Met interactieve vlogs de dokter volgen

Informatie
Auteurs
S. van der Velde
T.M. . Feenstra
Organisatie
Amsterdam UMC loc. VUmc
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

De zorg wordt steeds gespecialiseerder. Per instelling wordt tegenwoordig niet meer alle zorg aangeboden. Voor coassistenten is daarom klinische exposure aan een breed scala van ziektebeelden niet gezekerd. Daarnaast zien coassistenten vaak slechts een klein onderdeel van de patientenreis binnen een ziektebeeld, bijvoorbeeld alleen een poli gesprek of de operatie, terwijl het opdoen van ervaring met het gehele traject van diagnostiek en behandeling inclusief nazorg wenselijk is. Er is dus behoefte aan een onderwijsvorm waardoor coassistenten minder afhankelijk worden van (de beperkingen) van hun stageplek en meer regie kunnen nemen in hun ontwikkeling tot generalistische basisartsen met een brede basiskennis.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

De onderwijsinnovatie die wij hebben neergezet zijn interactieve vlogs. In de coronatijd, toen studenten even helemaal niet meer terecht konden in de kliniek ben ik als chirurg een pilot begonnen waarbij ik interactieve vlogs maakte. Dat zijn filmpjes waarin de camera de dokter in zijn kielzog volgt, zoals coassistenten dat in de kliniek ook doen. Met een team van studenten, technische ondersteuning en dokters hebben we binnen de heelkunde een pilot van 28 vlogs gemaakt.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Uit de evaluatie van de pilot met coassistenten (n=39 survey, n=24 interviews) kwam naar voren dat ze de vlogs leerzaam en leuk vonden (4,2 uit likert scale 5), er dankbaar gebruik van maakten ter voorbereiding op de klinische werkzaamheden(2-10 uur/week 53,5%, <2 uur 5,1%) en het interactieve karakter ervoor zorgde dat ze actiever met de inhoud aan de slag gingen (in time learning). Ze gaven aan het aanbod graag uitgebreid te zien met vlogs over meer ziektebeelden en meer uitleg over diagnostiek (4,4 likert scale 5).

NB: momenteel wordt analyse verder uitgevoerd, dus weergeven cijfers zijn nog incompleet

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Deze innovatieve onderwijsvorm voor coassistenten lijkt geschikt als voorbereiding op en tevens als invulling van lacunes in de klinische praktijk. In de toekomst willen we een (nationale) databank met interactieve vlogs aanleggen over gehele patientenreizen en over meer verschillende ziektebeelden. We willen meerdere disciplines intra- en extramuraal betrekken om zo het klinisch onderwijs van coassistenten te verrijken.

Referenties (max. 2):

In vlogs de chirurg volgen. IO magazine 2022, . I.O. juni 2022 by Maters & Hermsen – Issuu

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee