Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Beheersing van medisch technische vaardigheden (MTV) is essentieel om als huisarts veilig te kunnen werken1. MTV, bestaand uit lichamelijk onderzoek, aanvullend onderzoek en therapeutische ingrepen, zijn de meest trainbare vaardigheden voor patiëntveiligheid1. Aangezien AIOS in de vervolgopleiding tot huisarts MTV vanaf dag één uitoefenen, is het belangrijk dat zij MTV goed beheersen. Eerder onderzoek toonde een gap aan tussen de mate waarin van startende AIOS wordt verwacht MTV te beheersen, en de mate waarin zij deze daadwerkelijk beheersen2. Er is nog onvoldoende bekend of, en hoe deze MTV-gap wordt overbrugd. Het doel van deze studie was te onderzoeken welke factoren een rol spelen bij het overbruggen van deze MTV-gap in jaar één van de huisartsopleiding.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Wij ontwierpen een kwalitatieve interviewstudie om ervaringen en beïnvloedende factoren voor het overbruggen van de MTV-gap te overzoeken. Daarvoor zijn in totaal 9 semigestructureerde interviews afgenomen met 5 AIOS en 4 huisartsopleiders van de huisartsopleidingen van AMC en VUmc. Alle interviews werden door twee onderzoekers onafhankelijk gecodeerd en geanalyseerd door middel van thematische analyse. Door “through time” analyse werd inzicht verkregen in ervaringen en veranderende perspectieven van de deelnemende AIOS.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Alle AIOS en huisartsopleiders gaven aan een MTV-gap te ervaren. Of en in welke mate deze MTV-gap werd overbrugd, verschilde per AIOS. We identificeerden vier thema’s van invloed op dit proces:
Competenties en ervaringen van AIOS;
Motivatie van AIOS;
Oefenmogelijkheden voor AIOS in de praktijk;
Relaties tussen huisartsopleiders en AIOS.
Opvallend was dat de AIOS-opleider relatie ook van invloed was op thema 1, 2 en 3. Aanleren van vaardigheden werd positief beïnvloed als AIOS en opleider gesproken hadden over de MTV, en negatief als AIOS geen hulp vroegen.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Door bij de start van de vervolgopleiding bewustwording te creëren over deze MTV-gap bij opleiders en AIOS, kan deze gap omgezet worden in leerdoelen en planning van mogelijkheden om te oefenen. Daarnaast suggereerden AIOS het opzetten van gepersonaliseerd MTV-onderwijs door onderwijsinstituten bij het starten met de opleiding, bijvoorbeeld gegeven door AIOS met speciale vaardigheid in MTV, gesuperviseerd door huisartsopleiders en/of huisartsdocenten.
Referenties (max. 2):
1 Ahmed M et al. Patient safety skills in primary care: a national survey of GP educators. BMC Fam Pract. 2014;15(1).
2 Kamau C. Systematic review of new medics’ clinical task experience by country. JRSM Open. 2014;5(5).