Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
In september 2021 zijn wij voor het eerst gestart met minor ToXiC. Een verbredende adaptieve minor toegankelijk voor alle studenten met “beta-affiniteit”. Bij de Erasmus Universiteit bestond nog geen minor die focust op geneesmiddelen.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
In deze 10-weekse minor maken de studenten de hele reis van geneesmiddelen. Van ontdekking, (pre)klinisch onderzoek, markttoetreding, bijwerkingen, tot aan (forensische) toxicologie. Er is adaptiviteit op twee niveaus: op kennis en op interesse.
Adaptiviteit op kennis houdt in dat er emodules zijn die studenten op hetzelfde ingangsniveau brengen van verschillende onderdelen zoals farmacologie en toxicologie. Dit maakt dat studenten van verschillende studies de minor goed kunnen volgen en elke student op eigen tempo de lesstof tot zich kan nemen. Adaptiviteit op interesse betekent dat studenten veel keuzevrijheid hebben binnen de minor. 40% van het eindcijfer wordt bepaald door een opdracht over een zelf gekozen geneesmiddel, in een zelf gekozen eindproduct. Dit kan een podcast zijn, een essay, een video, een tijdschrift, etc. En er is ook nog de keuze om dit alleen of met zijn tweeën te doen.
Ook in het eindtentamen zit adaptiviteit verwerkt: Studenten kunnen soms kiezen vanuit welk perspectief ze een vraag beantwoorden, of ze kunnen binnen een vraag bijvoorbeeld tussen 2 subvragen kiezen.
Verder zit de minor vol praktische leerervaringen. Zo spelen we een echte METC vergadering na, spelen we een PRAC game, en gaan we op field trip de natuur in. Ook zijn er sprekers vanuit verschillende organisaties (Lareb, CBG, Stichting proefdiervrij).
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Het eerste jaar was een daverend succes, studenten gaven de minor een rapportcijfer 9. Er deden 26 studenten mee van verschillende opleidingen en verschillende universiteiten: Gezondheidswetenschappen, biomedische wetenschappen, psychologie en geneeskunde. Als het NVMO congres in mei 2023 plaatsvindt, heeft ook de 2e editie plaatsgevonden. Met 23 studenten van weer een mooie mix aan achtergronden.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Veel vrijheid en ruimte voor creatitiveit blijft voor sommige studenten, die uit een vrij strak bachelorprogramma tot dan toe komen, lastig. Er is grote behoefte aan kaders. Wij hebben bij de tweede editie nóg meer ingezet op verwachtingenmanagement. Tevens hebben wij nóg wat extra keuze elementen toegevoegd t.o.v. vorig jaar. Zo moeten studenten 1 of 2 documentaires kiezen die ze gedurende de minor kijken (oa Dopesick, Magic Medicine), waarover ze dan op het eindtentamen een essayvraag krijgen. Tot slot willen wij nóg meer gebruik maken van het feit dat studenten vanuit verschillende opleidingen bij elkaar zitten, en dus veel van elkaar kunnen leren. Dit gaat niet vanzelf, en zullen we moeten stimuleren op verschillende manieren.
Referenties (max. 2):
–