelnemers :

20

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee