Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
De veranderingen in de gezondheidszorg en populatie zorgen voor een noodzakelijk andere aanpak van ziekte en gezondheid. Investeren in preventie is belangrijker geworden, en in de gezondheidszorg en -onderwijssector moeten we daarin voorop lopen om het goede voorbeeld te geven. Preventie van lichamelijke en mentale problemen is gericht op goede gewoonten zoals gezonde voeding en voldoende beweging. In het kader van “practise what you preach” zou het onderwijs (en NVMO-congres!) ook meer ‘future proof” kunnen zijn, door juist beweging in plaats van zitten te stimuleren tijdens het onderwijs. We weten bovendien uit wetenschappelijk onderzoek dat bewegen niet alleen de gezondheid verbetert, maar ook van positieve invloed is op de concentratie en informatie-opname. Congres- en onderwijsdagen zijn vaak lang en vermoeiend en het is soms niet mogelijk voor of na zo’n dag nog te sporten.
Doel:
Inspireren om het onderwijs in de geneeskunde-, verpleegkunde- en andere zorgopleidingen, als ook op het NVMO-congres, dynamischer te maken. Dit willen we doen door tijdens de workshop verschillende interventies betreffende beweging tijdens het onderwijs actief uit te proberen als ook door ideeën met elkaar uit te wisselen.
Doelgroep:
Docenten, studenten, beleidsmakers, en andere betrokkenen bij het gezondheidszorgonderwijs die gemotiveerd zijn om meer beweging op de dag te stimuleren bij studenten/medewerkers/congresbezoekers/etc.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Activiteiten
Introductie van het onderwerp met enkele praktijkvoorbeelden. Er zullen ook enkele materialen aanwezig zijn om de sessie bewegend mee te kunnen volgen.
Aan de slag! In kleine groepjes ga je langs verschillende stations waarbij je gestimuleerd wordt om initiatieven om meer te bewegen tijdens het onderwijs te bedenken danwel zelf uit te voeren. Voorbeelden van deze stations zijn;
Dynamische klasopstellingen met bijvoorbeeld sta-bureaus, fietsen en balansballen
Wandelende brainstormsessie in de buitenlucht: wat zijn de mogelijkheden om meer te bewegen tijdens het onderwijs, wat is hiervoor nodig, hoe brengen we het in praktijk en wat is de eerste stap als je thuis komt na het congres?
Experimenteren met wisselende actieve werkvormen tijdens het onderwijs.
De stations zullen afgewisseld worden met korte actieve pauzes en energizers.
Plenaire inventarisatie van de ideeën en belangrijkste ervaringen uit de verschillende stations
Plenaire afsluiting: wat nemen we mee naar huis, waar gaan we mee aan de slag?
Opbrengst:
Concrete ideeën om over de dag meer beweging in en rondom het onderwijs te brengen. Verschillende vormen zul je zelfstandig ervaren en mogelijkheden om dit in de praktijk te brengen worden besproken. Uiteraard zullen je lichaam en geest tijdens deze workshop letterlijk en figuurlijk in beweging zijn.
Referenties (max 2.):
Max aantal deelnemers :
40