Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
William Osler – grondlegger van het medisch onderwijs – zei al in 1904: “for the junior student in medicine and surgery, it is a safe rule to have no teaching without a patient for a text, and the best teaching is that taught by the patient himself”.(1)
Het belang van patientparticipatie is duidelijk en Nederland bruist van de initiatieven in het medisch onderwijs, zo bleek uit een recent artikel (2) voor onderwijstips vanuit een groep Nederlanders.
Maar zelfs leden van de werkgroep, die voorvechters zijn van patiëntparticipatie, betrekken soms patiënten toch nog te weinig. Waarom zijn er bijvoorbeeld zelden patiënten bij het NVMO congres?
Centraal in deze workshop staan 5 patiënten die bij verschillende universiteiten betrokken zijn in het medisch curriculum. We nemen de tijd om te vragen: hoe is het eigenlijk voor hen om een rol te spelen bij het onderwijs? Wat hebben ze geleerd over hun rol? Wat is uitdagend? Wat is er voor hen nodig om hun rol goed te kunnen uitvoeren?
Doel:
Leren hoe patiënten het ervaren bij te dragen aan het medisch onderwijsSnappen welke randvoorwaarden aanwezig moeten zijn voor patiëntenparticipatieIdeeën opdoen over het ondersteunen en opleiden van patiënten in het onderwijs
Doelgroep:
Iedereen die patiënten bij het onderwijs wil gaan betrekken of dat al doet
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Opzet:
Activiteiten
0-15 Korte intro en interactieve kennismaking
Uitleg wat we gaan doen, groepen maken, welkom aan de 5 patiënten
15 – 45 Elke groep van maximaal 5 deelnemers wordt ingedeeld bij een patiënt, interviewt deze patiënt, beginnend met een centrale vraag: hoe is het om als patiënt een rol te spelen in het onderwijs?
45 – 70 Plenaire terugkoppeling van de patiënten. Elk groepje presenteert zichzelf kort, samen met ‘hun’ patiënt. De plenaire groep mag in hoog tempo vragen stellen (werkvorm: question storming). Begeleiders verzamelen vragen en noteren ze, de patiënt kiest er 1 om te beantwoorden.
70 -75 Afsluiting
Opbrengst
Meer inzicht in hoe patiënten hun rol ervarenIdeeën over hoe betere randvoorwaarden gecreëerd kunnen worden voor patiënten participatieInspiratie over begeleiding voor patiënten in het onderwijs
Referenties (max 2.):
1. Osler W. The hospital as a college. Aequanimitas with other addresses to medical students, nurses and practitioners of medicine. London: HK Lewis; 1904.
2. Eijkelboom MCL, et al. (in press, 2022) Twelve tips for patient involvement in health professions education. Patient Education and Counseling.
Max aantal deelnemers :
25