Maatschappelijke betrokkenheid bij studenten – Geen woorden maar daden

Informatie
Auteurs
E.K. Kremer
Organisatie
Erasmus MC
Congres
Zorgverleners voor de wereld van morgen - Congres 2025
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Gezondheidsstudenten In De Samenleving (GIDS) probeert studenten en de samenleving meer met elkaar te verbinden via verschillende maatschappelijke projecten. Zo hopen wij toekomstige gezondheidsprofessionals meer maatschappelijk bewust te maken. Als GIDS zijn wij niet alleen betrokken bij maatschappelijke projecten in de stad, maar ook bij de ontwikkeling van het nieuwe geneeskunde curriculum van het Erasmus MC. Hier werken wij onder andere aan de implementatie van maatschappelijke vraagstukken in het onderwijs.

Hoe motiveren wij studenten om zich in te zetten voor maatschappelijke projecten? Ligt dit alleen aan de Rotterdamse ‘geen woorden maar daden’-mindset of spelen er meer factoren mee? In onze workshop zullen wij ingaan op het belang van maatschappelijke betrokkenheid bij gezondheidsprofessionals en de redenen die studenten hebben om zich in te zetten voor de maatschappij.

Meer informatie over GIDS kunt u vinden op onze website: www.gidsbureau.nl.

Doel:

Meer inzicht krijgen in hoe maatschappelijke verschillen invloed kunnen hebben op het arts-patiënt contact.

Verschillende mogelijkheden ontdekken om maatschappelijke thema’s te implementeren in het onderwijs.

Te weten komen wat studenten motiveert om zich in te zetten voor maatschappelijke projecten.

Doelgroep:

Iedereen die geïnteresseerd is in implementeren van meer maatschappelijke projecten binnen het onderwijs en het creëren van meer maatschappelijke betrokkenheid bij studenten.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Wij beginnen met een korte presentatie over onze eigen ervaringen vanuit GIDS. Hoe werven wij studenten? Wat voor soort projecten faciliteren wij? Hoe bereiken wij maatschappelijke partners? Daarna gaan wij aan de slag met een activiteit waarbij middels een rollenspel wordt ondervonden hoe maatschappelijke verschillen kunnen doorspelen in de spreekkamer. Hierna wordt in groepen besproken hoe wij maatschappelijke vraagstukken kunnen verweven in het onderwijs en onder de aandacht van studenten kunnen brengen. Uiteindelijk zullen wij dit plenair nabespreken. Wij sluiten af met de belangrijkste lessen en praktische tips om hier zelf mee aan de slag te gaan.

Referenties (max 2.):

1. Willems, S., & Tiemens, B. (2018).The Importance of Social Responsibility in Health Care Education: A Perspective on Community Engagement. Medical Teacher, 40(2), 156-163. DOI: [10.1080/0142159X.2017.1376955](https://doi.org/10.1080/0142159X.2017.1376955)

2. Frenk, J., Chen, L., Bhutta, Z. A., et al. (2010). Health Professionals for a New Century: Transforming Education to Strengthen Health Systems in an Interconnected World. The Lancet, 376(9756), 1923-1958. DOI:

[10.1016/S0140-6736(10)61854-5](https://doi.org/10.1016/S0140-6736(10)61854-5)

Max aantal deelnemers :

30

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee