Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
In deze workshop werken we de implicaties uit van het feit dat niet alles in medisch onderwijs objectief beoordeelbaar is.1 Zaken als reflectie, empathie en persoonlijke groei zijn belangrijk in het medisch onderwijs, maar we hebben dan te maken met innerlijke processen van de aios. Wat er zich daadwerkelijk in iemands innerlijke wereld afspeelt is onzichtbaar. Hoe kunnen wij als onderwijzers en beoordelaars dan al deze innerlijke kwaliteiten met elkaar vergelijken en komen tot een objectief oordeel? Er bestaat namelijk geen meetlat waaraan deze ‘kevers’ zoals reflectie, empathie of persoonlijke groei kunnen afgemeten. Er is geen standaard voor zulke complexe en deels verborgen processen. In deze workshop nemen we dit als uitgangspunt om te verkennen: Hoe kunnen wij als onderwijzers dan toch een oordeel geven over zulke processen en aios voorzien van waardevolle feedback? Wat ons betreft ligt de keuze dan ook niet tussen het objectief of subjectief beoordelen van deze kwaliteiten, maar tussen subjectief of níet beoordelen. Wat zijn de verschillen en hoe kunnen onderwijzers en beoordelaars met dit onderscheid in het achterhoofd zich verhouden tot hun aios?
Doel:
Het doel van deze workshop is reflecteren op de waarde van subjectief professioneel oordelen in uw eigen werkveld op basis van de ervaringsoefeningen en theoretische kaders die we in de workshop presenteren. U herkent de oorsprong van het eigen professionele subjectieve oordeel en bent in staat om dit toe te passen in het eigen werkveld.
Doelgroep:
Docenten en anderen die te maken hebben met beoordelen
Opzet: activiteiten en opbrengst:
We beginnen de workshop door te reflecteren op het basismateriaal dat alle deelnemers voorhanden hebben: de eigen ervaringen met het NVMO congres tot nu toe. Hoe speelt oordeel hierin een rol? Vervolgens presenteren we op een interactieve manier met behulp van oefeningen de theoretische onderbouwing van professioneel subjectief beoordelen en laten we deelnemers op een speelse wijze kennismaken met deze materie op een manier dat ze het in hun eigen werkveld toe kunnen passen.1,2
Referenties:
Veen, M., Skelton, J. & de la Croix, A. Knowledge, skills and beetles: respecting the privacy of private experiences in medical education. Perspect Med Educ 9, 111–116 (2020). https://doi.org/10.1007/s40037-020-00565-5
Haringhuizen R. Medisch Onderwijs Podcast, Aflevering 11 – kevers. 19 April 2020: https://medischonderwijspodcast.wordpress.com/2020/04/18/aflevering-14-kevers/
Max aantal deelnemers :
Geen maximum